[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Bransjerelaterte emner.

Her er det noen som har stjålet min ide??

Innlegg OAT » Tir Feb 19, 2008 2:47 am

Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Innlegg Ole Henrik » Tir Feb 19, 2008 11:51 am

Og der er vi jo tilbake på hva tråden egentlig startet med;)
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg OAT » Tir Feb 19, 2008 10:48 pm

Det virker som om Trond Giske har for liten kunnskap om nedlastnings problematikken når han snakker om at det er de som laster opp som skal straffes? Det er nok en del som laster opp til servere, men det er peer-peer som er mest utbredt.
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Innlegg yhoyland » Ons Feb 20, 2008 2:14 am

Selv i et "peer to peer" nettverk så laster alltid den ene parten opp.....:roll:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg FinnArild » Ons Feb 20, 2008 11:27 am

Ja, du har jo ofte seedere som står og mater filene konstant. Kutter man disse vil nok bitrate gå drastisk ned.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg H-Musikk » Ons Feb 20, 2008 2:14 pm

Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Griffin » Tor Feb 21, 2008 1:00 am

Ole Henrik skrev:Helt seriøst, mener du det skal være et lovverk for det du definerer som "høykvalitet", og ett for "lavkvalitetsmusikk og -filmer"?

Jeg tror ikke noen hadde syntes det var rart om f.eks. Toyota dro noen som hadde rappet deres patenter for retten? Eller om noen hadde vært inne hos Coca Cola og stjålet oppskriften?

Edit; Finn Arild kom mellom her :lol:


Må bare spørre...
Var den rettet mot meg?
Jeg ser ikke noen andre som det innlegget kan rettes helt mot, men samtidig ser jeg ikke at det kan være myntet på meg heller...
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg OAT » Tor Feb 21, 2008 2:41 am

Peer to peer henter deler av filene i fra de datamaskinene som har programmet åpent. Dette gjelder både Torrent og LimeWire. Andre brukere må være pålogget for at noen skal kunne laste ned.

Odd A.
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Innlegg yhoyland » Tor Feb 21, 2008 2:49 am

Eh... jada OAT, men når noen laster ned (enten det er fra en "vanlig" server
eller en privatperson sin maskin) så er det alltid noen som laster opp til deg
(ellers kunne man ikke lastet ned). Forskjellen er at en fil som ligger på en
server er "ferdig opplastet", mens i et P2P nettverk så lastes det opp
samtidig som det lastes ned bit for bit.

Dette er blandt annet grunnen til at diverse mediaindustrier (herunder
musikk, film og software) har problemer med å saksøke og få stengt
limewire, torrentwebsider osv. Motargumentet er at de ikke deler ut de
faktiske innholdsfilene (musikk, film, programmer) men at de kun
utleverer en link/fil som lar deg koble til de som faktisk laster opp ulovlig.

Flere av rettssakene RIAA (USA) har ført har vært mot collegestudenter
med private maskiner som har stått og delt filer via limewire el.lign.


Når man gjør filer på egen maskin tilgjengelige for andre, så er man en
"opplaster". Hvordan man deler eller gjør filer tilgjengelig for andre er
fullstendig irrelevant.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg OAT » Tor Feb 21, 2008 9:19 pm

Joda det skjønner jeg og. Så snart det lastes ned noe via LimWire eller Torrents, så blir den som laster ned en spreder. En spreder laster automatisk opp til andre maskiner som laster ned samme filen. Jeg oppfattet det slik at Trond Giske ikke ønsket å gjøre noe med peer to peer deling av filer. Jeg tror at det er denne typen ulovlig fildeling som er mest utbredt. Ut i fra dette mener jeg at Giske ikke har satt seg nok inn i saken?

Odd A.
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Innlegg yhoyland » Fre Feb 22, 2008 1:16 pm

Slik jeg oppfattet det så ville de først og fremst fokusere på de som seeder,
laster opp eller deler - P2P ble såvidt jeg husker ikke nevnt spesifikt?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg G_Sun » Søn Feb 24, 2008 3:41 pm

The time they are a-Changin' ..
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg Rolf » Man Mar 31, 2008 11:16 pm

Som et lite apropos til Griffin, penger finnes de på kontoen din selv om det bare står et tall der? F.eks 25000 i pluss på nettkontoen?
Det er jo bare et tall...
Jeg synes det skulle være lov til og laste ned penger man kommer over som ikke er fysiske sedler, obligasjoner, aksjer, eiendomspapirer. Fylle kontoen med tall.
Penger er jo bare en høyst usikker verdi. Nå er for eksempel dollaren bare verdt 5 Nkr. I fjor var Fredriksen 20 milliarder rikere enn i år. Verdien sank. Selv om båtene fortsatt flyter...

En låt er verdt 8 kr i nedlasting. Zimbabwes myntenhet er utsatt for 1500% inflasjon i året. Så hva er begrepet verdi? Pengene du kunne kjøpe et album eller et brød for i dag holder til kun en låt eller en loffskive i morgen.

Hvis ikke noen vil betale for en vare men allikevel tar den, er dette tyveri hvis ikke eieren gir tillatelse til at varen kan fåes gratis.
Hvis artister ønsker betalt for varen sin og setter en pris på den, er det opp til markedet om de vil ha den. Tar de den uten å betale er det tyveri.
Enkel logikk...

Driter de i å kjøpe den, bør kanskje selgeren gjøre noen stunts som øker eller utløser kjøpslysten. Promotion, hype, teppebombe med reklame,
eller la en Bimbo ta på seg en alt for trang BH... Funker alltid.
Fortelle om at du røyker crack og be kongefamilien skyte seg, er allerede litt oppbrukt.
Noen flere idéer?

Mitt forslag er enkelt og gjennomførbart.
Kunne piratnedlastede låter få en form for virus som måtte bli avkodet før den spilles, ellers tryner hele harddisken din? Spill en piratfil og tusen låter slettes fra iTunes-biblioteket ditt?
Regreima inne i Macen ryker tvers av og disken spretter ut á la James Bonds bilsete?
Det er med andre ord gratis å laste ned, men SPILLER du en fil uten å ha fått dekodet den, går harddisken i tilt i en uke. (Do you really want to activate this song (YES / NO, EXIT ) Pay here .....
Nå gjelder det bare å finne opp den koden, og ta seg klekkelig betalt for lisensen.
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg Griffin » Tir Apr 01, 2008 7:51 am

Tenkte egentlig at jeg hadde avsluttet denne men...

Either way...

Noe søkt og ikke sammenlignbart eksempel der. Bekrefter egentlig bare at dere ikke evner å se forskjellen på tyveri og brudd på opphavsretten.
Dersum du tar "tall" fra nettbanken min, så mister jeg de "tallene".
Det er tyveri.

Tar du en vare så er det tyveri...kopierer du en vare så er det ikke tyveri.
Enkel juss.

Forslaget ditt er heller ikke gjennomførbart.
Du skal med andre ord lage et program som legger inn ett virus på alle mp3 filer i verden? Noe du jo må gjøre for å registrere det som en piratfil som igjen skal kræsje itunes systemet ditt.
Og ja... du må faktisk gjøre deg selv til kriminell og risikerer noe strengere straff for å gjennomføre slik.
Dessuten må du få alle til å legge inn ett program som registrerer om hvorvidt de merkede mp3 filene er lovlige eller ei.
Blir det implementert i avspilleren, så venter jeg heller to dager, så er programmet knekt og vi kan laste det ned via bittorrent.

Uansett så taper du. Musikkbransjen har faktisk tapt ca. hvert eneste slag de har kjempet. Fienden (også kalt kundemasse) har ønsket seg bedre samarbeid med musikkbransjen lengre men blir svart med angrep på bakgrunn av deres rettigheter til å suge til seg penger. Gjerne flere ganger for samme produkt (tono). Problemet er at hvermannsen er sterkere enn platebransjen og slår tilbake hver gang.

På grunn av manglende evne til å endre seg i takt med markedet så er det mange som har spådd platebransjens undergang i nåværende form.
Kan være de har rett.

Men en ting jeg lurer på fra dere her inne.
Er det noen av dere som er relativt store aktører?
Noen av dere med Kurt Nilsen, Ali Fuentes, Wig Wam, Morten Abel, Wenche Knutson, Lene Marlin, Øystein Sunde, Bjørn Eidsvåg, DDE, Postgirobygget og slike i stallen???

Sitter ikke med inntrykk av at produksjoner fra en småprodusent utenfor all kollektivtrafikk er de som lastes ned noe særlig.
Faktisk så har jeg mer inntrykket av at det er temmelig vanskelig å få lastet ned noe av deres produksjoner.
Correct me if I'm wrong...
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg FinnArild » Tir Apr 01, 2008 9:39 am

Nei, det er ingen som har villet pirat-kopiere meg enda, så vidt jeg veit. Aner ikke hva jeg skal legge i det :roll:
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

ForrigeNeste

Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest