[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Live AutoTune i talentkonkurranser

Live AutoTune i talentkonkurranser

Bransjerelaterte emner.

Innlegg Johannes » Søn Mai 17, 2009 12:31 am

Hvis du fulgte med på VB-innslagene i mellom sangene, så kunne det høres ut som om også disse hadde autotune under vanlig dialog. Det er nok ikke sikkert det var autotune du hørte. Jeg tipper det var en digital komprimeringsfeil i TV-forbindelsen til Moskva. Eventuelt begge deler.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Kroon » Søn Mai 17, 2009 1:42 am

Nå benyttet jeg riktignok anledningen til å drikke rikelig med gin & tonic denne kvelden,
og det var mye bråk rundt omkring, men jeg tror ikke jeg hørte ikke noe autotune...?
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Ketil » Fre Mai 22, 2009 8:05 pm

Neppe Autotune:

Vi kan nok ikke legge skylden på "autotune" for den dårlige lyden fra Moskva, men heller at det var ett eller annet i signalkjeden som mistet samplesync for så å synke seg opp igjen- og hvem ville vel finne på å legge Autotune på publikumslyd i surround, eller kommentator linjer
"Glitch'ene" vi hørte er et typisk symptom for dropout i samplesync.

Hvem:

Hadde feilen i samplesync ligget hos TSS Nittedal (mottaks og distribusjons-senter for Norge), så hadde redundante systemer sørget for å switche over til en stabil kilde, og i tillegg ville nok alarmen gått rimelig tidlig for de som sitter å monitorer signalene. "Glitchene" var hørbare over hele sendingen, men lydkvaliteten var tilbake igjen så snart sendingen var over.

Satellitt:

Antageligvis var transportstrømmen fra uplink-satellitt tynt helt ut i grenselandet pga. de mange individuelle video-feeds, og audio-feed's kompatibel med TSS Nittedal ikke hadde prioritet.
Det er helt opp til leverandøren av feeds å prioritere f.eks audio kodet som AAC, mens man velger å nedprioritere Mpeg2 L3.
Siden komprimeringen av en TS er dynamisk, vil da mengden av innhold (audio og video) nødvendigvis gå utover ett eller annet.
I dette tilfellet lydstrømmen som ble motatt og distribuert i Norge.


Mvh Ketil.
Ketil
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Ons Des 12, 2007 10:06 pm

Innlegg Trallala » Fre Mai 22, 2009 11:48 pm

Ålreit - Takk for innspel. Alltid kjekt å læra noko nytt. :wink:

Link til to plassar i showet der eg trudde det var autotune me høyrte:

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/493082

Høyr f.eks:
Sverige slutt - 27.30
Kroatia 30.00 og utetter låten.
(Og forsåvidt også låten etterpå - Portugal)

Alt dette er altså synctrøbbel, og ikkje autotune?
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg Ketil » Lør Mai 23, 2009 1:18 am

Trodde vel aldri at jeg skule høre på MGP frivillig en gang til :)

Innledning:

Mot slutten av det Svenske bidraget er det veldidig mye rart som skjer i lyden- men, lytt også på kommentaror-stemmen som kommer rett etter! Samme greiene her. Tviler sterkt på at EBU legger autotune på kommentatorene..
Samme "Artifacts" på Kroatia og forsåvidt i delere utover hele programlyden.
Hør på starten på bidraget fra Island når verset begynner... Er ikke noe bedre der akkurat.
Følger dynamikk, dB level og transienter.

Årsak:

Enten samplesync: En eller annen boks mister sync -"free-wheeler" og går nedover (og dermed pitch) plukker opp syncen igjen og kommer "på plass" igjen.
Eller codecer...

Mpeg2 komprimerer i tid mens Mpeg3 komprimerer i frekvens. Mpeg4 komprimerer i både tid og frekvens, (Veldig forenkelt)
TSS Nittedal er rigget for å motta Mpeg2, og hvis lydsporene blir sendt som feks Mp3/4 må det nødvendigvis bli noe trøbbel underveis.

For de som er ekstremt nysgjerrige kan jeg sjekke med Nittedal om det er mulig å å få tak i en logg over PID-ene'en med audio.
Jeg hørte både på 5.1 og 2.0 og symptomene var de samme.

Ketil.
Ketil
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Ons Des 12, 2007 10:06 pm

Innlegg FinnArild » Lør Mai 23, 2009 1:59 am

Jeg hørte også den samme glitchen under MGP. Jeg skyldte på Get akkurat da, men det kan se ut som det var lengre bak i signalkjeden.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Forrige

Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron