[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Bransjerelaterte emner.

Innlegg Ole Henrik » Søn Feb 17, 2008 7:08 pm

Helt seriøst, mener du det skal være et lovverk for det du definerer som "høykvalitet", og ett for "lavkvalitetsmusikk og -filmer"?

Jeg tror ikke noen hadde syntes det var rart om f.eks. Toyota dro noen som hadde rappet deres patenter for retten? Eller om noen hadde vært inne hos Coca Cola og stjålet oppskriften?

Edit; Finn Arild kom mellom her :lol:
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg FinnArild » Søn Feb 17, 2008 7:27 pm

Ole Henrik skrev:Jeg tror ikke noen hadde syntes det var rart om f.eks. Toyota dro noen som hadde rappet deres patenter for retten? Eller om noen hadde vært inne hos Coca Cola og stjålet oppskriften?


Jeg vil ikke akkurat sidestille "Silicon Valley" med Coca Cola oppskriften, da -
det blir vel mer som nasking av smågodt i butikken - siden utsalgsprisen kan beregnes til 8-10 kroner.

En liten advarsel fra onkel politi (så en liten anmeldelse fra butikken og en liten henleggelse fra onkel igjen) pleier å være vanlig straff her.

Jeg synes vel spesielt "Piracy Kills Music" plakaten var latterlig tullete - som om det er musikken som lider av dette. Jeg tror dette kan gavne musikken, jeg - vi får skilt dritten fra godsakene.

Ole Henrik skrev:Edit; Finn Arild kom mellom her :lol:
Jepp - vil værra med jeg også!
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg Ole Henrik » Søn Feb 17, 2008 7:34 pm

Dersom halvparten av alle kundene på butikken nasket smågodt hadde tapet blitt vannvittig stort for de som produserer smågodt... Ingen hadde hatt problem med å skjønne at det da måtte gjøres tiltak..
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg FinnArild » Søn Feb 17, 2008 7:48 pm

Halvparten av alle kundene? Hvor tar du det tallet fra og hva sammenligner du det med? Hvilke tiltak skulle man liksom sette inn?
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg Borrmann » Søn Feb 17, 2008 10:07 pm

Jeg skjønner ikke helt hvor myten om at dette rammer bare store artister kommer fra.
For oss som jobber med mindre uavhengige artister og smale sjangre i hopetall er det svært tydelig at det er mye vanskeligere å nå break-even på inspillingene nå enn det var for 5 år siden.
Viljen til finansiering og satsing er også mye lavere.
Live-markedet er i ferd med å bli MYE trangere enn det var for et par år siden også.
Og jeg tror det er mange som går å venter på en stor baksmell hva angår Norsk Festivalkultur.

Det er mulig noen tror det tjener musikken å overlate musikken til hjemmestudioproduksjoner på my-space, men det ser vi etterhvert realitetene av tror jeg.

Skylda fordeler jeg slik:
1/Nedlasting
2/De store plateselskapenes refleksreaksjon, som var å satse mer på motstandsløs serieproduksjon av musikk, i tråd med minste felles nevner av "folk flests" musikksmak.

En annen myte jeg ser spredt rundt om er at det har blitt billigere å lage plater.
altså punkt
3/Hjemmestudiomyten.

La meg stille spørsmålet:
Hva er det som er blitt billigere ved å lage BRA plater?
-Studioenes husleie? (nei)
-Bra Mikrofoner?(nei)
-Bra Pre-amper?(nei)
-Bra kompressorer?(nei)
-Trykking?(ikke merkbart)
-Gode produsenter og lydteknikere? (vi var de første som måtte gi opp inntektene)
-Distribusjon? (nei, digitalt er gratis, men du får omtrent ingenting igjen)
-Plug-ins? (Ikke akkurat et skritt opp)

Svaret er vel at det har fått lov til å spre seg en myte om at man kan lage plater av ypperste kvalitet med naboens M-box, en 1200Kr "rør-mikrofon" . og et par høyttalere det står Mackie eller Behringer på, med noen dotter Auralex på bakveggen.
Hvor mange av kronene fra fond for utøvende, havner hos Prolyd, egentlig?



Et annet aspekt:
-At platebutikkenes innkjøpspris har gått ned fra nærmere 100Kr, til nærmere 50-60Kr for nye(re) artister i løpet av 4 år?



I tilegg til dette har Platekompaniet utnyttet floraen av små labler som desperat kjemper om små-penger til break-even etter opptrykk avplater, med en splitt og hersk metodikk i form av diverse "kampanjer", plassering i butikkene osv. Med motytelse i innkjøpspris og cash.

Det er ikke platekompaniet som bærer tapene på dette, det er artist/selskap/distributør.

Så vi ser at den kreative prosessens både kvalitet og inntektsgrunnlag blir angrepet fra flere hold.




Så hvordan var det Software produsentene i sin tid bekjempet piratkopiering i en så stor grad at det i dag bare er en brøkdel av menneskene som laster ned musikk som ville benyttet piratkopiert software?

Svar?
-Dongler, kopibeskyttelser, serienummer.
-Installasjon fra CD-rom, som da det kom ikke var kopierbart.
-Propetiære spillemaskiner etc.
-Opdragelse av forbrukerne.

Hvorfor har ikke dette fungert i musikkbransjen:
-Fordi man har kranglet om formater.
-Fordi både kopibeskyttelse på Audio-CD, og nedlasting på MP3 er av en idiotisk lavere kvalitet enn det man ble tilbudt før, og man nå kan forvalte som man vil.



Det som ikke er løsningen på dette er å bryte ned mange 100års holdningsarbeid i å se på dyktige kunstnere som noe man betaler for.
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg FinnArild » Man Feb 18, 2008 12:48 am

Du legger skylda på nedlastning og konkluderer deretter.

Jeg har enda ikke sett god dokumentasjon på at nedlastning har de effektene du påstår.

Deretter påstår du at opptak i hjemmestudio ikke senker produksjonskostnadene. Det er min forrige plate "Serendipity" et bevis på. Der er kun sang og noe perkusjon tatt opp i studio - mixing ble gjort i studio og plata ble mastret hos lydmuren.

Du antyder også at hjemmestudio-musikk er av dårligere kvalitet enn den som kommer ut av et lydstudio. "Serendipity" sin gode lyd ble faktisk nevnt i flere anmeldelser.

Gikk jeg i null? haha - nei, gud bedre. Jeg fant fort ut at den nødvendige jobben plateselskapene virkelig gjør er PR og Marketing.

Ga jeg meg? Neida: er på gang med en ny progressiv-rock plate - i stor del tatt opp i mitt hjemmestudio - denne gangen med ekte trommer, men med et budsjett på ca. 45000,- (er jeg rik? neida - prioriteringer, bare).

Hva lærte jeg av forrige utgivelse?: Hold meg langt unna sjangeren pop-musikk, der er det for mange om beinet.

Konklusjon: lager jeg en plate med litt mer spesiell musikk har jeg en litt mindre gruppe som er litt mer motivert til å kjøpe musikken. Ved hjelp av internett kan jeg nå ut til flere enn lille Norge.

Ikke misforstå meg heller: jeg er mot piratkopiering. Jeg håper folk flest vil kjøpe platene mine istedet for å laste de ned - jeg kommer til å oppfordre til det. Jeg klarer bare ikke ta de store plateselskapenes krokodilletårer alvorlig.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg OAT » Man Feb 18, 2008 3:08 am

Når en ser hvor mange unge som går med iPod og Mp3 spillere, så kan man jo lure på hvor all musikken til disse kommer fra? Jeg tror ikke det er podkast de lytter på :lol: Om denne musikken er kjøpt, så burde jo ikke platebransjen ha noen problem, eller?

Odd A.
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Innlegg yhoyland » Man Feb 18, 2008 3:55 am

Så skal det også nevnes at det skal mye mer salg til for å gjøre god butikk
av digital distribusjon enn fysiske kopier.

Ja, det er tilnærmet gratis å distribuere - men hvis du sammenligner
inntektene fra ti tusen solgte "nettkopier" og fysiske plater så er tallene
ganske forskjellige.

Et annet viktig aspekt ved online/filsalg er at det er svært få
"distributører" (itunes f.eks.) sammenlignet med nettverket for fysiske
kopier. Det medfører enda flere om beinet, og gjør det enda vanskeligere
å slå an med markedsføring. Det kan trygt sies at dette fører til enda
større "klasseskille" mellom de store "forsideartistene" og mindre artister
på mindre selskap (selv om det samtidig øker mangfoldet for de som
faktisk leter etter noe nytt).


Jeg merker selv at jeg kjøper stadig mer musikk gjennom iTunes o.l.,
med unntak av platene som "må stå i samlingen". Vil tro at omtrent 2/3
av alt jeg kjøper nå er filer på nett. Samtidig så kjøper jeg mer musikk
enn før - om det er fordi det er billigere og lettere tilgjengelig vet jeg
ikke, men det er i alle fall ikke fordi jeg har mer penger enn før.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Borrmann » Man Feb 18, 2008 5:21 am

Jeg hadde håpet at mitt innlegg kunne trigge noen tanker fra seriøse aktører.

FinnArild skrev:
Du antyder også at hjemmestudio-musikk er av dårligere kvalitet enn den som kommer ut av et lydstudio. "Serendipity" sin gode lyd ble faktisk nevnt i flere anmeldelser.


Finn Arild, jeg har vanskelig for å ta ditt innlegg seriøst.
du knytter det litt for tett opp mot ditt hobby/musikant-prosjekt Serendipity.
Som forsåvidt er et amatørprosjekt av høy kvalitet som sådann,og JA, det hadde blitt bedre i riktig studio, men det plasserer deg ikke i den grupperingen jeg siktet til.
Jeg føler at nettopp det faktum at du identifiserer deg selv som amatørmusikant gjør at du inntar en annen holdning enn om du hadde tatt drømmen din helt ut.

Mine tanker ligger mer i den retning av at jeg tror INGEN ville tort å satse penger blant norske labler på blant annet følgende artister fra de siste 5 år hadde de dukket opp i dag:(Og med eksemplene signaliserer jeg ingen tilhørighet eller annen autoritet angående disse prosjektene, men det er folk jeg vet sliter med finansiering og økonomi på en annen måte enn før dagens tilstander tok overhånd)



http://www.myspace.com/jagajazzististhesound
http://www.myspace.com/inthecountrytrio
http://www.myspace.com/gninihs
http://www.myspace.com/hildemariekjersem
http://www.myspace.com/susannamagical
http://www.myspace.com/hannehukkelberg
http://www.myspace.com/rockettothesky
http://www.myspace.com/thomhell
http://www.myspace.com/mathiaseick
http://www.myspace.com/musicforaweill
http://www.myspace.com/navyelectre

Så hva mener dere, dette er alle folk som bør skaffe seg jobb på Rema fordi det føles greit å benytte P2P, eller?
(Med ett unntak er alle disse bandene/artistene basert på folk som allerede har basert 4,6+ år på høyere musikkutdannelse.)
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg Ole Henrik » Man Feb 18, 2008 10:04 am

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=503874

Her er vi ved kjernen av problemet, det blir ikke tatt på alvor av myndighetene. Holdninger som om "dette er som å stjele smågodt i butikken" får dessverre bre seg. Faktum er at platebransjen som vi kjenner den er i ferd med å gå åt skogen. Man kan alltids si at bransjen har taklet utfordringene ekstremt dårlig. Det er jeg helt enig i, men likefullt er det som skjer ulovlig, og ingen gjør noe. Trist spør du meg.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg FinnArild » Man Feb 18, 2008 12:40 pm

Borrmann skrev:
Så hva mener dere, dette er alle folk som bør skaffe seg jobb på Rema fordi det føles greit å benytte P2P, eller?
(Med ett unntak er alle disse bandene/artistene basert på folk som allerede har basert 4,6+ år på høyere musikkutdannelse.)


Ikke misforstå - jeg er i prinsippet imot fildeling som hvermann annen som prøver å selge musikken sin. Jeg har bare ikke sett dokumentasjon på at det er på grunn av denne fildelingen at plateselskapene - og så artistene (som vanligvis får en 10-15% av platesalget) ikke greier å gå i null.

Hvis du ønsker saklige innlegg, kom med dokumenterte påstander.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg FinnArild » Man Feb 18, 2008 1:00 pm

Det er ikke vanskelig å finne god salgs-statistikk heller - se bare:

I følge IFPI økte platesalget med Norske artister voldsomt i 2004 (32%, 6% totalt) og 2005 (28% - selv med 6% total nedgang). I 2006 vises ikke økning, men forteller at norsk musikk er på en rekordhøy 40% av salget. Omsetning synker med 9% totalt. 2007 er det en nedgang på 4% totalt (siden nevner ikke norsk salg, og jeg har ikke gravd i det ... er tross alt på dayjob).

Disse tallene forteller meg at, ja - salget går ned ... men stuper? Nei. Dermed må vi ty til andre forklaringsmodeller i tillegg til nedlastning på hvorfor enkelte artister sliter med å få solgt platene sine.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg Borrmann » Man Feb 18, 2008 2:43 pm

Du må nesten se det praktiske bak de tallene:
2005:Madrugada, Ane Brun(Madrugada ga ut to superselgere det året.)
2006:Hallelujah, Eidsvåg.

Dette sier fint litt om det segmentet av artister jeg snakker om, det sier derimot mer om hva majorene klarte å legge av kraft i sine siste krampetrekninger.

Jeg tror ikke du klarer å finne noe slike salgsmessige lyspunkter i 2007.
Det var en hel rekke artister av typen Jan Werner, Carola, Inger Lise Rypdal som ga ut plater og fikk masse oppmerksomhet.

Ikke noe galt om disse rtistene jeg hr nevnt, men de gir lite indikasjoner på hva P2P generasjonen foretar seg platekjøpsmessig.

Det at Marit Larsen spilte for fulle hus over alt, hadde 5 radiosingler, og laget den beste norske pop-plata på gud vet hvor lenge, og solgte under forventning, er nok mer en indikasjon på hva unge voksne utgjør av en dårlig generasjon platekjøpere.
Bertine Zetlitz solgte etter det jeg kan huske like mange plater på 2 uker i 2003, og det med 1 låt på radio.

Finansierings og satsingklimaet har virkelig stupt mot frysepunktet de siste par årene, og det er for tidlig å finne tallene.
Dette basert på at jeg jobber med en hel del artister, og får høre via dem om alle aspekter med hvordan det er å stikke hodet frem som artist i 2008.
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg FinnArild » Man Feb 18, 2008 3:35 pm

At Marit Larsen ikke solgte bedre, er virkelig synd. Jeg har hørt på plata hos venner og synes den er dritbra, men har allikevel ikke kjøpt den - enda (prioriterer progrock her i huset).

Hvis det virkelig er så ille som du antyder, er jeg redd for at intet annet enn en revolusjon i hvordan musikk selges, distribueres og ikke minst produseres - vil komme. Noen artister vil da også kanskje måtte tilbake på Rema 1000 igjen - det er jo trist, men nå har da aldri verden vært rettferdig heller.

For å komme med noen ideer:

Det beste bransjen kanskje kan gjøre nå er å bli enige om en felles, ukomprimert, sikret standard for online musikk. De må da også søke samarbeid med software selskapene og sannsynligvis også Open Source community. Kildekoden til å lage og spille av denne sikrede standarden bør være åpen og sikringen bør foregå ved en 32 eller 64 bits nøkkel (dette er rimelig sikkert).

Du kan da for eksempel kjøpe en nøkkel av plateselskapene, laste ned musikk som spilles av på den nøkkelen - som ingen andre kan spille av uten din nøkkel. Du må da selvfølgelig autorisere hvert apparat du vil bruke for avspilling av musikk online. Siden kildekoden er åpen, vil det være enkelt for software utviklerene i de respektive selskapene å lage en patch til de fleste spillerene.

Kun et eksempel - løsningene er mangfoldige, men problemet blir nok først å få bransjen til å enes, dernest å kommunisere dette ut til brukerene (eller fansen, som musikerene pleier å kalle de).

Uansett er nok platebransjen som sådan for fall - som jeg har nevnt i en annen tråd på dette forumet. Musikk er på vei i full fart over på et annet medium og det kan vi rett og slett ikke gjøre noe med. Det er bare et spørsmål om tid før CD er et format for bestemødre og spesielt interesserte.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg yhoyland » Man Feb 18, 2008 9:10 pm

Sil jeg ser det er den største utfordringen mht. implementering av DRM å
gjøre dette totalt transparent og fleksibelt for brukeren. Ingen har lyst å
måtte sette seg inn i hvilke plater man har kjøpt som virker og/eller er
autorisert for hvilke spillere eller datamaskiner. Det virker som en rimelig
enkel sak å få ordnet opp i, men det har vist seg å være vrient selv med
bare en håndfull hovedaktører; som med så mange andre teknologier så
krangles det om hvilke konvensjoner og standarder som skal brukes. Det
har ikke stoppet opp fordi teknologien ikke finnes - den er der allerede -
men fordi folk ikke greier å bli enige. Intet nytt der, med andre ord.

HD-DVD og Blu-Ray er et annet eksempel på denne typen problematikk.

Først når disse problemene er løst kan vi ta fatt på håndheving av lovverk
og så videre...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

ForrigeNeste

Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron