[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Skifte plateselskap, hva skal/kan man be om?

Skifte plateselskap, hva skal/kan man be om?

Bransjerelaterte emner.

Skifte plateselskap, hva skal/kan man be om?

Innlegg AMelbye » Ons Des 14, 2011 4:06 pm

Jeg er lydtekniker for et band som heter Fortid, norsk black metal.

De har gitt ut 2 plater på No Colors, og forrige plate ble gitt ut på Schwarzdorn Production. Tyske plateselskaper begge to.

Jeg er tekniker for bandet, og har hjulpet dem med å spille inn deres 4. plate. Den er på et høyt nivå på alle måter, og bandet trenger en kontrakt som faktisk gir dem noe igjen for de platene som blir solgt.

Jeg tenker de trenger en licencing deal, eller distribusjonskontrakt. Altså bandet betaler for alt frem til ferdig master, så tar selskapet seg av distribusjon og trykking av plater.

Men hvor mye kan man be om i dette tilfellet i kr. pr plate?

Hvor mange plater får bandet? De selger en del på konserter, må disse salgene innrapporteres?

Hva med digitale nedlastninger, itunes og spotify??

Og hvem (gjerne i Norge) kan man kontakte for å få trykket opp og distribuert en ferdig plate? (Det eneste som gjenstår er mastering, og det får vi ikke gjort før vi har IRSC og EAN-koder...) Slik det ser ut for meg er plateselskap ikke annet enn et fordyrende mellomledd. Er det mulig å gå direkte til et distribusjonsselskap?

----