[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Bransjerelaterte emner.

Innlegg Dozerbabar » Søn Mai 02, 2010 12:21 pm

Godt poeng.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Bedre kvalitet

Innlegg OAT » Søn Mai 02, 2010 3:46 pm

Kanskje man må begynne å kjøpe oppdateringer til mp3 filene også. På lik linje med annen programvare i datamaskinen :shock:
Odd Andreas
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Re: Bedre kvalitet

Innlegg yhoyland » Man Mai 03, 2010 12:13 am

OAT skrev:Kanskje man må begynne å kjøpe oppdateringer til mp3 filene også. På lik linje med annen programvare i datamaskinen :shock:


Når iTunes la om hele katalogen til "Plus" formatet i høyere kvalitet var det
jo akkurat det som skjedde...;) Jeg hadde brukt brorparten av en
månedslønn hvis jeg skulle "oppdatere" here biblioteket mitt.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Bedre kvalitet

Innlegg OAT » Lør Mai 15, 2010 7:46 pm

Når iTunes la om hele katalogen til "Plus" formatet i høyere kvalitet var det
jo akkurat det som skjedde...;) Jeg hadde brukt brorparten av en
månedslønn hvis jeg skulle "oppdatere" here biblioteket mitt.[/quote]

Det kan ikke være riktig at det skal være et slikt styr med å få hørt på litt god musikk. :)
Odd Andreas
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Unni Wilhelmsen

Innlegg OAT » Lør Jun 26, 2010 1:37 pm

Unni Wilhelmsen hadde flere gode poeng i reportasjen om henne i ABC nyheter.
http://www.abcnyheter.no/kultur/musikk/ ... l-motmaele
Odd Andreas
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Innlegg Griffin » Søn Sep 05, 2010 3:02 am

yhoyland skrev:
Griffin skrev:Du må gjerne synes det, men det du skriver er nettopp holdninger som gjør at platebransjen ligger 15 år etter forbrukernes behov.
Det at platebransjen sliter med "nedlastingsproblematikk" kan også diskuteres. Det er oftest platebransjens egne undersøkelser som viser enorme (og fiktive) salgstap.
Svært mange andre undersøkelser viser at de tap som har skjedd har skjedd på grunn av økt konkurranse med andre medier.
En del andre undersøkelser viser at disse tapene ikke egentlig er tap, men ike økt salg i henhold til forventninger.


For alle som har litt erfaring med næringsstrategi, så betyr mangel på
vekst kroken på døra. Et selskap er avhengig av å vokse for å være
bærekraftig, og platebransjen er ikke et unntak.

Nja... mange gamle selskap som holder seg ganske på stedet hvil, men klarer seg likevel... men jeg ser ikke helt hva du prøver å si her.
Det strider ikke mot den påstanden du siterte i allefall. Jeg bare påsto at platebransjen stiller med tall de har vridd i verste mening for å styrke sitt ståsted...

yhoyland skrev:
Griffin skrev:Å være musiker eller artist er ikke ett yrke på lik linje med å jobbe offshore, det er mer på lik linje med kunstnere som faktisk mottar statlig støtte.


Hvorfor er ikke det et "ordentlig" yrke da? Det finnes da nok av
mennesker i både Norge og verden ellers som lever av dette og har gjort
det i flerfoldige tiår.

Det er ikke på langt nær alle artister som får statsstøtte her i landet - og
jeg gruer meg virkelig til den dagen man MÅ ha statsstøtte for å overleve
som artist.

Jadda... mange som har levd godt som det også. Men i likhet med aksjespekulering så kan en ikke forvente at en skal bli milliardær selv om en legger aldri så mye tid, krefter og penger i det.
Som jeg nevnte tidligere så går ikke spirende snekker lærlinger rundt å bygger trehytter i håp om at en snekkermester skal få ham/henne til å bygge ett ordentlig hus.

Det ble spurt også om produsenter, lydteknikere, assistenter og alt det der...om de ikke skulle få lønn... Visst skal de det. Den som vil satse skal betale lønna i håp om at det er en god invistering.

Til andre yrker så stilles det en hel rekke med krav. Ett hus skal bygges etter forskrifter. Dette gjelder arkitekten, elektrikeren, rørlegger... ja alle involvert i å bygge det huset. Så når du får noen til å bygge ett hus til deg, så kan du forvente at huset skal være minst så bra som diverse regelverk forteller at det skal være. Hvis det er noe som ikke er helt i henhold så kan du kreve det omgjort eller evt. avslag. Du får til og med se tegninger av huset først slik at dere er enige om hva du egentlig kjøper.

Platebransjen klarer å presse inn en låt på radio fra ett nytt album... og vil du kjøpe så kan du kjøpe den singelen... eller du kan håpe på at resten er i samsvar... noe det ofte ikke er.

Nå skal det sies at ting skjer og ting har blitt tatt tak i... Jeg betaler for abbonement hos Wimp. Der kan jeg høre musikken til jeg blir blå for en fast månedspris. Dersom jeg vil, så kan jeg kjøpe mp3 filer av de sangene jeg ønsker til en overkommelig penge... eller jeg kan bestille plata siden jeg vet hva jeg får. Jeg har til og med begynt å kjøpe litt musikk digitalt... dette fra artister som kanskje har en låt jeg liker.
Ellers så kjøper jeg fortsatt plata... dette til tross for at jeg kan høre det så mye jeg vil på Wimp fra hvilken som helst lokasjon i verden så lenge jeg har programmet og internett tilgang. Så jeg personlig er veldig fornøyd... fortsatt litt forbedringspotensiale... men godt på vei.

yhoyland skrev:
Griffin skrev:Og sammenligningen med å stjele brød er også noe søkt. Ikke bare fordi det å laste ned ikke er tyveri, rent juridisk sett, men brudd på åndsverksloven...noe som er noe helt annet. Stjeling av brød er derimot tyveri.
Skal forklare dette:
Dersom du laster ned en musikkfil, så er det ingen som har tapt noe penger, med mindre du faktisk tror at det hadde blitt kjøpt ei plate dersom den fila ikke hadde blitt lasta ned.
Dersom du stjeler ett brød, så mister butikken de pengene de har investert i det brødet OG om med god sannsynlighet profitt på det brødet.

Ditt tilfelle kan heller sammenlignes med at jeg stjeler oppskriften og lager akkurat det samme brødet fordi jeg tilfeldigvis har alle riktige kornsorter i hagen...og at jeg hadde kjøpt brødet dersom jeg ikke hadde hatt det.

Dessuten vil jeg tro at det er de som faktisk tjener ganske så mye på musikken som blir lastet mest ned. En syrejazz bassist på ytre lofoten som har sponset egen plateutgivelse er vel ikke så plaget vil jeg tro...men jeg har inntrykk at det er mange av disse som påstår at de taper masse på dette. Så med mindre jeg snakker med Morten Harketer, Ali Fuentes, Morten Abel og slik på dette forumet, så tror jeg ikke de taper så masse på nedlasting heller egentlig.
Jeg har heller aldri sagt at det at noen tjener masse er argument for nedlasting.

Nå som jeg har spytta nok galle og sørget for at noen her på forumet har fått meg langt opp i halsen så kan jeg også føye til dette...for å kanskje bli litt mer akseptert.

Jeg sier ikke at nedlasting skal slippes totalt fri. Følgene ville blitt at mange har opprettet sider som de har tjent masse sponsorpenger på med masse gratismusikk og faktisk ødelagt for svært mange gode konserter og plater.


Hvem som taper eller ikke taper på ulovlig nedlasting er i og for seg helt
irrelevant. Sluttpoenget er at det er kriminelt på lik linje med å stjele et
brød. At noen ikke taper penger på at jeg stjeler noe gjør det ikke mindre
ulovlig eller mer ok at jeg stjeler det...

Det kan gjentas til Dovre faller, men det vil uansett ikke være sant. Det er fortsatt forskjell på å kjøre for fort å kjøre på rødt selv om begge tingene er ulovlig og kanskje gir tilnærmet samme straff.

Jeg la også merke til at du hadde lagt inn linken sexleketøy inn i sitatet fra mitt innlegg istedet for brød. Med fare for å virke provosert så må jeg bare få legge til: Det var sikker noen som syntes det var morsomt... men akkurat nå så er det for sent her :roll:

yhoyland skrev:
Griffin skrev:Derimot sier jeg at platebransjen har skutt seg selv så mange ganger i
føttene at jeg ikke ser hvordan de kan bli stående i mange år til...men jeg vet jo at de kommer til å gjøre det.


Det er en ganske krass påstand - hva mener du med det? Og hvorfor tror du at det isåfall har vært bevisst? Du får det til å høres ut som alle i hele bransjen er en gjeng med molboer - ingen skyter seg frivillig i foten. I alle fall ikke to ganger.

Nevnte jeg bevisst? Datt det ut av siteringen?
Klokken er langt på natt, så jeg er for trøtt til å lete opp kilden for å finne hele innlegget, men ja... kanskje det er bevisst. De som plasserer ett vådeskudd gjennom foten er nok mer forsiktig neste gang ja.
Men platebransjen prøver vel å påstå at det er forbrukerne som trakk i avtrekkeren de fleste gangene?

yhoyland skrev:
Griffin skrev:I stedet for å tilpasse seg markedet så holder de på med hatkampanjer mot sin egen kundemasse. Piratkopiering har jo tross alt eksistert siden kassettspilleren så langt jeg husker. Mediene har endret seg, men ikke argumentene. Tror kanskje platebransjen og filmbransjen er den eneste bransjen som kan gå imot hele kundemassen og kriminalisere dem fordi de ikke ønsker å endre seg i henhold til markedsbehovet og likevel overleve.


Hvis du kan fortelle platebransjen hvordan de skal tjene nok penger på
tenåringer som laster ned musikken deres gratis så er de sikkert lutter
øre. Inntil videre så ser det ut til at markedsføringsverdien av
piratkopiering hjelper lite dersom det bare fører til mer ulovlig nedlasting.

Platebransjen har riktignok gjort noen riktige skritt med fjerning av DRM og inngått avtaler med selskap som er ansvarlige for program som f.eks. Wimp og Spotify... men hvor lang tid tok ikke det?
Så at de lutter øre er vel en såkalt hvit en :wink:

yhoyland skrev:
Griffin skrev:Selv så har jeg mye mp3 i 320kbit kvalitet av hele cd samlingen, men det er ett poeng for meg at jeg skal ha det i hylla også. Er det bra nok til å beholde på mediasenteret (i dette tilfellet PS3), så er det også bra nok til å betale for. Ikke deler jeg det heller.
Jeg bruker mye youtube til å lete opp ny musikk, og har kjøpt en del fra artister jeg ellers aldri hadde hørt om.
Jeg har tre unntak og det er tre opptak fra live opptredener med Mark Knopfler og Eric Clapton som er helt superbra...Dette har jeg rippet fra youtube, men dersom jeg får mulighet til å kjøpe en orginal plate med dette, så er det ingen tvil.


yhoyland skrev:Høy kvalitet er tydeligvis ikke et argument som vil få piratgenerasjonen til
å kjøpe istedetfor å stjele...

Jeg vil påstå at platebransjen HAR tilpasset seg som best de kan. De har
funnet nye måter å tjene penger på (360 avtaler, flere singler/mer airplay
per album, produktplasseringer, branding, konserter/events, tv-show
+++. Men det at de etterhvert tjener mer penger på "ekstrating" som
dette gjør ikke at de kan slippe taket på åndsverkene sine og la folk sjele
så mye de vil. Det undergraver en lov som er livsviktig for alle i bransjen,
og er en prinsippsak minst like mye som det er en økonomisak. Det er
klart at det ville være hyggelig hvis all musikk var gratis, lovlig, men det
er bare ikke riktig. Hvis artisten eller plateselskapet vil gi vekk musikken
sin så er det ingenting i vegen for det - men den retten er det altså
artisten og plateselskapet som har, ikke piratene.

På den første setningen din der... hvis det er sant, så er det ett trist kapittel for platebransjen.
Jeg er forsåvidt enig i at åndsverkene sine må de få ha kontroll på.
Jeg er fortsatt ikke for piratkopiering... jeg synes det er en uting... jeg vil fortsatt presisere at jeg ikke laster ned musikk... Jeg kjøper til og med programmene jeg ønsker benytte meg av til musikkproduksjonen... jeg kjøper spillene jeg vil ha og filmene jeg vil se (noen leier jeg)... til tross for at jeg vet enkelt hvordan jeg kan få tak i dette gratis. Men mange av de tiltakene som platebransjen har satt igang synes jeg er verre.
Når private aktører for platebransjen får lov til å leke politi... drive med ulovlig overvåkning av private personer, så begynner det å bli så meget større en platebransjen. Jeg er veldig fornøyd at Tøndel og co. fikk trukket tilbake dispensasjonene. Det var en skandale at de fikk det i utgangspunktet.
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Re: Unni Wilhelmsen

Innlegg Griffin » Søn Sep 05, 2010 3:11 am

OAT skrev:Unni Wilhelmsen hadde flere gode poeng i reportasjen om henne i ABC nyheter.
http://www.abcnyheter.no/kultur/musikk/ ... l-motmaele

Jo da... hun hadde det, men gode poenger finnes på begge sider.
Det nytter ikke å si at dersom varen ikke svarer til forventningene, så kan jeg bare forsyne meg... jeg kommer uansett ikke til å kjøpe lell.
Men det nytter ikke å ta på skylappene og gjøre det vanskelig å spille av lovlig kjøpt musikk på de spillerne en ønsker og mener markedet skal tvinges til å innfri selskapets inntjeningfantasier heller... :wink:
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg yhoyland » Søn Sep 05, 2010 1:19 pm

Jeg må nesten svare på den lange remsa di over her, Griffin, det ble veldig
mye meg/deg der, og før dette blir mer personlig vendetta enn fornuftig
debatt så vil jeg ta tak i noen ting.

Du kan ha rett i at f.eks. RIAA og andre aktører i bransjen, samt
filmbransjen, har har vært litt vél aggressive i fremgangsmåten sin - de
bestemte seg for å sette noen eksempler og håpte på at det ville skremme
vekk resten av kjeltringene. Det hadde marginal virkning, og de få
stakkarene som har havnet i retten får med spanskerøret så det ljomer i
veggene - langt utover hva jeg synes er rimelig straffeutmåling. Kanskje
burde straffen falle på noen andre, kanskje ikke. Det vil jeg ikke legge
meg mer opp i. Men prøv å kjenne selv hvordan platebransjen sine sko
sitter et lite øyeblikk - her er det som skjer fra deres perspektiv:

De investerer store penger og setter inn enorme ressurser for å fremstille
og promotere/selge et produkt til publikum. I løpet av en femårsperiode
har de forsøkt å utvikle 40-50 artister/filmer hvor utgiftene går rett ut av
nettoen - det er en enorm risk å ta. Mens norske "store" plateproduksjoner
koster fra 500-1'500 tusen å produsere og selge koster de store
amerikanske satsingene det tidobbelte og vel så det i mange tilfeller.
Statistisk går kanskje 10% av disse inn som prosjekter du tjener penger
på, og tapet på de øvrige 90% må dermed dekkes av de 10 for at du ikke
skal gå i minus. Går du i minus hvert år så er du konkurs etter at
sparegrisen er tom og du ikke kan subsidiere lengre.

Uansett hvor lite plateselskapene taper på ulovlig fildeling så har de ikke
råd til det. Det nytter ikke å se på bruttoinntektene til de store selskapene
og tenke "jøss de tjener jo masse penger jo". Det er nemlig ikke tilfelle for
de fleste, store som små, hvis man motregner utgifter. EMI er på tynn is
nå, og de andre selskapene står i kø bak. De må finne nye måter å tjene
penger på, og det må de gjøre rimelig kjapt. Det er klart de prøver alle
løsninger de kommer over. Det siste de trenger er en hel generasjon med
tenåringer som synes det er ok å dele og få musikk gratis med kompiser
og ukjente verden over. Piratkopiering har skjedd siden folk fikk
spolebåndsmaskiner, men omfanget var begrenset - og inntjeningen per
solgte album var mange ganger høyere. Nå er spolebåndsmaskinen,
kassettspilleren og cd-brenneren byttet ut med internett, et beist som i
beste amerikanske stil har blitt ytringsfrihetens og personvernlovens
høyborg - og verst av alt, en hel gererasjon musikkbrukere sin
hjemmebane. Alle skjønner at internett kan være en kjemperessurs for
salg - alle de sosiale mediene som facebook, twitter, tublr, youtube,
nettmagasiner osv er gullgruver hva angår salg og promotering av et nytt
produkt, og det gir helt spesielle muligheter for interaktivitet og oppfølging
av kundebaser/"fans". Dette er helt nytt - det samme verktøyet som
hjelper deg å selge mer musikk, muliggjør også helt ubegrenset og
vederlagsfri spredning av produktet ditt. Jævlig skumle greier.

Filmbransjen har fortsatt, enn så lenge, kinoene å klamre seg til. Film er
best på kino, og folk strømmer til billettlukene når det slippes en ny film -
de tjener penger selv om produktene deres fins i full HD på torrentsider
tilogmed før de slippes på kino. Enn så lenge. Men de er ikke home free
for det - hva skjer når tenåringer med 100mBit nett i veggen, prosjektorer
og fullt 5.1 oppsett på hybelen blir voksne og fortsatt synes det er greit å
stjele filmer for visning hjemme?

I musikkbransjen er kinosalen sin parallell konsertarenaen. Der tjenes det
fortsatt godt med penger, men i de fleste tilfeller så har ikke
plateselskapene tjent så mye penger på selve konsertene - det hjelper
selvsagt litt på salg, men hva utgjør 5'000 albumsalg
etter en konsert for 50'000 mennesker når du trenger 400'000
iTunes-album for å gå i balanse i budsjettet (USA-tall)?

Jeg vet ikke hva som bør gjøres selv om jeg har mine tanker om
hva som kan gjøres. Husk at dette angår ikke bare plateselskapene,
men i ytterste konsekvens alle profesjonelle aktører i hele bransjen -
produsenter, studioer, lydteknikere, artister, musikere - alle vil få en
ny hverdag hvis det til slutt ikke går an å tjene penger på å selge
musikken i et eller annet massedistribuerbart format. Sannsynligvis et
skfite til det verre for de fleste av oss.

Over til noe litt annet - som du skriver Griffin:
Men i likhet med aksjespekulering så kan en ikke forvente at en skal bli milliardær selv om en legger aldri så mye tid, krefter og penger i det.


Prinsipielt er jeg ikke enig det du skriver.
En fersking på børsen satser ikke like stort som en
veteran - både fordi han ikke har ressursene, men også fordi at han er
mindre rutinert og sannsynligvis ikke har nok oversikt over alle faktorer
som spiller inn på aksjekursene. Hvis du vet hva du driver med (les:hvis
du er flink), og kalkulerer inn risikoen i hvor hardt du satser, så har du
gode sjanser for å tjene penger på det. I musikkbransjen er det akkurat
det samme - hvis du har et talent for noe, vet hvordan du skal selge det,
og jobber grisehardt for å komme dit du vil - så har du mye bedre sjanser
for suksess enn hvis du sitter på rompa og venter på at flaksen skal
trekke deg til topps.

Som jeg nevnte tidligere så går ikke spirende snekker lærlinger rundt å
bygger trehytter i håp om at en snekkermester skal få ham/henne til å
bygge ett ordentlig hus.


Nei, men han går i lære og arbeid hos en snekkermester lenge nok til at
han har fagkunnskapen som trengs til å ta mesterbrevet selv og starte sin
egen bedrift hvis det er det han vil. (Forøvrig en helt meningsløs parallell
fordi byggebransjen og musikkbransjen er både kulturelt og
markedsmessig helt forskjellige).

Jeg mener du har bommet litt på sammenligningen. Mens det ved et
huskjøp er du/kunden som får tegnet og bygget huset, så er det i
platebransjen plateselskapet som bestiller produktet, og deretter følger
opp produksjonen slik at de sikrer seg det ferdige produktet de ønsker
seg. Så er det opp til deg som kunde å velge om du vil kjøpe, elller ikke
kjøpe, det ferdige produktet. Det er ingen som lager skreddersydd musikk
for hver enkelt forbruker, og du står i alle tilfeller fritt til å la være å kjøpe
produktet hvis du ikke liker det.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Griffin » Søn Sep 05, 2010 4:52 pm

God dag igjen,

Personlig så har jeg ikke tenkt å begi meg inn på noen vendetta.
Jeg prøver bare komme med ett litt nyansert innslag. Hvis en bare slår løs mot den ene siden, så blir det voldsomt ensidig. Jeg forstår det er en del som får noe inntekt fra musikken her inne, så da blir det ingen diskusjon piratnedlasting dersom dere bare er enige om at det er fælt.

Skal jeg summere opp hva jeg har sagt så må det blir noe sånt som:
Piracy = Rubbish
Platebransjens bakstreverskhet, arroganse og mafia metoder = Minst like mye Rubbish

Piratene må forstå at de faktisk må betale for tjenester en benytter seg av og produkt som de vil ha... enten det kommer som fysisk eller digitalt produkt... men de har faktisk noen gode poeng.

Platebransjen må forstå at ett visst gangsyn ofte hjelper for å holde riktig kurs. Utpressing, trussler og korrupte virkemidler og ulovlig overvåking er ikke sånt som gir god karma. Men også de har gode poeng.

Så sannheten og den gode løsningen må ligge ett sted i mellom.

Jeg er fortsatt ikke for piratevarer av noe slag... men platebransjen har blitt større og større etterhvert som teknologien har gitt de større og større muligheter... men platebransjen må først gjennom en hard kamp for å motarbeide teknologien og de som tar den i bruk før de kommer på at det kanskje kan være noe forretningspotensiale i denne nye teknologien.
De forsvarer dette gjerne med å overdrive både dommedagspropagandaen til det rent latterlige og nå siden Napsters tid ruinering av enkeltpersoner, trusler om søksmål mot personer som døde lenge før internett m.m., føre møter med politikere hvor allskens journalister blir bannlyst fra å høre noe om. Blir en saksøkt for piratkopiering så må en bevise sin uskyld...ikke motsatt som er vanlig til og med i drap. Dersom jeg hadde vært for ukompetent til å sikre nettverket mitt, så kunne naboen ha lastet ned musikk, men for platebransjen så ville det ha sett ut som jeg hadde gjort det... så jeg måtte ha bevist at jeg ikke har gjort det, hvilket er umulig.

Mye av kostnadene med prosessen fra artisten er i studio til salg ligger vel også mye i markedsføring. Personlig så synes jeg de kan spare seg den utgiften. Det er ikke i TV annonsene en finner musikk en vil ha i platehylla. Tidligere var det gjennom venner med musikkinteresse og radiokanaler med en nisje en kunne finne den riktig gode musikken. Nå er det tilfeldige linker på youtube og masse prøving/feiling på Wimp/Spotify i tillegg til tips fra venner og kjente.
Jeg personlig tror dette "stjeler" mye av kaka til de store aktørene og gir mye mer til de mindre. Dette gjelder i allefall de med noenlunde musikkinteresse rundt meg... og meg selv.
MacCrap Vol.74 intresserer ikke uansett hvor mye bikinidamene vrikker seg over skjermen... Overrasker meg at det biter på noen som helst, men det gjør jo beviselig det :roll:

Jeg ble tidligere spurt om hvorfor artister og slikt ikke skal få automatisk betalt slik som andre... jeg dro snekker sammenligningen. Du sier følgende:
(Forøvrig en helt meningsløs parallell
fordi byggebransjen og musikkbransjen er både kulturelt og
markedsmessig helt forskjellige).

Til det vil jeg bare si... nettopp... spot on. Helt forskjellige.
Nettopp derfor.
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg Trallala » Man Sep 13, 2010 6:03 pm

------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg Kroon » Tir Sep 14, 2010 12:54 am

Jeg ser at snekker-analogien lever, og det er fint; musikeryrket har bare
godt av å bli sammenliknet med andre yrker.

Jeg tillater meg i den forbindelse å gjenta noe jeg har nevnt før, fordi jeg
opplever det som veldig viktig.

Dersom en person skaper et produkt som andre mennesker vil ha, da har
den personen rett til å kreve betaling for det produktet.

Det gjelder uansett om personen er musiker, snekker, tømmerhogger eller
aksjemegler. Jeg kan ikke i farta komme på noen unntak til den regelen.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Celsius » Lør Okt 09, 2010 2:50 am

En aldrig så liten bivirkning av den nye momsen på elektroniske varer og tjenesterblir jo at myndighetene endelig kan få ræva i gir så disse bransjene slipper å utøve selvjustis.

150 millioner i forventede mva-inntekter er et godt insentiv for å bekjempe ulovlig nedlasting.

Er det noe staten misliker er det uteblitt mva.
Med tanke på viktigheten av intellektuell eiendom er jeg Forøvrig selv optimistisk da samfunnet rett og slett ikke har råd til å sitte å se på at en slik uthuling av en av samfunnets viktigste bærebjelker.

Vi må bare gjennom noen barnesykdommer og barnslige holdninger først.

Jeg frekventerer selv en rekke nettfora og i løpet av de siste årene ser det ut som holdninger er i ferd med å endres.
Trenden er i ferd med å snu etterhvert som de blir færre og færre hjerneskada kjøtthuer som tror de kan argumentere for at det er greit å forsyne seg uten å betale. Myndighetene har (etter 15+/- år) endelig fått ut fingeren og begynt å ta grep.

@Griffin
Jeg jobber med dette hver dag og pengene går til å betale regninger og fø familie.
Forklar gjerne hvorfor det ikke kan defineres som en vanlig jobb?
og utdyp gjerne hvorfor du sitter med fasiten på denne definisjonen.


Snekker/hus analogien er forøvrig veldig aktuell.
Hvis noen bruker et år på å bygge seg et hus er det helt naturlig at de kan leie det ut og ta seg betalt for det.
Hvis jeg bruker et år på å lage et album , bør vel jeg ha den samme muligheten?
Celsius
Tørr bak øra
 
Innlegg: 24
Registrert: Tir Sep 18, 2007 10:34 pm
Bosted: Studio

Re:

Innlegg Griffin » Man Feb 14, 2011 12:05 am

Celsius skrev:@Griffin
Jeg jobber med dette hver dag og pengene går til å betale regninger og fø familie.
Forklar gjerne hvorfor det ikke kan defineres som en vanlig jobb?
og utdyp gjerne hvorfor du sitter med fasiten på denne definisjonen.


Snekker/hus analogien er forøvrig veldig aktuell.
Hvis noen bruker et år på å bygge seg et hus er det helt naturlig at de kan leie det ut og ta seg betalt for det.
Hvis jeg bruker et år på å lage et album , bør vel jeg ha den samme muligheten?


Tilfeldigheter brakte meg her... så jeg kom på denne tråden og ville se hvordan det sto til...
Så da kan jeg jo svare deg Celsius :)

Nå skal du høre... jeg synes du fortjener hver eneste krone du kan få for det albumet ditt... i likhet med de som vil selge og leie ut, så skal de få penger når de leier ut.
Vanlig jobb er vel kanskje mer min definisjon enn noe universalt... det jeg prøvde å få fram er at han/hun som jobber bak miksebordet ditt for en timelønn har en såkalt vanlig jobb.
Om albumet ditt selger til ett eller 500.000 eksemplarer, så skal han/hun ha de penger vedkommende tjente på de timene ihht avtale med den som driver studioet.
Nå vet jeg ikke hvordan disse platekontraktene ser ut, men gitt at du kun får prosenter av hvert platesalg, så avhenger din inntekt av plater solgt. 0 plater solgt = ingen inntekt.
Du er altså ikke garantert noen inntekt med ditt arbeid... i likhet med aksje spekulanter, kunstnere og de som leier ut hus.
Så jeg skilte egentlig mellom provisjonsbasert lønn og fast lønn... beklager at det ikke var helt klart, men jeg synes kanskje det går litt på vilje til å forstå.

Dersom problemet med piratkopiering virkelig er så stort som noen skal ha det til, så synes jeg kanskje en statlig styrt avdeling innen politiet (eller annen bemyndiget etat) skal ta seg av å hente inn beviser og føre sak. At private aktører skal få lov til å drive overvåkning og at menigmann skal kunne straffes på mildt sagt vaklende grunnlag synes jeg er skremmende...
Nå er både film og musikkbransje noe mer virkelighetsnær i Norge enn f.eks. USA. Å bli dømt til millonerstatninger for å laste ned 24 låter er bare helt virkelighetsfjernt og dersom bransjen er på vei dit, så er det vel like greit at den blir lagt død. Selv "tilbudet" på kun 54000$ er virkelighetsfjernt.
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg OAT » Tir Feb 15, 2011 11:29 pm

Det ble en lang debatt dette her. En ting kan vi vel være enig om, og det er at dette er et tema som engasjerer mange. Denne tråden er en av de som er mest lest her på forumet. Jeg vet ikke hvem av partene som mangler mest evne til å forstå her? Det som er realiteten i Norge i dag er at det nesten ikke er platebutikker igjen. Jeg mener også å se en klar tendens til at utvalget av musikk er mindre variert i dag enn det var for 15 år siden. For meg som er glad i musikk er dette tragisk. Det er mulig at det er noen som er så naive at de tror at kunst kun blir til (eller bør bli til) på rein idealisme, men faktum er slik at det meste her i denne verden er mer eller mindre styrt av lønnsomhet. Det er slik vårt samfunnet fungerer. Jeg tror desverre at mye av sannheten som ligger til grunn hos dere som argumenterer for fri kopiering av musikk, ligger i at mange er missunnelig på de som er så heldig at de kan ha lidenskapen sin til levebrød.
Odd Andreas
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg FinnArild » Ons Feb 16, 2011 10:00 am

Jeg er ikke enig i at utvalget av musikk er mindre variert - tvert imot, på nettet kan du kjøpe mer og mer variert musikk. Platebutikkens død kan vi ikke bare skylde på piratene for, her har fenomenet internett mesteparten av skylden - og det er også på godt, ikke bare vondt.

Her kan man enten velge å se positivt på det eller grave seg ned i uffameier. Jeg er i første kategorien.

... forøvrig er jeg piratkopiert selv nå, og det værste er at jeg tar det litt som en æresbevisning :shock: - men har ikke solgt mye downloads siden :( ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

ForrigeNeste

Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron