[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Pris på spillejobber og hvor å markedsføre?

Pris på spillejobber og hvor å markedsføre?

Bransjerelaterte emner.

Pris på spillejobber og hvor å markedsføre?

Innlegg Jazzk » Tir Jun 02, 2009 1:49 am

Hei!
Jeg spiller i et band som spiller i bryllup og sånne ting, og lurer på hvor mye som er vanlig å ta for en jobb? Det er da snakk om å spille hele kvelden, blir fort fire-fem timer gjerne mer. Sist ble det vel fra 2130 til 0400. Hva ville folk tatt for en sånn jobb?

Og neste spørsmål: Hvor vil dere anbefale å markedsføre et slikt band for å få spille jobber?
Jazzk
Med på notene
 
Innlegg: 59
Registrert: Søn Feb 22, 2009 4:12 pm

Innlegg goldenGeek2 » Tir Jun 02, 2009 10:43 am

Er forsåvidt til tider i samme bransje. Det heile kjem vel an på om det er fullt band eller om det er komp-på-boks-duo. Og så kjem det sjølvsagt an på markedet i området du opererer i. Me har holdt på som duo-med-komp-på-boks i ca 10 år og når det gjelder å få jobber så har det fungert slik at nokon som har vore på ein fest skal arrangere ein ny fest og ringer såleis oss fordi dei var fornøyde på forrige fest. Trikset kan kanskje vere å ta nokre jobbar med litt mindre betaling først og deretter skru opp rpisen når folk byrjar å vite om bandet. Prismessig så ligg me på 7000 per kveld, med speling fram til maks 02.00. Skal folk ha taffelmusikk og/eller lengre speling så tek me meir betalt... stort sett klokka vert ofte noko over 2, men som hovedregel så sluttar me kl 2.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg Jazzk » Tir Jun 02, 2009 1:18 pm

Ok, takk for svar!
Vi er fire personer i bandet, og bruker ikke noen rytmeboks eller noe sånn. Vi tok 6000 forrige gang, så da er vi vel ganske billige i drift egnetlig...?
Jazzk
Med på notene
 
Innlegg: 59
Registrert: Søn Feb 22, 2009 4:12 pm

Innlegg H-Musikk » Tir Jun 02, 2009 2:43 pm

Prisen dere tar (kan få) kommer vel også litt på hvor lang erfaringer dere har, og ikke minst, hvor i landet dere holder til. Det er tildels store prisforskjeller fra landsdel til landsdel.

Men et tips er i allefall og avtale spilletiden (til og fra) på forhånd, og hvis det evt. blir spilling utover det så kan det forhandles fram mer kæsj :-)
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg nilsemann » Ons Jul 08, 2009 6:27 pm

Duo'n min "Duo'n" tar også rundt 7 lapper for en enkeltjobb, +-
Hele helger ligger rundt 9, så sånn sett er det dårligere butikk, men da er det gjerne på utesteder, så de prisene er mer presset
Når jeg begynte å spille ute for godt og vel 20 år siden, het det seg at man skulle sitte igjen med 1000 kr netto pr pers, pr dag, pluss en høvding i bandkassa. Med høyde for prisøkninger etc kan nok dette med hell oppgraderes en smule :roll:
Folket vil ha brød og sirkus
Hadde nøyd meg med ny gitar jeg ;-)

http://nilsemann.net
www.myspace.com/countrytrubadur
nilsemann
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Fre Nov 21, 2008 9:02 am
Bosted: Sarpsborg

Innlegg Fredster » Ons Jul 08, 2009 6:44 pm

Sluttet å spille "fast" for litt over 1 år siden. Synes helgene er for verdifulle.
Siste årene har jeg spillt alene med minidisc.

siste spilleår tok jeg 4.000.- pr jobb. fra kl.22-02 1.000.- pr ekstra spilletime.
Aldri hatt problemer med å få jobber. de har hengt litt i fra før, og noen ekstra har man fått når jeg har spillt med duo/trio.

Hadde en jobb i fjor høst, for en klubb som hadde jubileum. tok 5.000.-

men det er nok avhengig av hvor man spiller og hvor man er kjent.

Trives personlig best i studio, og dermed prioriterer det :)
Sommeren er musikkfri :P
________________________________

http://www.signesvei.no/funstudio

Musikere pensjonerer seg ikke, de slutter når det ikke er mer musikk igjen i dem.
Louis Armstrong

Fredster :)
Brukerens avatar
Fredster
Aktiv
 
Innlegg: 177
Registrert: Fre Nov 07, 2008 12:43 pm
Bosted: Sandefjord

Innlegg Jazzk » Man Okt 26, 2009 8:20 pm

Hvis man er et relativt ukjent band på 4 personer, trommer, bass, gitar og vokal, er det for mye å forvente å få 14 000 for 3 og en halv time spilling? Det som er, er at vi har fått et oppdrag og vi må komme med et prisforslag. Vi vil gjerne ikke skremme unna oppdragsgiveren, men vi vil jo ikke spille alt for billig heller. Hvordan er det lurt å gå fram når man skal forhandle fram en pris? Og kansje viktigst, hvor skal man starte?

Lokalet vi skal spille i har forøvrig ikke noe utstyr, og vi skal stå for innleiing av utstyr, rigging og alt sånn.
Jazzk
Med på notene
 
Innlegg: 59
Registrert: Søn Feb 22, 2009 4:12 pm

Innlegg osvald911 » Man Okt 26, 2009 8:43 pm

15000 store fikk bandet jeg steppet inn som trommis for, er vel 3 årsiden, ganske bra band ( var utrolig heldig som fikk være med på dansen) der vi spilte alt fra country til rock. Alt hadde bandet med selv. Var vel godt over 150 stk i en liten gymsal:)


Du bør ta 10000 etter min mening, dere er vel ikke uduglige musikere heller, så stige etter konstertene.
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Innlegg yhoyland » Fre Okt 30, 2009 8:15 pm

Jeg ville kalkulert slik:

Hyre 4 pers á 2500 = 10000.
Utstyr/PA - har dere selv så finn en pris som tilsvarer leie av tilsvarende, trekk fra en slant.
Må dere leie inn - skaff pris fra PA leverandør og legg på toppen.

Egen backline tar man ikke betalt for (amper, keyboards osv).

Pass på at arrangør dekker kost & losji hvis det er aktuelt.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Jazzk » Tor Nov 26, 2009 2:03 pm

Men så var det det å markedsføre seg, hvor kan man gjøre det?
Jazzk
Med på notene
 
Innlegg: 59
Registrert: Søn Feb 22, 2009 4:12 pm

Innlegg H-Musikk » Tor Nov 26, 2009 2:09 pm

Jazzk skrev:Men så var det det å markedsføre seg, hvor kan man gjøre det?

For et lokalband fønker vel dette: Gjør gode jobber hver gang. Snakk med folk som er og hører på, gjerne trykk opp noen visittkort eller lignende og del ut. Er du heldig anbefaler de deg videre og du får flere jobber. Gjør du flere gode jobber med gode tilbakemeldinger er det flere som vil ha deg igjen. Da kan du jo så smått begynne å skru opp prisen :wink:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Jazzk » Tor Nov 26, 2009 2:51 pm

Ja, det er et godt forslag. Men, så er spørsmålet, hvordan få de første jobbene, slik at man får muligheten til å gjøre dette?
Jazzk
Med på notene
 
Innlegg: 59
Registrert: Søn Feb 22, 2009 4:12 pm

Innlegg H-Musikk » Tor Nov 26, 2009 3:07 pm

Jeg har hatt band i studio som har spilt inn f.eks. 3 låter (vanlige coverlåter som de spiller ute) som de igjen har sendt rundt til mulige arrangører....og de har fått flere jobber på den måten :)
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund


Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron