[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hvordan kontakte plateselskap på best mulig måte?

Hvordan kontakte plateselskap på best mulig måte?

Bransjerelaterte emner.

Hvordan kontakte plateselskap på best mulig måte?

Innlegg Jens1 » Ons Okt 06, 2010 7:07 am

Jeg har spilt inn et metalalbum (to av låtene ligger ute på www.myspace.com/aubertmetal - dette er bare en midlertidig myspaceside)
Neste skritt er å få laget en ordentlig myspace og å kontakte plateselskaper for å få gitt ut skiva (Design av cover/booklet gjenstår)

Jeg tar gjerne i mot tips om hvordan man kan få størst mulig suksess ved kontakt med plateselskaper. Jeg har inntrykk av at svært mange plateselskap i dag foretrekker å bli kontaktet elektronisk, med link til myspaceside etc. Tar gjerne i mot innspill på hvordan myspace, infoskriv etc kan utformes på en mest mulig profesjonell måte.

Hører gjerne erfaringer fra folk som selv har fått platekontrakt. Hvordan gikk dere fram?
Jens1
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Ons Okt 06, 2010 6:58 am
Bosted: Oslo

Innlegg FinnArild » Ons Okt 06, 2010 10:39 am

Platekontrakt er ikke det det engang var. For all del, ta kontakt og hør med de, men sjangsene er store for at mail - det være seg elektronisk eller snegle - går rett i søpla usett. Jeg tror det er bedre å ringe de og prøve å avtale et møte, eller rett og slett fraternisere seg inn ved å gå på events der du vet de er og prøve å bli kjent.

Stalltipset mitt er at du prøver å gi ut skiva selv og satser på å få solgt den på konserter - så kan du bygge deg opp derfra.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg Jens1 » Tor Okt 07, 2010 6:20 am

I forbindelse med albumet jeg ønsker å gi ut, er situasjonen litt spesiell:
Jeg har skrevet all musikk og tekst og er med-produsent, og har funnet musikere til å utføre hele spetakkelet. Det er iderfor ikke å betrakte som et band, mer som et prosjekt. Hvis skiva blir gitt ut på et stort label og får en viss oppmerksomhet, kunne nok det gi insentiv til musikerne til å øve inn materialet med tanke på livespilling. Men fordi de allerede er ganske opptatte med sine egne band, og fordi materialet er ganske teknisk krevende, så tror jeg ikke de vil prioritere å øve inn materialet sammen uten videre.

Når jeg kontakter selskap, tenker jeg derfor å opplyse om at det er et prosjekt men at det trolig kan gjøres til et turnerende band hvis det gis de rette insentiver. Noen innspill på om dette ville være lurt, eller hvordan jeg best bør presentere prosjektet?

Kult også om noen kan høre på låtene og vurdere hvilke selskap som kunne være mest egnet og hvordan jeg best kan gripe dette an. det er de to første låtene på www.myspace.com/aubertmetal

Jeg lurer også på hvor viktig utformingen av myspace er. Jeg skal lage en ny myspaceside, og lurer på om det er vesentlig å ha en bra header med logo og litt design, eller om dette kan utelates, f.eks. Jeg søker en person som har peiling på design og programmering til myspace. Jeg vil betale vedkommende for jobben, innen rimelighetens grenser. Send PM om du tror du kan gjøre dette.
Jens1
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Ons Okt 06, 2010 6:58 am
Bosted: Oslo

Innlegg FinnArild » Tor Okt 07, 2010 11:54 am

Jeg tror Myspace blir mindre og mindre viktig. Sats heller på Facebook - men for all del: begge deler.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Hvordan kontakte plateselskap på best mulig måte?

Innlegg Heltenjon » Tir Jan 11, 2011 12:39 pm

Helt enig ed FinnArild!

Og som et supplement til det han sier, så anbefaler jeg å slå fra seg tanken på Norske Major-selskaper.
Løsningen din finner du i utenlandske selskaper, som satser på metall. Flere norske metallband har kontrakter i utlandet så jeg anbefaler å gå inn i miljøet å snakke med de.
En annen mulighet er å snakke med de norske distributørene direkte. For det er nemlig ikke en platekontrakt du trenger. Du trenger en distribusjonskontrakt - Husk å poengtere det når du er i dialog med både andre band og selskaper. En distribusjonskontrakt er for de som har et ferdig produkt klart for utgivelse! Hopp over plateselskapet og la prosentene gå til distribusjonselskapet.
Dette betinger selvfølgelig at plata er god nok, men platekontrakt i Norge kan du desverre (mest sannsynlig) bare glemme.
En siste mulighet er å knytte seg til en Indie. Det kan på mange måter være positivt fordi indiene er så til de grader dedikert til det de gjør, og legger ned mange fler timer i arbeid enn du ville fått for den samme krona hos en distributør eller et plateselskap.

Facebook, twitter, myspace osv er greit å ha, så lenge det er gjennomarbeidet og profft, men pass deg så det ikke blir et "demo-sted". Mye viktigere at du bruker det som en referanse.

Tilslutt vil jeg mene at soloprosjekter ikke er like attraktivt som bandkonsepter. Grunnen til dette er at band har image og ferdig produserte konsepter som er klare til å gå ut, noe som har større og større betydning. Til og med i metallmiljøet.

Yngve
Heltenjon
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Søn Des 30, 2007 11:21 pm
Bosted: Inderøy


Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron