[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - NUF?

NUF?

Bransjerelaterte emner.

NUF?

Innlegg Trallala » Tir Mar 23, 2010 12:16 pm

Som mange andre her har eg organisert verksemda mi i eit enkelmannsforetak. Det siste året har det vore masse reklame for NUF (Norskregistrert Utenlandsk Foretak)

Her blir ein mellom anna lokka med:

- 0% utbytteskatt! Ingen skatt på utbytte fra andre selskap
- 0% gevinstskatt! Ingen skatt på aksjegevinst i selskapet
- Slipp personlig ansvar! Begrenset ansvar for aksjonær
- Ingen revisorplikt! Gjelder ved omsetning under kr 5 millioner
- Ingen minste aksjekapital! Unngå å binde opp kr 100 000
- Få sykepenger fra første dag! Du kan ansette deg selv
- Lavere skatt! Du kan ta utbytte i stedet for lønn
- Unngå inntektsgrenser ved pensjon! Spar opp kapitalen i et NUF



Som god nordmann er eg sjølvsagt skeptisk til alt som er nytt - men tenkte å høyra om nokon hadde erfaringar frå selskapsforma, eller nyttig info for oss som driv med musikk og studio.
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg H-Musikk » Tir Mar 23, 2010 1:55 pm

Vet egentlig ikke hvordan det er i musikkbransjen, men i næringslivet ellers er det flere som ikke ønsker å benytte seg av NUF selskaper pga. at det er veldig mye forbundet med å "unnalure" seg diverse økonomiske plikter...
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Bråtnes » Tor Mar 25, 2010 4:08 pm

Har også fått enormt med forespursler om å lage NUF av mitt enkeltmannsforetak, og jeg har sagt nei alle gangene. Ingen som reklamerer tar med det negative selvfølgelig, men dette er hovedgrunnene til at jeg ikke har hoppet på.

-For det første så er veldig mange svindel og kriminelle virksomheter bygd opp som NUF, selvfølgelig pga godene du ramser opp. Derfor er jeg generelt skeptisk til små ukjente firmaer som ender på NUF.

-Det igjen fører til at veldig mange banker, revisorer, regnskapsfirmaer o.l ikke vil ha noe med NUF å gjøre.

- Det å ha et AS er veldig viktig hvis man sitter på store verdier (med gjeld) i firmaet, og risikerer å miste både hus og hjem hvis alt går på privatøkonomien. Et AS krever (correct me if Im wrong) 100.000,- i aksjekapital. Men den sumen går igjen inn i firmaet i form av verdier som du igjen kan bruke, og da er det jo like greit å ha et AS og ikke et NUF. Har du ikke de 100.000,- å bruke på invisteringer i firmaet har du heller ikke behov for "tryggeheten" de reklamere med i et NUF.

-Sist men ikke minst. Det at de i snitt ringer 5-6 forskjellige svensker hver måned for å tilby noe som er både gratis og helt fantastisk er nok til å si nei fra min side. En får ikke noe gratis her i verden, og hadde det vært så fantastisk som de skal ha det til hadde de ikke behøvd å ringe, for da hadde jeg for lengst kontaktet de selv.


Men bare så det er sagt. Bl.a både IF og deler av Nordea er registrert som NUF og har sikkert sine grunner til det, men de er jo allerede store selskaper som jeg håper er til å stole på, og tar ikke risken med å virke som småkriminelle unnalurer av det norske skattesystemet.
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg birger.lie@gmail.com » Fre Mar 26, 2010 11:47 am

IF er et nuf...


Skapsisen til NUF er egentlig skapt av det offentlige som mister litt kontroll, revisorer som mister kunder....

Nuf er en bra ting.
- Birger
YE ye ye
birger.lie@gmail.com
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Tir Jan 05, 2010 3:24 pm
Bosted: Bærum

Innlegg FinnArild » Fre Mar 26, 2010 7:39 pm

Skal vi se ... 1 velformulert innlegg mot NUF, med mange gode argumenter. 1 innlegg for, med ingen argumenter i det hele tatt - bare "Nuf er en bra ting" ... jau ...

Jeg har bestemt meg iallefall ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am


Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron