Borrmann » Søn Feb 17, 2008 10:07 pm
Jeg skjønner ikke helt hvor myten om at dette rammer bare store artister kommer fra.
For oss som jobber med mindre uavhengige artister og smale sjangre i hopetall er det svært tydelig at det er mye vanskeligere å nå break-even på inspillingene nå enn det var for 5 år siden.
Viljen til finansiering og satsing er også mye lavere.
Live-markedet er i ferd med å bli MYE trangere enn det var for et par år siden også.
Og jeg tror det er mange som går å venter på en stor baksmell hva angår Norsk Festivalkultur.
Det er mulig noen tror det tjener musikken å overlate musikken til hjemmestudioproduksjoner på my-space, men det ser vi etterhvert realitetene av tror jeg.
Skylda fordeler jeg slik:
1/Nedlasting
2/De store plateselskapenes refleksreaksjon, som var å satse mer på motstandsløs serieproduksjon av musikk, i tråd med minste felles nevner av "folk flests" musikksmak.
En annen myte jeg ser spredt rundt om er at det har blitt billigere å lage plater.
altså punkt
3/Hjemmestudiomyten.
La meg stille spørsmålet:
Hva er det som er blitt billigere ved å lage BRA plater?
-Studioenes husleie? (nei)
-Bra Mikrofoner?(nei)
-Bra Pre-amper?(nei)
-Bra kompressorer?(nei)
-Trykking?(ikke merkbart)
-Gode produsenter og lydteknikere? (vi var de første som måtte gi opp inntektene)
-Distribusjon? (nei, digitalt er gratis, men du får omtrent ingenting igjen)
-Plug-ins? (Ikke akkurat et skritt opp)
Svaret er vel at det har fått lov til å spre seg en myte om at man kan lage plater av ypperste kvalitet med naboens M-box, en 1200Kr "rør-mikrofon" . og et par høyttalere det står Mackie eller Behringer på, med noen dotter Auralex på bakveggen.
Hvor mange av kronene fra fond for utøvende, havner hos Prolyd, egentlig?
Et annet aspekt:
-At platebutikkenes innkjøpspris har gått ned fra nærmere 100Kr, til nærmere 50-60Kr for nye(re) artister i løpet av 4 år?
I tilegg til dette har Platekompaniet utnyttet floraen av små labler som desperat kjemper om små-penger til break-even etter opptrykk avplater, med en splitt og hersk metodikk i form av diverse "kampanjer", plassering i butikkene osv. Med motytelse i innkjøpspris og cash.
Det er ikke platekompaniet som bærer tapene på dette, det er artist/selskap/distributør.
Så vi ser at den kreative prosessens både kvalitet og inntektsgrunnlag blir angrepet fra flere hold.
Så hvordan var det Software produsentene i sin tid bekjempet piratkopiering i en så stor grad at det i dag bare er en brøkdel av menneskene som laster ned musikk som ville benyttet piratkopiert software?
Svar?
-Dongler, kopibeskyttelser, serienummer.
-Installasjon fra CD-rom, som da det kom ikke var kopierbart.
-Propetiære spillemaskiner etc.
-Opdragelse av forbrukerne.
Hvorfor har ikke dette fungert i musikkbransjen:
-Fordi man har kranglet om formater.
-Fordi både kopibeskyttelse på Audio-CD, og nedlasting på MP3 er av en idiotisk lavere kvalitet enn det man ble tilbudt før, og man nå kan forvalte som man vil.
Det som ikke er løsningen på dette er å bryte ned mange 100års holdningsarbeid i å se på dyktige kunstnere som noe man betaler for.