[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hva er det som kjennetegner en killer plate?

Hva er det som kjennetegner en killer plate?

Bransjerelaterte emner.

Dette er best:

ROCK, Hard Rock,
5
28%
Metal
4
22%
Rap & Hip-hop
0
Ingen stemmer
R&B, Soul, Funk
1
6%
Top 40 hits
3
17%
Top 40 hits
3
17%
Jazz og fusion
2
11%
 
Antall stemmer : 18

Hva er det som kjennetegner en killer plate?

Innlegg Rolf » Søn Okt 14, 2007 3:42 pm

Det gis ut masse søppel, og noe er værre enn resten.
Men hva er det som kjennetegner en killer plate?
Hørt noe i det siste som du gjerne vil fortelle om?
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg neokmin » Søn Nov 11, 2007 5:40 pm

Hva som kjennetegner en killer plate... dette gjelder ihvertfall meg :

- gode låter først og fremst.
- bli tatt på senga av vendinger man ikke forutså. Bli overrasket rett og slett. Høre ting i musikken man ikke har hørt før.
- få frysninger på ryggen av melodier og stemninger
- bli revet med av groovet eller energien i musikken
- ikke bli lei etter av å hørt plata to ganger

Opplever dette svært sjelden for øyeblikket. Hva det kommer av vet jeg ikke. Kanskje jeg hører for lite på ny musikk. Noe fra Coldplay har truffet meg .. "Yellow" feks, det synes jeg er en fantastisk låt (ehh, er ikke helt ny da, men det er vel den siste låta jeg sa "YES" til)

Måler alt opp mot mine favoritt artister Peter Gabriel, Crowded House og Robbie Robertson. Anbefaler den siste skiva til Crowded House .. Neil Finn ..fantastisk låtskriver. Jeg bøyer meg i støvet ... Han burde bli nevnt i samme slengen som Lennon / McCartney. Opps.. banner jeg i kjerka nå ? 8)

Lyd og tekniske finurligheter er kult, men er ikke det jeg legger mest vekt på når jeg bedømmer en plate god / spennende, eller dårlig / kjedelig

K
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Ole Henrik » Fre Jan 04, 2008 2:25 am

En killer plate er noe som rører deg. På en eller annen måte. Det kan være låta, performancen, arrangementet eller produksjonen. Helst flere av disse, men for min del er det i allefall umulig å sette fingeren på hva.. Det kan være når Ole Paus synger en julesang om Josef, eller det kan være når Timberlake/Timbaland fyrer opp Sexyback ...

Jeg tror man generelt har mye lettere for å bli rørt i ung alder, og at det er grunnen til at de fleste av oss har mange flere "gode" plater fra vår egen fjortisperiode enn fra nåtiden. Jeg har ennå til gode å få et like stort musikalsk kick som da jeg fikk Def Leppards Hysteria (attpåtil på kassett..) på min 13-års dag, og da Toto's Seventh One kom i hus et halvår senere.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg neokmin » Fre Jan 11, 2008 12:40 pm

Ole Henrik skrev:Jeg har ennå til gode å få et like stort musikalsk kick som da jeg fikk Def Leppards Hysteria (attpåtil på kassett..) på min 13-års dag, og da Toto's Seventh One kom i hus et halvår senere.


Enig. "Hysteria" er knall !

Jeg fikk også kick av "Love" plata til The Cult et par år tidligere. I 85 var det vel. En plate jeg gjerne hører på idag også. Samme med Peter Gabriels "So" album, selvom jeg aldri har likt "Sledgehammer" noe særlig. Likte bedre "In your eyes", "Red rain" og "Mercy street". Men jeg synes han fremdeles leverer varene : det rolige partiet på "Darkness" fra "Up" plata ... oooo så vakkert ... verdt hele plata :) !!!

Mer kick : i 87 av Robbie Robertsons solo debut. "Somewhere down the crazy river".. snakk om magisk musikkopplevelse.. "Contact from the underground.." fra 98 synes jeg også er helt fantastisk plate.

Blabla .. nå skal jeg se "Seal, Live from Paris" på DVD. "Crazy" er en låt jeg aldri blir lei ser det ut som. Og fy f.. så bra han synger! :)

-----------------------

Edit : ikke så lenge siden jeg fikk "kick" faktsisk .. film-musikken til "Pans flute" .. såååå nydelig!! Samme med musikken til den norske filmen "Tatt av kvinnen" - noen som vet om den er å få kjøpt ? Søkte på nettet men fant ikke'no ... :(
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo


Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron