[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Bransjerelaterte emner.

Innlegg Kroon » Ons Nov 18, 2009 11:04 pm

La oss tenke oss at dagens fildelingstilstander fantes i 1966. Da hadde
verden aldri fått høre albumet «Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band».
Hvem ville ha betalt for innspillingen av det...?


http://www.dagsavisen.no/meninger/article452685.ece
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Dozerbabar » Tor Nov 19, 2009 12:21 am

Meget bra skrevet.

Denne oppsummerer det jeg hele tiden argumenterer med:
Saken dreier seg simpelthen om borgeres rett til beskyttelse mot lovovertredelser, som allerede er nedfelt i det eksisterende lovverk.

Dog det bare er å vente på flammene fra piratene om at fildeling ikke er tyveri. Sukk..
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Fre Nov 20, 2009 4:43 pm

"Tør noen gjette hvor mange fantastiske potensielle innspillinger verden
går glipp av i våre moderne dager, fordi stadig færre er villige til å
finansiere innspillinger av nyskapende musikk i et market som tørker inn
– og som i ytterste konsekvens vil forsvinne?"


Det er velkjent inad i bransjen at de store lablene har gått fra å signe
albumdealer med 15-20 nye artister i året for 10 år siden, til 2 eller i ytterst
få tilfeller 3 nå i 2009. Det betyr ikke bare at lytterene får mindre å velge i
fra de store selskapene, men det betyr også at det er ca 7 ganger mindre
penger som går fra plateselskapene til de som produserer og spiller inn
musikken. Og da regner vi ikke med konsumprisindeks og synkende
innspillingsbudsjetter...

Satt på spissen betyr dette at vi kanskje har 10-12 norske artister som
får platekontrakter på store selskaper i året, samlet sett.

Det synes jeg er ganske skummelt.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg yhoyland » Fre Des 04, 2009 3:49 pm

Interessant undersøkelse/artikkel i VG i dag, s.59.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Hei gutter

Innlegg Rolf » Fre Jan 15, 2010 11:08 pm

Først og fremst - jeg er imponert over den innsatsviljen dere nedlegger i forhold til piratkopieringsproblematikken. Dere er fantastiske!
Her kommer et lite skråblikk fra en mann som har jobbet som profesjonell musiker, produsent, låtskriver, arrangør og artist i ca 30 år.

Profesjonell?
For å leve av musikk må du i utgangspunktet være A) veldig dyktig på det du gjør slik at du får oppdrag av andre, f.eks kan være turné- eller studiomusiker. Du leverer et håndtverk og får oppdrag.
B) Du har en gudbenådet stemme og folk ønsker å høre / se deg opptre.
C) Du er et geni med toner og ord, og skriver sanger som folk elsker å lytte til.
So far so good. Når personene i eksempel A) og B) opptrer live, generes det inntekter fra publikum. Publikum betaler for å gå inn og høre/se showet og musikken som stjerneartist (B) framfører, ved hjelp av kvalitetsmusikerne (A) han/hun leier inn.
Disse inntektene fordeles mellom arrangør og artist. Artisten må dekke sine utgifter til manager, booking agency, lydanlegg, teknikere, roadies, musikere etc. Arrangøren betaler for lokalet, utgifter til artist-rider, annonsering, billettavgift, vakter og personell samt TONO (opphavsrett for framføring). Med andre ord - en hel rekke personer livnærer seg på en inntekstkilde - billettinntekter fra publikum. Uten billettinntekter - ingen honorar, og ei heller noen konsert. Dette er den profesjonelle siden av musikkbransjen, og for at artister skal kunne utvikle seg til å bli U2, Coldplay, Prince, Bruce Springsteen, må de praktisere og jobbe målrettet i mange år med svært lite inntekter. Med økt popularitet, kommer inntektene.
Hvis det viste seg at det var et stort hull i gjerde på Valle Hovin, som alle visste om og som de benyttet seg av for å få med seg U2 gratis, ville det medføre at billettinntektene ble borte. "Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gå å se U2, og om jeg står å hører på dem gratis, så er det jo andre som sikkert betaler": DEFINISJON: Ren snylting!
RESULTAT: Du blir tatt, og blir bortvist, Ved gjentatte tilfeller, politianmeldt, HVORFOR: Jo fordi de som arrangerer konserten har visse rettigheter lovfestet i et velfungerende samfunn.

Løsning for deg som vil inn på gratiskonserter: Gå på karaokekvelder og hør Reidun, Arne og Sven synge og spille Madonna-. og U2-låter der.

Innspilt musikk
Overført til platebransjen: Åndsverksloven og loven om opphavsrett kan sammenlignes med loven om patentbeskyttelse. Til alle tider har arbeidere sloss for rettigheter. Nitid arbeide for rettigheter vi i dag oppfatter som selvfølgelige har en gang vært utopi. Folk har slitt, svettet og sloss for at du og jeg, som den bortskjemte generasjonen vi er, har det så godt som vi har det. Dette handler samfunnsutvikling og om innebyggde mekanismer, nedfelte lover, allmenn oppfattelse av riktig/galt etc som fundament for denne velstanden vi nyter i dag. Det er selvfølgelig de som er helt i mot skatt, felles goder, beskyttelse og rettigheter for svake grupper etc, som ikke ser denne enkle linjen oppigjennom ti-årene fra den industrielle revolusjon til informasjonssamfunnet.
Teknologi er med på å utvikle nye metoder og skaper nye muligheter. For en stund siden kom for eksempel fargekopieringsmaskinen inn som allemannseie. Noen duster måtte selvfølgelig ta en tusenlapp og kopiere den på maskinen sin. "Det vil jo ikke bli færre penger når jeg kopierer opp 100 000 kroner, det vil snarere bli fler...", tenkte kanskje luringen.
I likhet med mer eller mindre vellykete forsøk på å ulovlig piratkopiering av pengesedler kunne man med et tastetrykk laste ned annen manns eiendom. Musikk eies av noen, er skapt av noen og er opphavsrettslig beskyttet gjennom lovverket. Ønsker eieren å GI BORT sin eiendom, flott for meg. Men det må den som eier rettigheten nesten få bestemme selv.

For de som er medlem av TONO (og GRAMO) er saken grei. TONO er et vederlagsbyrå som forvalter retten til å innkreve vederlag når musikken blir framført live, på radio, i frisørsalonger på kino. I det hele tatt - i det offentlige rom. NcB betaler ut NcB-avgiften (ca 9% av PPD) når musikken blir lydfestet (spilt inn på en lydbærer/CD). Disse 10 kronene er det plateselskapet som betaler til NcB og som disse viderebetaler til opphavsmennene. GRAMO betaler et vederlag til utøverne som spiller/framfører sangen som blir framført. Plateselskapet, enten du har eget selskap eller er signet via artist- eller lisenskontrakt, har retten til den spesifikke innspillingen som de har finansiert. De må selge en viss andel / få lovlig nedlastninger, av musikken for å dekke initialkostnader, lønninger, husleie, distribusjon, markedsføring mm. av produktet.

Er du som låtskriver/tekstforfatter og har gjort innspillingen for egen regning og er ikke medlem av TONO, kan du gi bort musikkene din gratis så mye du vil. (Jeg har folk på nakken daglig, som laster opp linker til demoer de har lagt inn på YouTube. Pain in the ass, og ren plageåndvirksomhet). At noen heller vil bli hørt av folk som ikke ønsker å betale for musikken er helt og holdent deres eget valg. "Jeg ønsker å gi bort alle rettigheter". Men som medlem av TONO har du gitt dette selskapet forvaltningsretten til verkene/låtene dine. Da har du i prinsippet ikke lov til å gi bort din egen musikk. Du har en skriftlig kontrakt at det er TONO som forvalter rettighetene dine. Jeg gjentar med store bokstaver: RETTIGHETENE DINE.

Det sees mellom fingrene fra TONO på MySpace- YouTube- Facebook-sider der opphavsmennene sprer egne låter via streaming. Mange artister velger å legge ut begrensede biter av låtene sine som teasere, og ikke eksempelvis HELE albumet sitt på MySpace.

Tilbake til vårt lille konserteksempel:
Hvis folk ønsker å snike seg inn på Valle Hovin gjennom hullet i gjerdet vil det antagelig gå litt tid før enten alle band taper penger på konserter der da det er gratis å snike seg inn og aldri kommer tilbake, eller at den som sniker seg inn blir tatt og bortvist, samt at hullet blir tettet.

Nå jobbes det med å tette "hullet i gjerdet" i forhold til ulovlig fildeling. Med utviklingen av ny teknologi MÅ bransjen spille på lag og vedkjenne seg fakta: Fildeling vil finnes - hvordan kan vi gjøre dette til en VINN-VINN-situasjon for alle parter? Dvs folk kan streame all den musikken de vil rimelig og greit, slik at det å rappe musikk blir uinteressant. Svaret er hittil: Spotify, Wimp og andre abonnementløsninger. iTunes er superenkelt for deg som ønsker å laste ned musikk lovlig og ha den tilgjengelig når og hvor du ønsker.

Men for deg som har investert i et over middels bra musikkanlegg; det er faktisk litt krise dårlig å høre på mp3-filer gjennom et anlegg til 40 - 50 000 kroner. Jeg tror derfor at det fortsatt vil bli produsert lydbærere (CD/DVD/BlueRay og hva som måtte dukke opp av snedigere og bedre formater) i framtiden. De som ønsker god mat vil skygge unna frossenpizza, og de som ønsker å nyte god musikk med kvalitetslyd vil fortsatt kjøpe musikken sin på en kvalitetslydbærer.

Norge er det landet i Europa som konsumerer flest frossenpizzaer pr hode. Ønsker du karaokeartister og junkfood åndelig og musikalsk, be my guest.
I mellomtiden får vi som på en eller flere måter livnærer oss av musikkbransjen fortsette med de vi kan, lage og framføre musikk, produsere, arrangere, synge og spille. På et profesjonelt plan.
Er du god på dette overlever du. Men da kreves det at massiv snylting på lovbeskyttet, opphavsrettslige arbeid stanses. Det er det egentlig ikke så vanskelig å skjønne. Rettigheter opparbeidet i gjennom mangfoldige ti-år, vil de fleste av oss fortsatt ha, om det gjelder rett til sykelønn, gratisk sykehusopphold om du skulle bli rammet av en alvorlig sykdom, lønn for arbeidet du utfører etc.

Og alle amatør-wannabe's som får bennern av at en eller annen har hørt musikken din og gir deg en klapp på skuldern: Det er fantastisk hyggelig med sang og musikk! Fortsett med det. En god hobby skal man ikke kimse av! Og det er ikke ironisk ment fra min side, men ALLE kan ikke være superstjerner selv om de gjerne vil. Men man kan jo leke at man er det - på Facebook, YouTube, MySpace,

Jeg for min del sluttet å leke butikk på barneskolen.

De beste ønsker for alle som driver med musikk profesjonelt og/eller på amatørplan:-) "Musikk har kommet for å bli".

Fra
Reddaktør'n
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg Dozerbabar » Lør Jan 16, 2010 12:24 pm

Meget god sammenligning dette med live-sniking kontra nedlasting :)

Men for deg som har investert i et over middels bra musikkanlegg; det er faktisk litt krise dårlig å høre på mp3-filer gjennom et anlegg til 40 - 50 000 kroner. Jeg tror derfor at det fortsatt vil bli produsert lydbærere (CD/DVD/BlueRay og hva som måtte dukke opp av snedigere og bedre formater) i framtiden. De som ønsker god mat vil skygge unna frossenpizza, og de som ønsker å nyte god musikk med kvalitetslyd vil fortsatt kjøpe musikken sin på en kvalitetslydbærer.


Jeg tror cden vil dø ut. Helt seriøst. Jeg tror ikke det går lang tid før vi har cd-kvalitet eller bedre ute for digitalt salg. Hvorfor det ikke finnes i dag forundrer meg. Det må da være et marked for det?
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg FinnArild » Lør Jan 16, 2010 1:12 pm

FLAC ser ut til å være "the coming thing" for lossless audio. Bl.a er den nye Beatles remasteren ute på det formatet.

Jeg bruker Songbird i stue-anlegget, og har planer om å konvertere alle CDene mine til FLAC (for tiden mp3).
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg Kroon » Søn Jan 17, 2010 2:30 am

Jeg tror ikke det går lang tid før vi har cd-kvalitet eller bedre ute for
digitalt salg. Hvorfor det ikke finnes i dag forundrer meg. Det må da
være et marked for det?


Nei, jeg tror ikke det er et marked for det. Folk hører jo ikke forskjell.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg FinnArild » Søn Jan 17, 2010 2:39 am

Kroon skrev:
Jeg tror ikke det går lang tid før vi har cd-kvalitet eller bedre ute for
digitalt salg. Hvorfor det ikke finnes i dag forundrer meg. Det må da
være et marked for det?


Nei, jeg tror ikke det er et marked for det. Folk hører jo ikke forskjell.
... det er nok en sørgelig sannhet, det der ja ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg Blix » Søn Jan 17, 2010 2:41 am

Kroon skrev:
Jeg tror ikke det går lang tid før vi har cd-kvalitet eller bedre ute for
digitalt salg. Hvorfor det ikke finnes i dag forundrer meg. Det må da
være et marked for det?


Nei, jeg tror ikke det er et marked for det. Folk hører jo ikke forskjell.


Jeg tror det er et marked for det. Et lite marked. For de som mener de hører forskjell, som kjøper Veldig Fint Anlegg fordi de mener det låter bedre. Og noen gange gjør det jo det.

Og det koster jo ikke stort ekstra å betjene et slikt nisjemarked, når distribusjonsapparatet allerede kjører.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Dozerbabar » Søn Jan 17, 2010 1:33 pm

Her tror jeg du tar feil, Jonas.

Jeg snakker ikke om et marked for massene, men for de som er over gjennomsnittet opptatt av god lyd.

Altså et nisjemarked.

Som Blix påpeker så er distribusjonsapparatet på plass og det er liten kostnad i å åpne for salg av andre filformater. Det er folk i dag som kjøper anlegg til flere hundretusen kroner. Hvorfor skulle ikke de også bry seg om hva slags lydfiler de kjøper?

Personlig klarer jeg meg lenge med 320 kbps mp3er eller 256 aac-filer i hverdagen, men hadde jeg hatt et valg om å kjøpe musikken min i FLAC, Lossless, Wav, Aiff osv for samme pris eller en krone eller to dyrere per låt, ja, så hadde jeg nok gjort det.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg H-Musikk » Søn Jan 17, 2010 1:45 pm

Dozerbabar skrev:Det er folk i dag som kjøper anlegg til flere hundretusen kroner. Hvorfor skulle ikke de også bry seg om hva slags lydfiler de kjøper?

Er faktisk ikke gitt dette. Jeg har en kollega på jobb som stadig vekk forteller om det store og dyre hifi-anleggen han har, og han investerer jevnlig i nye og dyrere komponenter.
Jeg spurte en gang hvilken dyr og fin høykvalitets CD-spiller eller lignende han hadde for å få maksimalt ut av anlegget siden alle komponentene var så bra. Da fortalte han at han brukte en PC med Windows mediaplayer og MP3-filer i
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg neokmin » Søn Jan 17, 2010 2:23 pm

H-Musikk skrev:
Dozerbabar skrev:Det er folk i dag som kjøper anlegg til flere hundretusen kroner. Hvorfor skulle ikke de også bry seg om hva slags lydfiler de kjøper?

Er faktisk ikke gitt dette. Jeg har en kollega på jobb som stadig vekk forteller om det store og dyre hifi-anleggen han har, og han investerer jevnlig i nye og dyrere komponenter.
Jeg spurte en gang hvilken dyr og fin høykvalitets CD-spiller eller lignende han hadde for å få maksimalt ut av anlegget siden alle komponentene var så bra. Da fortalte han at han brukte en PC med Windows mediaplayer og MP3-filer i
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Dozerbabar » Søn Jan 17, 2010 2:30 pm

Jeg tviler ikke på det :)

Men jeg tror også det alltid vil være et marked for audiofiler i høy kvalitet. Når vi i tillegg snakker om produksjons- og distribusjonskostnader lik null, så...

:)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Kroon » Søn Jan 17, 2010 3:16 pm

Men jeg tror også det alltid vil være et marked for audiofiler i høy kvalitet.
Når vi i tillegg snakker om produksjons- og distribusjonskostnader lik null, så...


Kostnadene er jo ikke lik null.

Hvis iTunes for eksempel skulle selge lossless-versjoner av hele katalogen
sin i tillegg til de eksisterende 256 kbps-versjonene, måtte de tredoblet
disk-kapasiteten på serverparken sin.

De måtte sannsynligvis også gjort investeringer for å øke båndbredden.
En lossless-fil tar tre ganger lenger tid å laste ned, og dermed trengs
større headroom for datatrafikk.

Tatt i betraktning hvor få som kommer til å kjøpe disse filene, tror jeg ikke
iTunes eller noen andre synes det er verdt det.

Dagens situasjon beviser vel dette. Hadde det vært penger å tjene, ville
Apple garantert vært på banen allerede.

Innlegget er oppdatert.
Baserte regnestykket på ukomprimerte filer først. Har endret til lossless.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron