[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Piratprat - så var det på'n igjen.

Piratprat - så var det på'n igjen.

Bransjerelaterte emner.

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg Celsius » Ons Apr 13, 2011 9:56 pm

@Rolfkake:

Ble litt nysgjerrig på akkurat denne(resten har jeg lest hundrevis av ganger før)

Du skriver:
"men jeg tror med tiden at musikere og musikk som kunstnerisk uttrykk vil komme styrket ut av dette, selv om det kanskje ikke vil være like mye penger i omsetning i bransjen."

Hva slags resonnement legger du til grunn for at mindre investering vil være bra for musikken?
Vil redusert omsetning føre til mer nyutvikling av musikere og artister?(mindre investering osv)
Vil redusert omsetning føre til at artister får muligheten til å vokse og utvikle seg?(jfr mindre investeringsvilje)
Vil redusert omsetning føre til at musikere og artister etc, får bedre tid til å utvikle sine kreative evner og lage mer musikk? (husk: regninger , jobb osv)
Vil redusert omsetning føre til at det utgis mer musikk?

Med mindre man tror reduset omsetning fører til ØKT risiko-/investeringsvilje, vil de aller fleste være enig om at svaret på de ovenstående spørsmål er: Nei.
Så hva ligger bak din optimisme?
Forøvrig deler jeg optimismen men av helt andre årsaker.
"I love the smell of Genelecs in the morning"
Celsius
Tørr bak øra
 
Innlegg: 24
Registrert: Tir Sep 18, 2007 10:34 pm
Bosted: Studio

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg Rolfkake » Tor Apr 14, 2011 2:39 pm

@Celsius, du skriver:

"Litt rasjonalisering om "kunstnerisk uttrykk". Kostnader og (manglende)betalingsvilje.
De gamle argumentene om "reelt økonomisk tap",Samt litt generaliserende rør om at musikere flest mm, tror de skal bli styrtrike.
Konklusjon:
Folk gidder ikke betale når de kan ta det gratis, og enkelte argumenterer fortsatt med de samme gamle argumentene."

Se dette er akkurat den type defensive holdning musikere nå om dagen inntar når de føler at lytterene er deres fiende og at de består av en gjeng simple tyver.
Hvis du leser innlegget en gang til, ser du at jeg ikke bruker de "samme gamle" argumentene for å underbygge min egen sak, men som en forklaring på hvorfor folk, selv de som er forstått med at det er ulovlig å laste ned, fortsetter å laste ned uten å få dårlig samvittighet.

Og dere musikere er jo interessert i å få folk til å til å endre holdningene, ikke sant? Da må dere sette dere inn i de eksisterende holdningene, ikke bare krangle videre om at folk er håpløse kleptomane uten moralskt kompass.

Men mindre dere ønsker "krig" mot internett for å få folk til å slutte å laste ned med makt?
Rolfkake
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Man Apr 11, 2011 1:10 am

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg Rolfkake » Tor Apr 14, 2011 3:10 pm

Celsius skrev:
Hva slags resonnement legger du til grunn for at mindre investering vil være bra for musikken?
Vil redusert omsetning føre til mer nyutvikling av musikere og artister?(mindre investering osv)
Vil redusert omsetning føre til at artister får muligheten til å vokse og utvikle seg?(jfr mindre investeringsvilje)
Vil redusert omsetning føre til at musikere og artister etc, får bedre tid til å utvikle sine kreative evner og lage mer musikk? (husk: regninger , jobb osv)
Vil redusert omsetning føre til at det utgis mer musikk?

Med mindre man tror reduset omsetning fører til ØKT risiko-/investeringsvilje, vil de aller fleste være enig om at svaret på de ovenstående spørsmål er: Nei.
Så hva ligger bak din optimisme?
Forøvrig deler jeg optimismen men av helt andre årsaker.


Dine spørsmål bygger på premisset om at mer penger = mer musikk = bedre for alle.
Jeg synes å legge dette premisset til grunne for videre diskusjon er problematisk.
Men greit nok, la meg svare på spørsmålene med dette premisset i minne:

1) Mindre investeringer som helhet i musikkbransjen vil ikke nødvendigvis ramme produksjonsdelen av musikken. Musikkens kvalitet trenger ikke å bli forringet av reduserte investeringer.
2) Redusert omsetning trenger ikke bety redusert overskudd. Dette kommer ann på forretningsmodellen du bruker. Og hvorfor er høyest mulig omsetning et mål i seg selv? Og ja, jeg tviler på at omsetning i bransjen dikterer nyutvikling blant musikere. Det er nettopp musikerens kreative evne som er salgbart, ikke bransjens evne til å pøse på med investeringer for å lage den nye ultrakommerse "stjernen".
3) Det er først om fremst de musikerene som ikke anser bransjen som lukrativ nok som vil la være å utvikle seg selv. Går vi glipp av noen potensielle strålende musikere av den grunn? Kanskje.
4) Dette spørsmålet bygger utelukkende på premesset om at mer penger = bedre musikk. Nei, jeg tror ikke musikken vil bli dårligere av at musikere lager musikk på deltid. Dette er også irrelevant i forhold til amatører og ennå ukjente musikere. Disse må uansett jobbe ved siden av.
5) Musikk utgitt målt i antall titler i musikksjappa vil nok bli redusert. Men hva så? Dette igjen leder bare til spørsmålet om størst mulig omsetning. Musikk utgitt totalt stiger hele tiden, selv om mye av dette aldri genererer inntekt. Derimot genererer det kjennskap og popularitet, som det er fullt mulig å utnytte til egen fordel.
Rolfkake
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Man Apr 11, 2011 1:10 am

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg FinnArild » Fre Apr 15, 2011 12:06 am

Rolfkake skrev:1) Mindre investeringer som helhet i musikkbransjen vil ikke nødvendigvis ramme produksjonsdelen av musikken. Musikkens kvalitet trenger ikke å bli forringet av reduserte investeringer.


Vet du like mye om musikkproduksjon som om jus? I såfall tror jeg det argumentet faller i grus.

Rolfkake skrev:2) Redusert omsetning trenger ikke bety redusert overskudd. Dette kommer ann på forretningsmodellen du bruker. Og hvorfor er høyest mulig omsetning et mål i seg selv? Og ja, jeg tviler på at omsetning i bransjen dikterer nyutvikling blant musikere. Det er nettopp musikerens kreative evne som er salgbart, ikke bransjens evne til å pøse på med investeringer for å lage den nye ultrakommerse "stjernen".


Redusert omsetning betyr redusert overskudd med mindre du senker utgiftene - noe som senker kvaliteten og reduserer mulighetene for omsetning ... eh ... ikke store økonomen heller, du ?

Rolfkake skrev:3) Det er først om fremst de musikerene som ikke anser bransjen som lukrativ nok som vil la være å utvikle seg selv. Går vi glipp av noen potensielle strålende musikere av den grunn? Kanskje.


Eh - feil igjen. Folk som har drevet i musikkbransjen en stund vet at det ikke først penger som driver musikerene. Men penger er nødvendig for produksjonen (punkt 1., hvis du husker?). La meg ikke engang begynne på kostnadene med PR og markedsføring.

Rolfkake skrev:4) Dette spørsmålet bygger utelukkende på premesset om at mer penger = bedre musikk. Nei, jeg tror ikke musikken vil bli dårligere av at musikere lager musikk på deltid. Dette er også irrelevant i forhold til amatører og ennå ukjente musikere. Disse må uansett jobbe ved siden av.


Jeg er 100% sikker på at hvis jeg kunne drive med musikk på heltid ville jeg ha gitt ut et 10-talls plater idag i stedet for bare 2 (det forutsetter selvfølgelig at noen kjøper platene :) ... men det har faktisk veldig mye med penger å gjøre også - PR og markedsføring er MYE dyrere enn produksjon) Har piratkopiering skyld for alt dette? Antageligvis ikke - jeg driver med progrock som er et trangt marked og hvor (jeg tror) folk også har respekt nok for musikken til å betale for seg. Jeg er faktisk et levende bevis på at mer penger == bedre musikk. Hadde ikke jeg hatt en veldig bra betalende "dayjob", ville ikke jeg kunne leid inn trommeslager og studio for å få siste plata mi: "Testament" (kjøp en på http://shop.finnarild.com PR kan også noen ganger være helt gratis ;) ...).

Rolfkake skrev:5) Musikk utgitt målt i antall titler i musikksjappa vil nok bli redusert. Men hva så? Dette igjen leder bare til spørsmålet om størst mulig omsetning. Musikk utgitt totalt stiger hele tiden, selv om mye av dette aldri genererer inntekt. Derimot genererer det kjennskap og popularitet, som det er fullt mulig å utnytte til egen fordel.


... og dette vet du hvordan?
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg Kroon » Man Apr 18, 2011 12:28 am

(...) Ingen bryr seg om hvor mye det kostet å trykke CD-platene,
designe coveret, markedsføre eller transportere produktet til
utsalgsstedene. Ingen bryr seg om kostnader relatert til produksjon
som artisten betaler for, fremfor å gjøre på egenhånd. Skrive låter,
mastring, produksjon osv, dette er kostnader musikerene pådrar seg
som de ikke kan forvente at forbrukeren er villig til å betale for. (...)


@Rolfkake

Fint innlegg.

Jeg skjønner at mange ikke synes at musikk burde være et produkt,
en handelsvare, at det burde være et spontant uttrykk for kunstnerisk
inspirasjon, noe som ville manifestert seg uansett, så hvorfor skulle
det koste penger? Greia er at vi godt kan skape det samfunnet, jeg
tror faktisk vi er i ferd med å gjøre akkurat det, men jeg tror kanskje
ikke det kommer til å fungere spesielt bra for oss.

Jeg er nok av den oppfatningen at kvaliteten på kunst reduseres når
kunstnerene bruker mindre tid på den. Det samme gjelder
presentasjonen av kunst, i musikkens verden er jeg redd at kvaliteten
på innspillingene synker når ingen har råd til å gjøre det ordentlig.

Er vi tjent med at musikere bruker to timer om dagen på musikk i
stedet for åtte?

Er vi tjent med at alle plater lages i Garageband fordi det er gratis?

Det at ingen bryr seg om hva det koster å lage musikk ser jeg på som
et kjempeproblem som må løses. Om noen har noen gode ideer til
hvordan det kan angripes så del gjerne med resten av forsamlingen.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg Dozerbabar » Man Mai 09, 2011 6:24 pm

Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg yhoyland » Tir Mai 17, 2011 12:06 am

Jeg synes i alle fall at vi kan prøve å holde debatten saklig og kortfattet hvis vi skal diskutere dette. Og det bør vi, for det er viktig. La oss prøve å tenke litt nytt folkens, og se på alle sider av saken. Kanskje vi kan snuble over en løsning. :shock:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg OAT » Fre Mai 20, 2011 11:13 am

Jonas, godt innlegg. Det er det som er sakens kjærne. Skal en ha et godt produkt, kunst eller hva det måtte være, så må en bruke tid på det. Tid=penger. The simple truth...
Odd Andreas
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg yhoyland » Lør Mai 21, 2011 5:48 pm

Jeg er helt enig i det Jonas skriver.

Selv om musikerene og låtskriverene kan leve på tono og gramo-kroner, så er det mange ledd i systemet som ikke kan det. Og skal det bli bra, så må det investeres både tid og penger i den prosessen og de produktene de leverer:

Produksjon:
Produsenter, teknikere, miks, mastering, studioer, backlinefirmaer... hvem skal betale for produksjonen av et album? Skal artisten betale gildet selv, eller skal noen andre ta regninga? Hvis ingen kjøper musikk så forsvinner plateselskapene i sin tradisjonelle forstand. Det er normalt de som betaler for alt dette (selv om det i mange tilfeller er artisten selv som ender opp med å betale til syvende og sist, som resultat av en break-even avtale el.l.). Kostnaden med å produsere et album er ikke rent liten heller. Tilogmed i Norge, der budsjettene er trange, så blir det dyrt for en artist å legge ut for dette selv. Frem til ferdig master og cover kan vi fort snakke om 300'000 kroner, og gjerne mer hvis det skal arrangeres og spilles inn strykere osv osv. Markedsføring er ikke inkludert i den summen, og bare den i seg selv blir fort flere hundre tusen for en "major" artist.

Distribusjon:
Envher form for distribusjon koster penger. Pengene må komme et eller annet sted ifra. Det er ikke gratis å drive en iTunes-server, det er ikke gratis å trykke plater, levere streaming-tjenester... en eller annen plass må også distributøren få penger fra. Reklame? Donasjoner? Statsstøtte?

Det som i alle fall er helt sikkert p.t. er at streamingtjenester som Spotify og Wimp er i ferd med å bli ekstremt populære alternativer til den gamle kjøpsmodellen. Uheldigvis så betaler disse tjenestene så forsvinnende lite per stream at det er helt umulig å dekke alle kostnadene med mindre du har flere millioner avspillinger. Og det er det ikke så mange som har. I tillegg så skal det gjerne gå litt i pluss for alle involverte parter også - mao enda flere millioner streams.

Noe må skje. Men hva, og hvordan tror dere?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Forrige

Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron