Fint at Geir tar opp temaet og stiller gode spørsmål.
En ting som jeg tenkte på da jeg leste artikkelen:
Er det meningen at lyden på musikken som slippes på markedet skal
låte best på MP3, i bilen og fra kjøkkenradioen?
Jeg vil vel tro at det i hvert fall er deler av sannheten.
Men Geir sier videre:
Min påstand er at enten det er radio eller møkkahøyttalere som
skal gjengi lyden, så låter faktisk dynamisk lyd bedre enn over-
komprimert – uansett hvordan du vrir og vender på det.
Her tror jeg Geir har helt rett men at det i praksis allikevel blir litt
bakvendt - og han korrigerer seg faktisk selv i neste avsnitt:
Mange tror at lyden på ny musikk er bedre enn gammel, nettopp
fordi den er høyere.
Og der har vi vel sakens kjerne.
Når vi hører et stykke musikk opp i mot et annet, vil nesten alltid det
høyeste oppleves som best.
Når vi derimot hører et stykke musikk isolert uten å sammenlikne
med noe annet, har vi lettere for å oppfatte om kvaliteten faktisk er
god eller om innspillingen er ihjelkomprimert.
Ettersom populærmusikk potensielt både oppdages og konsumeres i
settinger hvor hver låt sammenliknes med den foregående og neste
(jfr. radio, spillelister på iTunes, Spotify) finnes det altså i praksis en
motivasjon til å mastre denne typen musikk så hardt som mulig.