[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Realitycheck -one, two :)

Realitycheck -one, two :)

Bransjerelaterte emner.

Realitycheck -one, two :)

Innlegg G_Sun » Lør Okt 16, 2010 6:11 pm

Ok, jeg leser en del klaging over dårlige økonomiske tider for musikkbransjen.

- Er det så ille?
- Var alt bedre før?
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg Kroon » Man Okt 18, 2010 11:47 pm

Før er en vanskelig størrelse å forholde seg til ettersom den rommer all tid
som har passert frem til nå. Musikere i ulike deler av verden har nok hatt
både bedre og dårligere villkår opp gjennom historien sammenliknet med
det vi har i dag.

Vivaldi, Mozart og flere av våre største komponister døde fattige.

Min magefølelse når det gjelder nåtidens vestlige populærmusikk er at man
må være en større stjerne i 2010 for å tjene en normal årslønn, enn det man
måtte være i 1980.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Ole Henrik » Tir Okt 19, 2010 8:22 am

Om man ser musikkbransjen som helhet har de siste årene vært helt fantastiske. Det er imidlertid skyer i horisonten for livemarkedet som har blitt overøst av fete turneer de senere årene. Noen som har telling på hvor mange ganger Metallica har spilt i Norge de siste to-tre åra? Inflasjon kalles det vist.

Om man ser på "platedelen" av bransjen, salget av innspilt musikk, er situasjonen en helt annen. Her er det fullstendig krise om dagen. Gull alderen var likevel ikke rundt 1980, men på 90-tallet. Platebransjen nådde sin peak rundt årtusenskiftet.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg G_Sun » Tir Okt 19, 2010 9:50 am

Ole Henrik skrev:Om man ser på "platedelen" av bransjen, salget av innspilt musikk, er situasjonen en helt annen. Her er det fullstendig krise om dagen. Gull alderen var likevel ikke rundt 1980, men på 90-tallet. Platebransjen nådde sin peak rundt årtusenskiftet.

Ok, er det noen som har et tall på salg (kr/$) av musikk, i alle former, i dag vs. 90-tallet?

En annen ting jeg lurer på i denne forbindelsen er hvorvidt det er komers-delen av bransjen som har gått mest ned. Jeg snakker ikke her om høykultur vs. lavkultur, men om den delen av bransjen som hadde som hovedmål å tjene penger har fått lide mest?
Er det slik at: Komers musikkproduksjon i fin innpakning uten noen "sjel" -ingen gidder å betale lenger for den når de ikke må.
og at
Folk er fortsatt villige til å betale for musikk som har "innhold/ sjel / en type indre kvalitet"

..lurer nå jeg på :P
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg Kroon » Tir Okt 19, 2010 10:01 am

Er det slik at: Komers musikkproduksjon i fin innpakning uten noen "sjel" -ingen gidder å betale lenger for den når de ikke må. og at
Folk er fortsatt villige til å betale for musikk som har "innhold/ sjel / en type indre kvalitet"


Nei, det tror jeg ikke.

Det er jo ingen som hører på kommersiell pop og samtidig tenker at den
bare har fin innpakning og ingen sjel. Da hadde de jo ikke giddet å høre.

De som hører på kommersiell pop gjør det fordi de elsker det, og de synes
musikken har sjel. Så kan du og jeg sitte her og ha så mye cred vi bare vil.

Jeg tror situasjonen er den at færre betaler for musikk, film og programvare.
Enkelt og greit. Og det tror jeg gjelder uansett sjanger og fremfor alt uten
hensyn til hva du og jeg måtte legge i ordet "sjel".
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg erlend » Tir Okt 19, 2010 10:49 am

Det er jo ingen som hører på kommersiell pop og samtidig tenker at den bare har fin innpakning og ingen sjel. Da hadde de jo ikke giddet å høre.


Her tror jeg kanskje du tar feil. (mener selvfølgelig ikke at noen tenker "oj, for en fin innpakning, men ingen sjel gitt. jaja, vi setter på musikken likevel.")

Jeg tror egentlig at folk flest som hører på (super-)kommersiel pop ikke tenker over om musikken har sjel eller ikke. Jeg tror denne lyttegruppen kun hører på noe fordi de har lyst til det akkurat der og da, og synes de får noe fint ut av det. Noe som er fair nok. Lytterne som hører på super-pop er rett og slett ikke like engasjerte i musikk som musikkfans av andre mindre kommersiell musikk.

Ikke at jeg har veldig peiling på musikkbransjen! Men jeg tror at superkommersiell pop og musikk innen mange andre genre, kan være mer eller mindre atskilte marked. Det er i hvert fall i stor grad veldig atskilte kundegrupper! Derfor er det ikke veldig rart om disse markedene utvikler seg forskjellig.

tror jeg...
beklager for tilfeldige tanker og rotete innlegg. kanskje ikke spesielt relevant for tråden heller.


Jeg tror situasjonen er den at færre betaler for musikk, film og programvare.


det tror jeg og. tror bare også at markedet for salg av musikk er veldig variert, noe som kan føre til at markedet beveger seg i forskjellige retninger.
erlend
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Man Mar 23, 2009 11:13 pm

Innlegg Kroon » Tir Okt 19, 2010 5:22 pm

Lytterne som hører på super-pop er rett og slett ikke like engasjerte
i musikk som musikkfans av andre mindre kommersiell musikk.


Hm. Interessant tanke. Kanskje du har rett. Kanskje du har feil.

Jeg tror fremdeles ikke vi skal undervurdere musikkinteressen og kravet
til "sjel" hos de som hører på kommersiell pop.

Nå generaliserer vi selvfølgelig - noe som sikkert er ekstra ekstra vanskelig
siden vi har å gjøre med en så stor gruppe mennesker. Det er jo ikke akkurat
få super-pop-fans der ute, og de er sikkert forskjellig allesammen.

Antagelig finnes det mange super-pop-fans som er langt over middels
interessert i musikk, det er bare at smaken deres bor i kommers-land.
Så finnes det selvfølgelig en hel drøss med super-pop-fans som gir blaffen,
bare det kommer decibel ut av iPod-proppene deres.

Min følelse er i alle fall at antallet mennesker som synes musikk skal være
gratis, uansett preferanse når det kommer til sjanger, er større i 2010 enn
det var i 1980 eller 1990. Det er en bakside med alt det fine internett har
gitt musikken.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Realitycheck -one, two :)

Innlegg Johannes » Tir Nov 02, 2010 8:41 pm

Spennende diskusjon.
Vivaldi, Mozart og flere av våre største komponister døde fattige.

Det er riktig at historien er full av komponister som døde fattige, men grunnen til at Mozart døde fattig var at han hadde et vanvittig pengeforbruk. Fremdeles er det et godt eksempel, men først og fremst på det faktum at musikere som får penger mellom hendene klarer å skusle det meste bort ;)

En annen ting jeg lurer på i denne forbindelsen er hvorvidt det er komers-delen av bransjen som har gått mest ned.

Uten å kunne vise til tall, så er det i allefall en kjennsgjerning at nisjeprodukter har en større markedsandel relativt sett i dag kontra tidligere. Et eksempel er stigende tall for salg av musikk som utgis på vinyl. Det er heller ikke vanskelig å se for seg at en "die hard"-fan av et lite Black Metal-band kjøper alle utgivelser fremfor å laste ned musikken - altså, at lojalitet er en faktor med betydning.

Er det slik at: Komers musikkproduksjon i fin innpakning uten noen "sjel" -ingen gidder å betale lenger for den når de ikke må. og at
Folk er fortsatt villige til å betale for musikk som har "innhold/ sjel / en type indre kvalitet"

"Sjel" er vel kanskje et vanskelig parameter å hanskes med når man diskuterer musikk. Hva er "sjel" når det kommer til musikk? Er "sjel" omvendt proposjonal med salgstall? Blir "sjelen" til en artist borte når opplagene passerer en grense? Noen foretrekker rett og slett musikk man kan danse til.

Men...som jeg skriver ovenfor så tror jeg antakelsen er riktig. Jeg sier ikke at de som hører på musikk som ligger på listene ikke har et bevisst forhold til musikk, men jeg mener bestemt at andelen konsumenter som ikke er musikkbevisste er størst i gruppen som hører på listemusikk. Det er jo denne musikken som er lettest tilgjengelig både fysisk og musikalsk, og jeg tror denne gruppen ikke bryr seg så mye om å eie (verken digital eller i form av et eksemplar) som de med større interesse for musikk. Grunnen til at artister i "up and coming"-sjiktet rammes hardest av nedlasting er jo blant annet fordi selskapene tjener dårligere, og har mindre midler til å ta økonomisk risiko i form av å investere i utvikling av nye artister. Ikke nødvendigvis fordi de har tapt mye større prosentandel på platesalg enn Lady Ga-Ga.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm


Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest

cron