Rolf » Fre Jan 15, 2010 11:08 pm
Først og fremst - jeg er imponert over den innsatsviljen dere nedlegger i forhold til piratkopieringsproblematikken. Dere er fantastiske!
Her kommer et lite skråblikk fra en mann som har jobbet som profesjonell musiker, produsent, låtskriver, arrangør og artist i ca 30 år.
Profesjonell?
For å leve av musikk må du i utgangspunktet være A) veldig dyktig på det du gjør slik at du får oppdrag av andre, f.eks kan være turné- eller studiomusiker. Du leverer et håndtverk og får oppdrag.
B) Du har en gudbenådet stemme og folk ønsker å høre / se deg opptre.
C) Du er et geni med toner og ord, og skriver sanger som folk elsker å lytte til.
So far so good. Når personene i eksempel A) og B) opptrer live, generes det inntekter fra publikum. Publikum betaler for å gå inn og høre/se showet og musikken som stjerneartist (B) framfører, ved hjelp av kvalitetsmusikerne (A) han/hun leier inn.
Disse inntektene fordeles mellom arrangør og artist. Artisten må dekke sine utgifter til manager, booking agency, lydanlegg, teknikere, roadies, musikere etc. Arrangøren betaler for lokalet, utgifter til artist-rider, annonsering, billettavgift, vakter og personell samt TONO (opphavsrett for framføring). Med andre ord - en hel rekke personer livnærer seg på en inntekstkilde - billettinntekter fra publikum. Uten billettinntekter - ingen honorar, og ei heller noen konsert. Dette er den profesjonelle siden av musikkbransjen, og for at artister skal kunne utvikle seg til å bli U2, Coldplay, Prince, Bruce Springsteen, må de praktisere og jobbe målrettet i mange år med svært lite inntekter. Med økt popularitet, kommer inntektene.
Hvis det viste seg at det var et stort hull i gjerde på Valle Hovin, som alle visste om og som de benyttet seg av for å få med seg U2 gratis, ville det medføre at billettinntektene ble borte. "Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gå å se U2, og om jeg står å hører på dem gratis, så er det jo andre som sikkert betaler": DEFINISJON: Ren snylting!
RESULTAT: Du blir tatt, og blir bortvist, Ved gjentatte tilfeller, politianmeldt, HVORFOR: Jo fordi de som arrangerer konserten har visse rettigheter lovfestet i et velfungerende samfunn.
Løsning for deg som vil inn på gratiskonserter: Gå på karaokekvelder og hør Reidun, Arne og Sven synge og spille Madonna-. og U2-låter der.
Innspilt musikk
Overført til platebransjen: Åndsverksloven og loven om opphavsrett kan sammenlignes med loven om patentbeskyttelse. Til alle tider har arbeidere sloss for rettigheter. Nitid arbeide for rettigheter vi i dag oppfatter som selvfølgelige har en gang vært utopi. Folk har slitt, svettet og sloss for at du og jeg, som den bortskjemte generasjonen vi er, har det så godt som vi har det. Dette handler samfunnsutvikling og om innebyggde mekanismer, nedfelte lover, allmenn oppfattelse av riktig/galt etc som fundament for denne velstanden vi nyter i dag. Det er selvfølgelig de som er helt i mot skatt, felles goder, beskyttelse og rettigheter for svake grupper etc, som ikke ser denne enkle linjen oppigjennom ti-årene fra den industrielle revolusjon til informasjonssamfunnet.
Teknologi er med på å utvikle nye metoder og skaper nye muligheter. For en stund siden kom for eksempel fargekopieringsmaskinen inn som allemannseie. Noen duster måtte selvfølgelig ta en tusenlapp og kopiere den på maskinen sin. "Det vil jo ikke bli færre penger når jeg kopierer opp 100 000 kroner, det vil snarere bli fler...", tenkte kanskje luringen.
I likhet med mer eller mindre vellykete forsøk på å ulovlig piratkopiering av pengesedler kunne man med et tastetrykk laste ned annen manns eiendom. Musikk eies av noen, er skapt av noen og er opphavsrettslig beskyttet gjennom lovverket. Ønsker eieren å GI BORT sin eiendom, flott for meg. Men det må den som eier rettigheten nesten få bestemme selv.
For de som er medlem av TONO (og GRAMO) er saken grei. TONO er et vederlagsbyrå som forvalter retten til å innkreve vederlag når musikken blir framført live, på radio, i frisørsalonger på kino. I det hele tatt - i det offentlige rom. NcB betaler ut NcB-avgiften (ca 9% av PPD) når musikken blir lydfestet (spilt inn på en lydbærer/CD). Disse 10 kronene er det plateselskapet som betaler til NcB og som disse viderebetaler til opphavsmennene. GRAMO betaler et vederlag til utøverne som spiller/framfører sangen som blir framført. Plateselskapet, enten du har eget selskap eller er signet via artist- eller lisenskontrakt, har retten til den spesifikke innspillingen som de har finansiert. De må selge en viss andel / få lovlig nedlastninger, av musikken for å dekke initialkostnader, lønninger, husleie, distribusjon, markedsføring mm. av produktet.
Er du som låtskriver/tekstforfatter og har gjort innspillingen for egen regning og er ikke medlem av TONO, kan du gi bort musikkene din gratis så mye du vil. (Jeg har folk på nakken daglig, som laster opp linker til demoer de har lagt inn på YouTube. Pain in the ass, og ren plageåndvirksomhet). At noen heller vil bli hørt av folk som ikke ønsker å betale for musikken er helt og holdent deres eget valg. "Jeg ønsker å gi bort alle rettigheter". Men som medlem av TONO har du gitt dette selskapet forvaltningsretten til verkene/låtene dine. Da har du i prinsippet ikke lov til å gi bort din egen musikk. Du har en skriftlig kontrakt at det er TONO som forvalter rettighetene dine. Jeg gjentar med store bokstaver: RETTIGHETENE DINE.
Det sees mellom fingrene fra TONO på MySpace- YouTube- Facebook-sider der opphavsmennene sprer egne låter via streaming. Mange artister velger å legge ut begrensede biter av låtene sine som teasere, og ikke eksempelvis HELE albumet sitt på MySpace.
Tilbake til vårt lille konserteksempel:
Hvis folk ønsker å snike seg inn på Valle Hovin gjennom hullet i gjerdet vil det antagelig gå litt tid før enten alle band taper penger på konserter der da det er gratis å snike seg inn og aldri kommer tilbake, eller at den som sniker seg inn blir tatt og bortvist, samt at hullet blir tettet.
Nå jobbes det med å tette "hullet i gjerdet" i forhold til ulovlig fildeling. Med utviklingen av ny teknologi MÅ bransjen spille på lag og vedkjenne seg fakta: Fildeling vil finnes - hvordan kan vi gjøre dette til en VINN-VINN-situasjon for alle parter? Dvs folk kan streame all den musikken de vil rimelig og greit, slik at det å rappe musikk blir uinteressant. Svaret er hittil: Spotify, Wimp og andre abonnementløsninger. iTunes er superenkelt for deg som ønsker å laste ned musikk lovlig og ha den tilgjengelig når og hvor du ønsker.
Men for deg som har investert i et over middels bra musikkanlegg; det er faktisk litt krise dårlig å høre på mp3-filer gjennom et anlegg til 40 - 50 000 kroner. Jeg tror derfor at det fortsatt vil bli produsert lydbærere (CD/DVD/BlueRay og hva som måtte dukke opp av snedigere og bedre formater) i framtiden. De som ønsker god mat vil skygge unna frossenpizza, og de som ønsker å nyte god musikk med kvalitetslyd vil fortsatt kjøpe musikken sin på en kvalitetslydbærer.
Norge er det landet i Europa som konsumerer flest frossenpizzaer pr hode. Ønsker du karaokeartister og junkfood åndelig og musikalsk, be my guest.
I mellomtiden får vi som på en eller flere måter livnærer oss av musikkbransjen fortsette med de vi kan, lage og framføre musikk, produsere, arrangere, synge og spille. På et profesjonelt plan.
Er du god på dette overlever du. Men da kreves det at massiv snylting på lovbeskyttet, opphavsrettslige arbeid stanses. Det er det egentlig ikke så vanskelig å skjønne. Rettigheter opparbeidet i gjennom mangfoldige ti-år, vil de fleste av oss fortsatt ha, om det gjelder rett til sykelønn, gratisk sykehusopphold om du skulle bli rammet av en alvorlig sykdom, lønn for arbeidet du utfører etc.
Og alle amatør-wannabe's som får bennern av at en eller annen har hørt musikken din og gir deg en klapp på skuldern: Det er fantastisk hyggelig med sang og musikk! Fortsett med det. En god hobby skal man ikke kimse av! Og det er ikke ironisk ment fra min side, men ALLE kan ikke være superstjerner selv om de gjerne vil. Men man kan jo leke at man er det - på Facebook, YouTube, MySpace,
Jeg for min del sluttet å leke butikk på barneskolen.
De beste ønsker for alle som driver med musikk profesjonelt og/eller på amatørplan:-) "Musikk har kommet for å bli".
Fra
Reddaktør'n