[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Apple TV, iTunes Ping og meg og deg.

Apple TV, iTunes Ping og meg og deg.

Bransjerelaterte emner.

Apple TV, iTunes Ping og meg og deg.

Innlegg yhoyland » Søn Sep 05, 2010 3:34 pm

Jeg fikk med meg Apple sin keynote på onsdag hvor Steve Jobs
presenterte den nye og mye kulere(les: svarte) Apple TV-boksen og
iTunes Ping, den nye selvgående butikken til Apple.

Først Apple TV:
Den mest interessante vrien ved konseptet at filmer og serier ikke kan
kjøpes lengre - de kan kun leies. Dette er spennende - en litt høyere pris
for nye utgivelser (slik vi kjenner til fra DVD-markedet), og en noe lavere
pris for katalogmaterialet. Jeg spør meg selv om dette er et sjakktrekk
eller et skudd i foten for film og tv-industrien....

Jeg ser sjelden filmer mer enn en gang. Unntakene er mine "personlige"
klassikere, f.eks. Quentin Tarantino-katalogen, Lord of the Rings, Brothers
in Arms og andre "tungvektere". Samtidig så forbruker vi
enorme mengder med "søppelfilmer" her hjemme, som bare blir sett en
gang og deretter forvist til bakerste rekke i en av stadig flere DVD-skuffer
i stua. Vi er også noen ordentlige seriehorer - 9 sesonger med Seinfeld og
7 bokser med Sopranos er det alltid kjekt å ha liggende til bakfulle
søndager, men jeg må innrømme at Scrubs og Fleksnes ikke hentes
frem like ofte.

Vi kunne selvsagt leid film på DVD, men vi husker aldri å levere de tilbake
igjen og forskjellen på leieprisen og kjøpsprisen utgjør mindre enn det det
koster oss å levere leiefilmen tilbake en uke eller to for seint. Det er like
greit å kjøpe - bortsett fra at stadig flere skuffer og hyller fylles sakte opp
av ting jeg egentlig like gjerne kunne kastet...

Men hva nå? Skal hele kjøpsmodellen vekk? Jeg synes dette er veldig
interessant: Jeg slipper å fylle stua med dvd'er/harddisker, og
film/serieskaperene sine produkter vil ligge der og vente på meg i
iTunes Store i flere år etter at de er vekke fra DVD-hyllene. Plutselig blir
skillet mellom film/serie/tv og musikk litt mindre. Vi har snakket om å
bygge "katalog" inad musikkbransjen helt siden starten, mens
filmbransjen tilsynelatende har levd mer etter hånd-til-munn prinsippet.
Det budsjetteres med kinoinntekter, og alt av DVD-salg blir bonus i
etterkant hva budsjett angår.
Hvis filmindustrien kan lykkes i å levere kvalitesprodukter som tåler tidens
tann, så er mulighetene for å tenke langsiktig inntjening mye bedre
dersom distribusjonsmodellen lover tilgjengelighet overalt, hele tiden, uten
trykk- og distribusjonskostnader som må betales før kunden kan kjøpe
produktet i butikken. Eksponeringen vil bli jevnere over lang tid (i en
butikk står du på fremste hylle i 5 dager og deretter lengre og lengre bak i
hyllene).

Jeg er i tvil om hva en slik løsning vil føre til. Vi snakker mye om
streaming i musikksektoren - praktisk for kunden, dårlig med penger for
produsenten, bra med penger for distribusjonsleddet. Blir det tilfelle med
film også? Riktignok betaler du ikke en fast sum pr måned for fri tilgang til
alt materialet, men pay-per-view som er en helt annen og trolig bedre
modell for produsentene enn det Spotify og lignende tjenester har vist seg
å være for oss i musikkland. Det er utenkelig at pay-per-listen noen gang
kommer til å bli aktuelt, så den debatten trenger vi vel ikke gå inn på.

En interessant bivirkning av Apple TV
vil kanskje være at vi i økende grad velger vekk "vanlige" TV-
abbonementer som RiksTV/Canal Digital etc og blir mer individuelle og
selvstyrte i hva vi forbruker. Nyhetskanaler vil det alltid være bruk for -
men det er sikkert ikke lenge før BBC, CNN og FOX begynner å produsere
nyhets"podcasts" som er reklamefinansierte-per-views - kanskje de
tilogmed greier å lure noen av oss til å laste ned Dagsrevyen for 8 kroner
per sending...

Hvis vi løfter litt på skjørtet til Apple her så ser vi at de prøver å gjøre det
samme med film som de gjorde med musikk da de lanserte iTunes Music
Store. De prøver å erstatte de eksisterende distribusjonsleddene for
mediumet med sin egen globale distribusjonskanal. Hvis vi slutter å se
på "vanlig" TV og streamer pay-per-view fra Apple istedet, hvordan skal
NRK kunne forsvare lisensen sin - og hva skjer med reklamefinansierte
kanaler som TV2 og TV3? Vil innholdsprodusentene bli mer
konkurranseutsatte og presset på pris? Vil kvaliteten på innholdet bety
mer enn det gjør idag?

Noe annet interessant her er at film/serier nå kan dra mye mer nytte av
salgskanaler som musikkbransjen har begynt å ta alvorlig - facebook,
twitter m-.fl. - ikke minst nye iTunes Ping hvor Apple har gjort et
kjempetrekk og plassert møteplassen til fans under samme tak som
butikken. Det blir nettparallellen til en hipp kafé midt i et kjøpesenter.

Fritt fra levra om iTunes Ping.
Her har vi et konsept der distributøren av varene kontrollerer og styrer
rammene og funksjonaliteten til stedet hvor forbrukerene møtes. De
samler enorme mengder med informasjon om hvem som kjøper hva, når
de kjøper det og hvem de kjenner. Uvurderlig informasjon som er helt
gratis. Dette kan de bruke til å generere personlig rettet reklame basert
på egne preferanser og tidligere kjøp - muligheten for å bruke sosialt
press som salgsmiddel ("alle vennene dine følger med på denne serien,
skal ikke du også det?"). Jepp, Apple-mafiaen blir skumlere og skumlere.
Dette er egentlig helt genialt, sett fra et salgsperspektiv - de lanserer en
diger ny butikk, og samtidig en sosial møteplass for alle de som handler i
butikken. Forbrukerene fungerer i praksis som selgere - de anbefaler,
diskuterer, tipser og forteller om produktene til andre forbrukere, mens
Apple kan lene seg bak og se på at butikken går i et dundrende
overskudd. Apple har lagd et dynamisk salgsapparat som tilpasser seg
kundebasen helt av seg selv - fordi kundebasen utgjør salgsapparatet
selv. Ping lager linkene, brukerene selger varene til seg selv.
Jeg synes det både er jævlig skummelt og fryktelig spennende.

Er det fortsatt naivt å tenke at det som Apple driver med nå, realistisk sett, kan forandre måten vi forbruker - og produserer, media?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Dozerbabar » Søn Sep 05, 2010 7:11 pm

Jeg fikk aldri med meg om dette kom eller bare ble snakket om, men iAds på filmer og serier du leier var det i hvertfall snakk om. En god måte å få med seg tv- og filmselskapene på.

Reklame betaler seg som oftest for forbrukeren. Kanskje du til og med kan velge selv. Lavere pris, men reklame. Uten reklame betaler du litt ekstra.

Først og fremst handler det om å få med seg de som eier rettigheten samtidig som det er enkelt for forbrukeren.

Apple er på riktig vei, spør du meg. Men så er jeg også over gjennomsnittet glad i Apple-produkter.

Ping har jeg foreløpig ikke skjønt vitsen med.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo


Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron