[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Bransjerelaterte emner.

Innlegg Dozerbabar » Søn Jan 17, 2010 3:25 pm

Det var et "tilnærmet" som hadde sneket seg ut av setningen min der.

Jeg ser heller ikke for meg at en slik stor aktør som iTunes plutselig skulle selge hele katalogen sin i Lossless. Det hadde, som du sier, kostet penger.

Men jeg tror det er et fremtidig marked for å tilby filer i valgfritt format.

Russiske Allofmp3.com (suspekte tjuveradder som de var) hadde dette tilbudet. Du valgte selv hvilket format du ville ha og måtte pent vente de fem minuttene det tok å konvertere filene til ønsket format før nedlasting. Jeg ser ikke for meg iTunes med en slik løsning. Apple handler om at ting skal være kjapt, enkelt og forhåndsbestemt for brukeren, men hvem vet.

Jeg liker temaet og lager en ny tråd så denne kan komme tilbake til sitt eget tema :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg mikkmamm » Ons Mar 10, 2010 9:21 pm

Griffin skrev:Du må gjerne synes det, men det du skriver er nettopp holdninger som gjør at platebransjen ligger 15 år etter forbrukernes behov.
Det at platebransjen sliter med "nedlastingsproblematikk" kan også diskuteres. Det er oftest platebransjens egne undersøkelser som viser enorme (og fiktive) salgstap.
Svært mange andre undersøkelser viser at de tap som har skjedd har skjedd på grunn av økt konkurranse med andre medier.
En del andre undersøkelser viser at disse tapene ikke egentlig er tap, men ike økt salg i henhold til forventninger.

Å være musiker eller artist er ikke ett yrke på lik linje med å jobbe offshore, det er mer på lik linje med kunstnere som faktisk mottar statlig støtte.
Og sammenligningen med å stjele brød er også noe søkt. Ikke bare fordi det å laste ned ikke er tyveri, rent juridisk sett, men brudd på åndsverksloven...noe som er noe helt annet. Stjeling av brød er derimot tyveri.
Skal forklare dette:
Dersom du laster ned en musikkfil, så er det ingen som har tapt noe penger, med mindre du faktisk tror at det hadde blitt kjøpt ei plate dersom den fila ikke hadde blitt lasta ned.
Dersom du stjeler ett brød, så mister butikken de pengene de har investert i det brødet OG om med god sannsynlighet profitt på det brødet.

Ditt tilfelle kan heller sammenlignes med at jeg stjeler oppskriften og lager akkurat det samme brødet fordi jeg tilfeldigvis har alle riktige kornsorter i hagen...og at jeg hadde kjøpt sexleketøy dersom jeg ikke hadde hatt det.

Dessuten vil jeg tro at det er de som faktisk tjener ganske så mye på musikken som blir lastet mest ned. En syrejazz bassist på ytre lofoten som har sponset egen plateutgivelse er vel ikke så plaget vil jeg tro...men jeg har inntrykk at det er mange av disse som påstår at de taper masse på dette. Så med mindre jeg snakker med Morten Harketer, Ali Fuentes, Morten Abel og slik på dette forumet, så tror jeg ikke de taper så masse på nedlasting heller egentlig.
Jeg har heller aldri sagt at det at noen tjener masse er argument for nedlasting.

Nå som jeg har spytta nok galle og sørget for at noen her på forumet har fått meg langt opp i halsen så kan jeg også føye til dette...for å kanskje bli litt mer akseptert.

Jeg sier ikke at nedlasting skal slippes totalt fri. Følgene ville blitt at mange har opprettet sider som de har tjent masse sponsorpenger på med masse gratismusikk og faktisk ødelagt for svært mange gode konserter og plater.
Derimot sier jeg at platebransjen har skutt seg selv så mange ganger i føttene at jeg ikke ser hvordan de kan bli stående i mange år til...men jeg vet jo at de kommer til å gjøre det.
I stedet for å tilpasse seg markedet så holder de på med hatkampanjer mot sin egen kundemasse. Piratkopiering har jo tross alt eksistert siden kassettspilleren så langt jeg husker. Mediene har endret seg, men ikke argumentene. Tror kanskje platebransjen og filmbransjen er den eneste bransjen som kan gå imot hele kundemassen og kriminalisere dem fordi de ikke ønsker å endre seg i henhold til markedsbehovet og likevel overleve.

Selv så har jeg mye mp3 i 320kbit kvalitet av hele cd samlingen, men det er ett poeng for meg at jeg skal ha det i hylla også. Er det bra nok til å beholde på mediasenteret (i dette tilfellet PS3), så er det også bra nok til å betale for. Ikke deler jeg det heller.
Jeg bruker mye youtube til å lete opp ny musikk, og har kjøpt en del fra artister jeg ellers aldri hadde hørt om.
Jeg har tre unntak og det er tre opptak fra live opptredener med Mark Knopfler og Eric Clapton som er helt superbra...Dette har jeg rippet fra youtube, men dersom jeg får mulighet til å kjøpe en orginal plate med dette, så er det ingen tvil.


Jeg kan ikke akkurat si jeg er enig, hva med de som produserer bød ikke de få betalt for det som de gjør? :x
mikkmamm
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Ons Mar 10, 2010 9:19 pm

Innlegg Kroon » Tor Mar 11, 2010 2:14 am

Akkurat som mange nazister påstår at Auzwitch aldri har eksistert og holocaust aldri fant sted.


Ok, neste debattør som trekker paralleller til Hitler, Auschwitz eller Holocaust
er offisielt forvist til debattsidene på Dagbladet.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Kroon » Tor Mar 11, 2010 2:53 am

En liten ting som har slått meg i det siste:

Mange folk i liknende debatter rundt omkring argumenterer fremdeles
med at plateselskapene har oppført seg ræva siden tidenes morgen, de
klarer ikke å tilpasse seg, de vender seg mot sin egen kundemasse, osv.

Poenget mitt er at forbrukerne ikke slåss mot plateselskapene lenger, de
slåss faktisk mot artistene. De store plateselskapene er på mange måter
allerede ute, det er 2010 og normalen er indiekontrakter, egne utgivelser,
flere og mindre artister som finansierer hele produksjonen sin selv, og
som har direktekontakt med kundemassen.

Glem platebransjen. Det er artisten det går ut over når du velger å ikke
betale for musikk.

For at Norge skal kunne utvikle artister i verdensklasse kreves det at våre
talenter kan bruke all sin tid på å perfeksjonere sitt virke. Da må det gå
an å tjene en vanlig månedslønn på musikk, slik at artistene slipper å ha
andre jobber i tillegg. Vi kan ikke bare ha hobbymusikere her i landet.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg FinnArild » Tor Mar 11, 2010 8:54 pm

Kroon skrev:
Akkurat som mange nazister påstår at Auzwitch aldri har eksistert og holocaust aldri fant sted.


Ok, neste debattør som trekker paralleller til Hitler, Auschwitz eller Holocaust
er offisielt forvist til debattsidene på Dagbladet.
Her kan man henvise til Godwin's Law
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg birger.lie@gmail.com » Fre Mar 12, 2010 4:28 pm

FinnArild skrev:
Kroon skrev:
Akkurat som mange nazister påstår at Auzwitch aldri har eksistert og holocaust aldri fant sted.


Ok, neste debattør som trekker paralleller til Hitler, Auschwitz eller Holocaust
er offisielt forvist til debattsidene på Dagbladet.
Her kan man henvise til Godwin's Law



LOL!!!!!
- Birger
YE ye ye
birger.lie@gmail.com
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Tir Jan 05, 2010 3:24 pm
Bosted: Bærum

Frisk debatt

Innlegg OAT » Lør Mai 01, 2010 1:38 am

Det ser ut som denne tråden lever sitt eget liv her inne :D Det er virkelig godt å se at så mange er engasjert i forhold til dette temaet. Mange gode innlegg også etter hvert. Jeg skulle ønske at engasjementet rakk ut til myndighetene og folks generelle holdning til musikkbransjen. Profesjonalitet blir tydeligvis ikke verdsatt på samme måte her som det blir gjort i forhold til andre yrkesgrupper. Av en eller annen grunn tror jeg at de fleste forbrukerne innerst inne skjønner at det er galt å laste ned musikk eller film fra internett uten å betale for det. Jeg ser da bort fra tenåringer som ikke ser eller skjønner helheten, og hvilke konsekvenser nedlastingen har for både dem selv og alle yrkesgruppene innen musikk og platebransjen. Den vanlige forbruker av musikk kan kanskje til en viss grad unnskyldes med en for mangelfull kunnskap om prosessen og kostnadene som ligger bak en virkelig god plateutgivelse. Ingen med kjennskap til denne prosessen kan vel mene at en ved å bruke noen timer etter jobb på kveldstid skal kunne produsere et godt produkt, samtidlig som en mestrer følgende spesialiteter: komponist, instrumentalist, arrangør, produsent, tekniker og distributør. Kanskje noe av grunnen til at interessen for å kjøpe musikk har blitt mindre, skyldes mangelen på disse kvalitetene. Så dette blir en ond sirkel. En annen ting som alle
Odd Andreas
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Innlegg yhoyland » Lør Mai 01, 2010 2:43 pm

Jonas har rett, det er mange argumenter i denne debatten som har blitt
resirkulert og viderespunnet på uten at basisen i hele argumentet
nødvendigvis har noe hold i seg. Jeg kan si meg enig i at plateselskapene
ikke har vært spesielt proaktive i forhold til å omfavne ny teknologi og
nye tider, men samtidig så faller det på sin egen urimelighet at de har
vært "treige" fordi de ikke VIL forandre seg. Jeg tror heller det er snakk
om en generell tilstand av usikkerhet på hva det skal satses på. Når det
fysiske mediumet som plateselskapet tjener storparten av pengene sine
på forsvinner (CD, i dette tilfellet) så er det jævlig skummelt å satse alt på
et nytt og lite gjennomprøvd ikke-fysisk medium. Ikke minst så får
plateselskapet et eksistensialistisk problem - hvorfor skal plateselskapet
eksistere i det hele tatt hvis ikke det trengs et distribusjonsnettverk for
fysiske eksemplarer, et selgernettverk etc? Hvis man tar CD'en helt ut av
formelen så kan et markedsføringsselskap, et management og et
musikkforlag gjøre alt selv og kutte ut et fordyrende ledd.

Løsningen som mange selskap legger seg på er å se etter nye måter å
tjene penger på. 360-avtaler har blitt normen mer enn unntaket, og
selskapene tjener dermed penger både på konserter, royalties/publishing,
platesalg, mp3-salg, streaming, management - de får en kakebit av alle
inntektskilder. Samtidig er dette fordelaktig på det strategiske planet -
mer kontroll og bedre samkjøring av de ulike "avdelingene".

Problematikken - og løsningen - ligger ikke i hva plateselskapet GJØR -
men hva plateselskapet ER.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg yhoyland » Lør Mai 01, 2010 3:10 pm

Griffin skrev:Du må gjerne synes det, men det du skriver er nettopp holdninger som gjør at platebransjen ligger 15 år etter forbrukernes behov.
Det at platebransjen sliter med "nedlastingsproblematikk" kan også diskuteres. Det er oftest platebransjens egne undersøkelser som viser enorme (og fiktive) salgstap.
Svært mange andre undersøkelser viser at de tap som har skjedd har skjedd på grunn av økt konkurranse med andre medier.
En del andre undersøkelser viser at disse tapene ikke egentlig er tap, men ike økt salg i henhold til forventninger.


For alle som har litt erfaring med næringsstrategi, så betyr mangel på
vekst kroken på døra. Et selskap er avhengig av å vokse for å være
bærekraftig, og platebransjen er ikke et unntak.

Å være musiker eller artist er ikke ett yrke på lik linje med å jobbe offshore, det er mer på lik linje med kunstnere som faktisk mottar statlig støtte.


Hvorfor er ikke det et "ordentlig" yrke da? Det finnes da nok av
mennesker i både Norge og verden ellers som lever av dette og har gjort
det i flerfoldige tiår.

Det er ikke på langt nær alle artister som får statsstøtte her i landet - og
jeg gruer meg virkelig til den dagen man MÅ ha statsstøtte for å overleve
som artist.

Og sammenligningen med å stjele brød er også noe søkt. Ikke bare fordi det å laste ned ikke er tyveri, rent juridisk sett, men brudd på åndsverksloven...noe som er noe helt annet. Stjeling av brød er derimot tyveri.
Skal forklare dette:
Dersom du laster ned en musikkfil, så er det ingen som har tapt noe penger, med mindre du faktisk tror at det hadde blitt kjøpt ei plate dersom den fila ikke hadde blitt lasta ned.
Dersom du stjeler ett brød, så mister butikken de pengene de har investert i det brødet OG om med god sannsynlighet profitt på det brødet.

Ditt tilfelle kan heller sammenlignes med at jeg stjeler oppskriften og lager akkurat det samme brødet fordi jeg tilfeldigvis har alle riktige kornsorter i hagen...og at jeg hadde kjøpt sexleketøy dersom jeg ikke hadde hatt det.

Dessuten vil jeg tro at det er de som faktisk tjener ganske så mye på musikken som blir lastet mest ned. En syrejazz bassist på ytre lofoten som har sponset egen plateutgivelse er vel ikke så plaget vil jeg tro...men jeg har inntrykk at det er mange av disse som påstår at de taper masse på dette. Så med mindre jeg snakker med Morten Harketer, Ali Fuentes, Morten Abel og slik på dette forumet, så tror jeg ikke de taper så masse på nedlasting heller egentlig.
Jeg har heller aldri sagt at det at noen tjener masse er argument for nedlasting.

Nå som jeg har spytta nok galle og sørget for at noen her på forumet har fått meg langt opp i halsen så kan jeg også føye til dette...for å kanskje bli litt mer akseptert.

Jeg sier ikke at nedlasting skal slippes totalt fri. Følgene ville blitt at mange har opprettet sider som de har tjent masse sponsorpenger på med masse gratismusikk og faktisk ødelagt for svært mange gode konserter og plater.


Hvem som taper eller ikke taper på ulovlig nedlasting er i og for seg helt
irrelevant. Sluttpoenget er at det er kriminelt på lik linje med å stjele et
brød. At noen ikke taper penger på at jeg stjeler noe gjør det ikke mindre
ulovlig eller mer ok at jeg stjeler det...

Derimot sier jeg at platebransjen har skutt seg selv så mange ganger i
føttene at jeg ikke ser hvordan de kan bli stående i mange år til...men jeg
vet jo at de kommer til å gjøre det.


Det er en ganske krass påstand - hva mener du med det? Og hvorfor tror
du at det isåfall har vært bevisst? Du får det til å høres ut som alle i hele
bransjen er en gjeng med molboer - ingen skyter seg frivillig i foten. I alle
fall ikke to ganger.

I stedet for å tilpasse seg markedet så holder de på med hatkampanjer mot sin egen kundemasse. Piratkopiering har jo tross alt eksistert siden kassettspilleren så langt jeg husker. Mediene har endret seg, men ikke argumentene. Tror kanskje platebransjen og filmbransjen er den eneste bransjen som kan gå imot hele kundemassen og kriminalisere dem fordi de ikke ønsker å endre seg i henhold til markedsbehovet og likevel overleve.


Hvis du kan fortelle platebransjen hvordan de skal tjene nok penger på
tenåringer som laster ned musikken deres gratis så er de sikkert lutter
øre. Inntil videre så ser det ut til at markedsføringsverdien av
piratkopiering hjelper lite dersom det bare fører til mer ulovlig nedlasting.

Selv så har jeg mye mp3 i 320kbit kvalitet av hele cd samlingen, men det er ett poeng for meg at jeg skal ha det i hylla også. Er det bra nok til å beholde på mediasenteret (i dette tilfellet PS3), så er det også bra nok til å betale for. Ikke deler jeg det heller.
Jeg bruker mye youtube til å lete opp ny musikk, og har kjøpt en del fra artister jeg ellers aldri hadde hørt om.
Jeg har tre unntak og det er tre opptak fra live opptredener med Mark Knopfler og Eric Clapton som er helt superbra...Dette har jeg rippet fra youtube, men dersom jeg får mulighet til å kjøpe en orginal plate med dette, så er det ingen tvil.


Høy kvalitet er tydeligvis ikke et argument som vil få piratgenerasjonen til
å kjøpe istedetfor å stjele...

Jeg vil påstå at platebransjen HAR tilpasset seg som best de kan. De har
funnet nye måter å tjene penger på (360 avtaler, flere singler/mer airplay
per album, produktplasseringer, branding, konserter/events, tv-show
+++. Men det at de etterhvert tjener mer penger på "ekstrating" som
dette gjør ikke at de kan slippe taket på åndsverkene sine og la folk sjele
så mye de vil. Det undergraver en lov som er livsviktig for alle i bransjen,
og er en prinsippsak minst like mye som det er en økonomisak. Det er
klart at det ville være hyggelig hvis all musikk var gratis, lovlig, men det
er bare ikke riktig. Hvis artisten eller plateselskapet vil gi vekk musikken
sin så er det ingenting i vegen for det - men den retten er det altså
artisten og plateselskapet som har, ikke piratene.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg yhoyland » Lør Mai 01, 2010 3:30 pm

Dozerbabar skrev:Jeg tror cden vil dø ut. Helt seriøst. Jeg tror ikke det går lang tid før vi har cd-kvalitet eller bedre ute for digitalt salg. Hvorfor det ikke finnes i dag forundrer meg. Det må da være et marked for det?


Det kan tenkes at det finnes et nisjemarked der ute et sted, for produkter
som BluRay, CD/SACD og andre høyoppløselige "nerdeformater". Men fra
distributøren/produsentens side vil dette være et spørsmål om kroner og
øre, som Jonas hintet til i sin post litt tidligere. Det er absolutt ingen grunn
til at Apple, Universal, EMI eller andre skal subsidiere
høykvalitetsformater for et marked som ikke lønner seg. Forutsetningen
for at disse formatene skal overleve er at det betaler seg å levere de til
forbrukerene. Resultatet vil trolig bli at prisskillet mellom lavoppløselige
formater og nerdeformatene vil øke - og dermed blir nisjemarkedet enda
mindre fordi nerdene synes det er for dyrt. Tenk deg en setting hvor en
hifi-CD selges for 5-600 kroner, eller en Blu-ray disc for 1000, dersom
salgstallene for mediumet synker med 90%. Da er det ikke mange som
tar frem lommeboka. Det kommer bare ikke til å skje.

Det samme spår jeg mht iTunes - høyere kvalitet for høyere pris er en
fornuftig tanke, men som Jonas sier så forutsetter jo det at hele katalogen
lagres i høyoppløselig - i tillegg til lavoppløselig - format. Da snakker vi
millioner av terrabyte med lagringsplass som skal "betales" av nerdene.
De kostnadene kommer ikke nerdeinntektene til å greie å betjene,
dermed utgår hele planen om å levere en hifi-versjon av katalogen.

Jeg aner ikke hvilke kostnader vi snakker om, og det finnes jo nok av
eksempler på merker og bransjer som har klart å knekke denne koden.
Se på Gucci og Armani. De lager produkter for et mindre marked, med
høyere prisklasse. Og de greier seg, såvidt jeg vet, ganske fint. Jeg går ut
ifra at dette er et statusspørsmål - hvis det er er statussymbol (som er
allment akseptert og sosialt "viktig") at all musikken og filmene dine er på
BluRay og CD så kan det tenkes at vi kan SKAPE et marked for de dyre
formatene. Men hvis vi tar utgangspunkt i at folk flest ikke hører eller ser
forskjell på 128kbps mp3'er og 24-bit/48K PCM audio, så er vi like langt -
hvis ikke folk VET at du har en Gucci-veske eller en Ferrari, så er det like
greit å handle hos Cubus og kjøpe en Honda eller Toyota...right?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Dozerbabar » Lør Mai 01, 2010 3:57 pm

Datalagring blir bare billigere. Bndbredde blir bare billigere. Jonas har et større poeng med kostnaden på å konvertere filene til andre format.

Jeg ser ingen grunn til at iTunes med flere ikke tenker på å selge musikk i bedre format. Om, eller når, det skjer er en annen sak. De har jo allerede justert opp kvaliteten sin en gang.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Lør Mai 01, 2010 4:04 pm

Griffin skrev:Uansett hva du gjør så kan du ikke gjøre fildeling ulovlig, rett og slett fordi hele internett er bygd opp på det.

Så lenge internett ikke forbys (som jo er ett av de nettverkene du foreslår) så vil det alltid være måter å dele musikk ulovlig på. Dessverre har jeg ikke noen fullgod løsning, men å jakte på sin egen kundemasse kan bare føre til platebransjens død. Og det ønsker ikke jeg i allefall.


Jeg forstår jo selvsagt at vi ikke kan forby internett. Det VIL faktisk være
å skyte seg selv i foten.

Problemet er dette:
Vi har et lovverk som sier noe om hva som er lov og
hva som ikke er lov. Det er det ingen som kan avvise.
Politiet kan uten problemer håndheve det som skjer i fysiske butikker, og
folk flest stjeler ikke i butikker fordi sannsynligheten for å bli tatt er
rimelig stor. Det sier seg selv at hvis du bare kan ta det du vil ha uten å
betale for det, uten straff, så ville flere gjort det.

Det er akkurat dette som er problemet på nettet. Vi har svært begrensede
muligheter for å overvåke - og dermed for å håndheve lovverket - på
internett. Dette er fordi vi toucher på personvernloven, og "invaderer" folk
sitt privatliv hvis vi begynner å se på hva de driver med. Det er ingenting
rent praktisk som stopper Telenor, NextGenTel etc fra å kikke på oss - de
har bare ikke lov til det.

Det finnes hundretusenvis av overvåkningskameraer overalt i Norge - på
kjøpesentre, kontorer, parkeringsplasser, bykjerner, på hytta etc. Det er
det lite snakk om - vi synes det er greit og vi føler oss tryggere når vi
beveger oss rundt på nattestid fordi du vet at noen følger med. Butikkene
bruker det som avskrekkende middel for tyveri - og for å ha beviser
dersom noen først stjeler. De har riktignok ikke lov til å offentliggjøre
innholdet i opptakene sine - men de har full rett til å bruke dem i en
rettsak mot en tyv.

Hvorfor har vi da så store problemer med å godta at noen skal overvåke
aktiviteten vår på internett? Jeg sier ikke at vi skal ha "kameraer"
plassert ut på hver eneste bruker på nettet - det vil bli det samme som at
staten har satt opp et kamera i stua hjemme hos alle i landet - men vi
kan kanskje overvåke "hubbene" på nettet? Selv om det ikke er ulovlig å
lage en nettside for torrentdeling, på lik linje med at det ikke er ulovlig å
bygge et samfunnshus for narkomane og voldtektsmenn, så er det
velkjent at disse tiltrekker seg en høy prosentandel "kriminelle" brukere...
hvis brukerene vet at det er "noen" som følger med og som kanskje
"fakker" deg hvis du stjeler åndsverk, så lar du kanskje være...? Det er
ingen som står utenfor en politistasjon og raner folk på gata, fordi du vet
at du blir overvåket/sett der - da er det bedre å finne en mørk park eller
en sidegate...
Sist endret av yhoyland den Lør Mai 01, 2010 4:12 pm, endret 1 gang
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg yhoyland » Lør Mai 01, 2010 4:07 pm

Dozerbabar skrev:Datalagring blir bare billigere. Bndbredde blir bare billigere. Jonas har et større poeng med kostnaden på å konvertere filene til andre format.

Jeg ser ingen grunn til at iTunes med flere ikke tenker på å selge musikk i bedre format. Om, eller når, det skjer er en annen sak. De har jo allerede justert opp kvaliteten sin en gang.


Det kan godt tenkes. Og kanskje de vil justére opp kvaliteten igjen, dersom
båndbredde og lagring blir tilsvarende billigere. Spørsmålet er HVORFOR vil
de isåfall gjøre det? På et eller annet tidspunkt vil de ikke kunne forsvare
økte utgifter (billig er ikke det samme som gratis) fordi de ikke ser økte
inntekter som følge av investeringen sin... og da stopper det.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Dozerbabar » Lør Mai 01, 2010 5:49 pm

Det må jo i så fall være et marked for det. En etterspørsel som setter press på iTunes som en leverandør.

Det kan godt tenkes at de vil operere med to forskjellige lydkvaliteter med forskjellige priser. Hvem vet.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Søn Mai 02, 2010 2:49 am

Dozerbabar skrev:Det kan godt tenkes at de vil operere med to forskjellige lydkvaliteter med forskjellige priser. Hvem vet.

Kanskje... men hvis Apple fortsetter å rendyrke den idiotsikre
brukervennligheten de er så sjef på så tror jeg faktisk at noe så enkelt som
to forskjellige "kjøp" knapper kan være det som setter en stopper..
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

ForrigeNeste

Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron