[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Skifte plateselskap, hva skal/kan man be om?

Skifte plateselskap, hva skal/kan man be om?

Bransjerelaterte emner.

Skifte plateselskap, hva skal/kan man be om?

Innlegg AMelbye » Ons Des 14, 2011 4:06 pm

Jeg er lydtekniker for et band som heter Fortid, norsk black metal.

De har gitt ut 2 plater på No Colors, og forrige plate ble gitt ut på Schwarzdorn Production. Tyske plateselskaper begge to.

Jeg er tekniker for bandet, og har hjulpet dem med å spille inn deres 4. plate. Den er på et høyt nivå på alle måter, og bandet trenger en kontrakt som faktisk gir dem noe igjen for de platene som blir solgt.

Jeg tenker de trenger en licencing deal, eller distribusjonskontrakt. Altså bandet betaler for alt frem til ferdig master, så tar selskapet seg av distribusjon og trykking av plater.

Men hvor mye kan man be om i dette tilfellet i kr. pr plate?

Hvor mange plater får bandet? De selger en del på konserter, må disse salgene innrapporteres?

Hva med digitale nedlastninger, itunes og spotify??

Og hvem (gjerne i Norge) kan man kontakte for å få trykket opp og distribuert en ferdig plate? (Det eneste som gjenstår er mastering, og det får vi ikke gjort før vi har IRSC og EAN-koder...) Slik det ser ut for meg er plateselskap ikke annet enn et fordyrende mellomledd. Er det mulig å gå direkte til et distribusjonsselskap?

----

Med deres forrige plateselskap er det endel problemer med at plateselskapet nekter å innrapportere salg, de forrige platene er registrert i et islandsk selskap tilsvarende tono, som later til å ha veldig lite kontroll på hva som skjer (bandet får tilsendt en sjekk i ny og ne, men aldri noen forklaring på hva pengene er for, etc.) Hva som er gjort med de forrige platene er nok for seint å gjøre noe med, men hvordan skal de gå frem for å få dette riktig fremover?
AMelbye
Tørr bak øra
 
Innlegg: 13
Registrert: Tir Aug 30, 2011 1:07 pm

Re: Skifte plateselskap, hva skal/kan man be om?

Innlegg yhoyland » Ons Des 14, 2011 4:45 pm

Hei Audun!
Lenge siden sist! Dette høres kult ut. :)

Kroner per plate vil variere etter hvordan en evt avtale er utformet, så det er det umulig å si noe generelt om.

Hvis bandet går rett til et distribusjonsselskap så er det ikke usannsynlig at dere må bære produksjonskostnader, inkl trykk, alene.
Distributøren tar ofte en fast provisjon per plate, regnet ut ifra brutto utsalgspris. 20% er en pekepinn.

Alternativt kan man gjøre en licensingavtale, der kostnadene for prosjektet fordeles ihht en kontrakt dere utarbeider. Da kan det forhandles med lisenskjøperen om at de skal refundere/dekke en andel av kostnadene med å spille inn og mikse/mastre etc. Artistcut'en fra salget vil være omtrent det samme som ved en normal platekontrakt. Prosenten er avhengig av hvordan kostnadene fordeles, om labelen er en indie eller major, og hvordan distribusjonen ordnes. Her snakker vi artistcut-prosenter på alt i fra 12-50%, avhengig av størrelsen på selskapet og hvor tungt de satser. Et eventuelt forskudd kan også påvirke prosenten.

Det som dere i første rekke bør tenke over er geografi - hvor skal dette selges? Hvor ligger markedet til bandet?
Dette er en viktig peker for hvem dere bør prøve å få til en avtale med. Hvilke distributører har artister med samme fanskare på samme sted som dere?
Det hjelper lite å ha en norsk distributør hvis primærmarkedet for bandet er i Tyskland!

Et alternativ kan være å skrive flere distribusjonsavtaler for ulike territorier. Det vil bli mer administrering og papir av det, men fordelen er at dere kan finne distributører som kjenner markedet i sitt område godt - og som forhåpentligvis derfor kan hjelpe med å få solgt mer enn en totaldistributør.

Salg av plater på konsert må innrapporteres, ja, fordi distributøren skal ha sin andel uansett hvor platene selges.
Unntaket er hvis artisten "kjøper ut" et antall plater på forhånd som skal selges live (da har de i prinsippet forskuddsbetalt denne andelen), eller hvis distribusjonsavtalen utelukker salg på konserter.

Digitalt (kjøp eller streaming) er et eget distribusjonsområde. Dette kan gjelde hele verden, eller spesifikke områder, alt etter hvilken avtale som inngås. Dere kan skrive en separat distribusjonsavtale for digitalting, eller det kan være en del av den samme avtalen som fysisk salg. I prinsippet er fordelingen ganske lik rent prosentmessig.

Dere kan alltids mastre et album uten å ha EAN eller IRSC, men isåfall må utgivelsen kodes med IRSC på nytt når det skal utgis. Like greit å vente.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Skifte plateselskap, hva skal/kan man be om?

Innlegg Dozerbabar » Ons Des 14, 2011 4:59 pm

Og skulle dere ønske en egen deal for digital distribusjon finnes det en link rett under i signaturen min.

Kremt.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Skifte plateselskap, hva skal/kan man be om?

Innlegg AMelbye » Ons Des 14, 2011 8:24 pm

Hei Yngve!
Ja, lenge siden sist, jeg har sett deg litt rundt på det forumet her, og tenkte kanskje du tittet innom ;)

Administrasjon og papirarbeid er ikke dette bandets sterkeste side (og jeg har ikke tenkt til å legge alt for mye tid i dette) så jeg tror en licencing-avtale kanskje passer dette bandet best. I såfall er det vel bare å velge et selskap i riktig sjanger, så bør man være på rett spor. Jeg går ut ifra at de større selskapene betaler artisten mindre pr plate enn de små, men at de sannsynligvis også selger mer?

Sett at man hopper over plateselskap-leddet, og går direkte til distributører:
Må man da starte et eget plateselskap for å få bestille IRSC-koder og få alt riktig med gramo og sånt, trykke platene for egen kostnad og betale et marketing-firma for å få promotert utgivelsen?

Hvor mange soner er det fornuftig å dele verden inn i? Holder det med europa, usa og internett, eller opererer distributørene over mindre områder?

Hvordan forholder distributerene seg til hverandre? Kan man ha to distributører som overlapper hverandre geografisk, eller betyr det rettsak?

Dozerbar: I denne omgangen er det først og fremst distr. av fysiske medier vi ser på, og jeg tror jeg vil anbefale dette bandet å få en licensing deal, lik den de allerede har vært på de siste årene, men med en mer solid kontrakt.
AMelbye
Tørr bak øra
 
Innlegg: 13
Registrert: Tir Aug 30, 2011 1:07 pm

Re: Skifte plateselskap, hva skal/kan man be om?

Innlegg yhoyland » Tor Des 15, 2011 2:20 am

AMelbye skrev:Hei Yngve!
Ja, lenge siden sist, jeg har sett deg litt rundt på det forumet her, og tenkte kanskje du tittet innom ;)

Administrasjon og papirarbeid er ikke dette bandets sterkeste side (og jeg har ikke tenkt til å legge alt for mye tid i dette) så jeg tror en licencing-avtale kanskje passer dette bandet best. I såfall er det vel bare å velge et selskap i riktig sjanger, så bør man være på rett spor. Jeg går ut ifra at de større selskapene betaler artisten mindre pr plate enn de små, men at de sannsynligvis også selger mer?

Sett at man hopper over plateselskap-leddet, og går direkte til distributører:
Må man da starte et eget plateselskap for å få bestille IRSC-koder og få alt riktig med gramo og sånt, trykke platene for egen kostnad og betale et marketing-firma for å få promotert utgivelsen?

Hvor mange soner er det fornuftig å dele verden inn i? Holder det med europa, usa og internett, eller opererer distributørene over mindre områder?

Hvordan forholder distributerene seg til hverandre? Kan man ha to distributører som overlapper hverandre geografisk, eller betyr det rettsak?

Dozerbar: I denne omgangen er det først og fremst distr. av fysiske medier vi ser på, og jeg tror jeg vil anbefale dette bandet å få en licensing deal, lik den de allerede har vært på de siste årene, men med en mer solid kontrakt.


IRSC kommer fra plateselskapet ja.
Du kan sette opp et selskap selv, registrere det hos gramo (få en registrantkode som lar deg lage IRSC-koder) og ta dette med deg videre til distribusjon.
Enkelte distributører har også mulighet til å gi IRSC, men i prinsippet driver de da også en label selv.

Mtp territorier og distribusjon så finnes det egentlig ingen grenser for hvor mange områder/selskaper du kan spre dette over - det finnes rene norske distributører, verdensdekkende distributører og kontinentspesifikke distributører. Det går også an å gjøre en lokalavtale med et selskap som dekker større områder normalt enn det avtalen din omfatter. Alt går an. Spørsmålet er hva som er mest praktisk, mest effektivt, og økonomisk interessant. Fordelen med én distributør som dekker et større område er at de bedre kan samkjøre utgivelser på forskjellige områder, og være bedre samarbeidspartnere f.ex. med tanke på å legge opp markedsføring i forbindelse med en eventuell turnéplan. I deres tilfelle kan det godt hende at en inndeling a-la Norge, Tyskland/Nederland/Beliga etc, og verden forøvrig er en god inndeling. Det kan være smart å ha den samme distributøren på nett som for fysiske plater i hvert område.

Vær obs på at markedsføringsfirmaer tar seg godt betalt og har budsjetter som vanligvis strekker seg langt over det en indieartist kan ta seg råd til. Jungeltelegraf og turnéring har ellers alltid vært primus virkemiddel i sjangeren dette bandet opererer i. Det er sannsynligvis mye viktigere å møte fansen, spille solide gigs og være flink å følge opp fans på nettet enn å markedsføre seg gjennom promo og reklame som pushes av et selskap. Men ingenting er sikkert...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am


Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest