[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Bransjerelaterte emner.

Innlegg Rolf » Tir Apr 01, 2008 12:03 pm

Tja ..
Har mottatt Spellemannpris for årets pop-plate, produsert og/eller jobbet på album med/levert låter til: Sissel Kyrkjebø, Trine Rein, Jan Werner Danielsen, Elisabeth Andreassen, Randy Crawford, mm
Har gitt ut tre soloalbum og 7 band-album.
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg FinnArild » Tir Apr 01, 2008 6:10 pm

Å - den Rolf. :lol:
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg OAT » Ons Apr 02, 2008 1:57 am

Jeg synes Rolf hadde en del gode ideer. Elvis Costello har droppet cd formatet på sin siste utgivelse: http://www.abcnyheter.no/node/63329
Jeg har et forslag som går på at alle artister som gir ut plate, laster opp disse til fildelerne med elendig kvalitet. Det vil da etter hvert bli vanskelig å skille ut god kvalitet. Om en gikk inn for det, burde det jo heller ikke være noe problem å sabotere disse nettverkene. Laste opp en masse musikk med dårlig kvalitet og feil merking. Hva med å feilmerke Pink Floyd "Dark side of the moon" med "Frem fra glemselen" eller lignende. Jeg foreslår at vi tar en dugnad her på Limewire?
Jeg vil avslutningsvis si at jeg får en liten følelse av at dere her inne som synes at fildeling er ok, kanskje er plaget av litt sjalusi??? "Om ikke jeg klarer å tjene penger på min musikk, så skal heller ingen andre gjøre det"
Odd A
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Innlegg FinnArild » Ons Apr 02, 2008 11:19 am

Jeg synes ikke fildeling er ok - jeg synes bare måten platebransjen har gått fram for å stoppe den er ... tåpelig, av mangel på bedre ord (der er engelsk mye bedre).

En annen ting er at fildeling får all skylda for at det er vanskelig å komme ut med en plate - svaret er ikke bare fildeling, det er også det faktum at det kommer ut mange ganger flere utgivelser nå enn før. Bare det å få plata si anmeldt er nå håpløst - man forsvinner i mengden, rett og slett. Spiller du da i tillegg Art/Prog pop/rock og gir ut plata di på eget selskap ... :) ... vel - det var meg.

Jeg synes man må nyansere litt her og ikke gi fildeling skylda for alt som er galt her i verden - jeg mener, Bush må også ta noe av skylda ;) ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg OAT » Ons Apr 02, 2008 12:01 pm

Jo jeg er jo enig i at det har vært en klønete håndtering av problemet fra platebransjen sin side. Litt for mye musikk bærer preg av å være en god forretningside som blir gjenntatt til det kjedsommelige, i stedet for å være resultat av en kreativ vår. Jeg ser forresten at denne debatten har hatt over 4000 visninger. Tydelig at dette er noe musikere er opptatt av. Hadde jeg bare kunnet solgt en plate til hver av de som har vært inne her;)
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Innlegg Griffin » Fre Apr 04, 2008 11:38 pm

Rolf skrev:Tja ..
Har mottatt Spellemannpris for årets pop-plate, produsert og/eller jobbet på album med/levert låter til: Sissel Kyrkjebø, Trine Rein, Jan Werner Danielsen, Elisabeth Andreassen, Randy Crawford, mm
Har gitt ut tre soloalbum og 7 band-album.

Var nesten ved å drite meg ut her nå :lol:
Men poenget står fortsatt... Sitter ikke med særlig inntrykk av at dere er de som er mest plaget av nedlasting. Det er ikke akkurat "Playstation-generasjonen" dere appelerer mest til.
Men det er veldig pop i platebransjen å fortelle hvor mye en har tapt på grunn av deres kriminelle kundemasse...
Det er litt som når jeg forteller om den fisken som glapp...

OAT skrev:Jeg synes Rolf hadde en del gode ideer. Elvis Costello har droppet cd formatet på sin siste utgivelse: http://www.abcnyheter.no/node/63329
Jeg har et forslag som går på at alle artister som gir ut plate, laster opp disse til fildelerne med elendig kvalitet. Det vil da etter hvert bli vanskelig å skille ut god kvalitet. Om en gikk inn for det, burde det jo heller ikke være noe problem å sabotere disse nettverkene. Laste opp en masse musikk med dårlig kvalitet og feil merking. Hva med å feilmerke Pink Floyd "Dark side of the moon" med "Frem fra glemselen" eller lignende. Jeg foreslår at vi tar en dugnad her på Limewire?
Jeg vil avslutningsvis si at jeg får en liten følelse av at dere her inne som synes at fildeling er ok, kanskje er plaget av litt sjalusi??? "Om ikke jeg klarer å tjene penger på min musikk, så skal heller ingen andre gjøre det"
Odd A

Rolf sine ideer var vel hverken gode, gjennomførbare eller lovlige. Sett meg gjerne fast på den der hvis du mener det var en god ide med "mp3 virus". Tror heller ikke Costello tjener noe mer fra kidsa ved å legge ved nedlastingskode og spille inn på vinyl. Han gjør vel det mer for å være orginal enn noe annet.
En annen ting er at Robbie Williams prøvde å spre masse dårlige mp3 filer på nettet med dårlig kvalitet og hvor refrenget var fjernet. Fungerte vist nok fint helt til de startet med å åpne for kommentarer på innholdet der du laster ned bittorrenten.
Dessuten, dersom jeg hadde ønsket å legge hele cd-samlingen min tilgjengelig for nedlasting på nettet... hvordan skal dere få "feilmerket" den?
En siste ting...hvor mange synes det er helt greit med nedlasting her inne. Jeg regner med at det var mye siktet til meg, men det er bom.
Jeg er stolt av cd-samlinga mi og dvd-samlinga mi. Blue-ray samlinga er nettopp startet, men vil vokse den også. Jeg har hele cd-samlingen rippet i mp3 320kbit/s format som ligger på Playstationen hvor jeg enkelt kan spille av alle mine favoritter...Det er en del av de rettighetene jeg betaler for når jeg kjøper plata. De platene som ble gitt ut med noe som skulle forestille kopisikring gjorde det bare tungvint for meg, så de platene boikotta jeg stort sett... men plata skal være i hylla. Eneste jeg ønsker fra platebransjen at de kutter ut satsinga på kvantitet og mer kvalitet. Det er mitt ønske til radioen også som virker som søppelspredere...dog med noen hederlige unntak.
Til min store begeistring så er det meste av skikkelig god musikk også svært billig. I platebransjen så er Lada'n styggdyr mens Ferrari'n koster en slikk og ingenting :wink:

FinnArild skrev:Jeg synes ikke fildeling er ok - jeg synes bare måten platebransjen har gått fram for å stoppe den er ... tåpelig, av mangel på bedre ord (der er engelsk mye bedre).

En annen ting er at fildeling får all skylda for at det er vanskelig å komme ut med en plate - svaret er ikke bare fildeling, det er også det faktum at det kommer ut mange ganger flere utgivelser nå enn før. Bare det å få plata si anmeldt er nå håpløst - man forsvinner i mengden, rett og slett. Spiller du da i tillegg Art/Prog pop/rock og gir ut plata di på eget selskap ... :) ... vel - det var meg.

Jeg synes man må nyansere litt her og ikke gi fildeling skylda for alt som er galt her i verden - jeg mener, Bush må også ta noe av skylda ;) ...

Dette er den type reflekterte innlegg jeg savner litt i denne debatten...eller de fleste debatter egentlig.
På mer "nøytrale" fora så er det enten "sharing is caring" eller at fildelere er kriminelle som politi må prioritere framfor liv og helse...
En skal betale for seg.... det er det noe som heter copyright som forteller oss i dette tilfellet. Jeg har lov å lage mp3 filer av platene mine og gi til kompiser og familie, men ikke å dele over internett til Gud og hvermann.
Musikk påstår de taper så mye på grunn av fildeling...det sier alle deres egne undersøkelser...som jo har mindre troverdighet enn eiendomsmeglere og bilselgere. Andre undersøkelser sier at de selger mer på grunn av samme årsak. Sannheten tror jeg kanskje ligger midt i mellom.
Men ingen i musikkbransjen (unntatt Finn Arild her) ser ut til å ta til seg at de i dag (og de siste 10 årene) har bevegd seg inn i ett endret marked. I tillegg så har platebransjen i større og større grad har delt markedet med spillbransjen og filmbransjen. Skal jeg kjøpe 5 cd'er...eller skal jeg kjøpe 1 spill?
Argumentene fra platebransjen er de samme idag som de var når kassetten kom og du kunne ta opp musikken fra radioen... Faktisk så er de svært lik argumentene som kom når det ble mulig å produsere plater og selge disse... da ville jo INGEN komme på konsertene deres...hvordan skulle de DA tjene penger???

Platebransjen er kanskje den bransjen som er absolutt dårligst i historien til å gjøre markedsanalyser... Jeg kommer ikke på noen dårligere.
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg Griffin » Fre Apr 04, 2008 11:57 pm

Som en liten fotnote, så kan det være verd å nevne at spesielt for de små aktørene så kan det være verd å ha en slags "preview"...

Jeg er en del innpå CdBaby som er en amerikansk nettbutikk.
Finner lite store, kjente artister der egentlig. Kjøpte en plate av Nils Lofgren, men du finner ikke sjefen hans (The Boss) der inne.
Du kan i allefall gå inn der å høre litt av låtene...nok til å danne deg ett godt inntrykk av de.
Da slipper du å laste ned dersom du ønsker å finne noe nytt, men ikke tør betale for noe du ikke har hørt...
Genialt...

Og fordi som vil ha en liten preview på en knallbra plate...
Nils Lofgren's Acoustic Live
http://cdbaby.com/cd/nilslofgren3

Vannvittig bra plate... og dere kan få det bekreftet før dere kjøper...
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg H-Musikk » Lør Apr 05, 2008 12:13 am

Hvordan passer egentlig dette inn i denne debatten:
http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/04/531577.html

:wink:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Griffin » Lør Apr 05, 2008 1:55 am

H-Musikk skrev:Hvordan passer egentlig dette inn i denne debatten:
http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/04/531577.html

:wink:

Når det gjelder undesøkelser som kommer fram til slike resultat, så har platebransjen, filmbransjen og musikkbransjen en policy om å nekte for at de eksisterer. Kun deres bestilte statistikk er gjeldende.
Akkurat som mange nazister påstår at Auzwitch aldri har eksistert og holocaust aldri fant sted. Påstå det lenge og hardt nok, så er det noen svake sjeler som faktisk tror på oppspinnet.

Men som sagt... tror kanskje sannheten ligger noe i mellom. Det er sikkert en del hull i den statistikken også vil jeg tro.

Det er jo ikke så lenge en spørreundersøkelse viste at halvparten av norske menn mente at voldtekt var noe kvinnen bare kunne klandre seg selv for... I allefall ble det tolket dit hen...

Du har løgn, forbannet løgn og statistikk....


Men nå er det slik at de tallene som film, spill og spesielt musikkbransjen legger fram er temmelig hypotetiske estimat på bakgrunn av liten forståelse av menneskers sinn. Dette skal legges til grunn for at alle skal behandles som kriminelle inntil det motsatte er bevist... Det er jo så mye penger det er snakk om at det å ta fra folk privatlivets rettigheter er noe vi bare bør finne oss i... sier platebransjen...
Handelstanden kan dokumentere faktisk svinn på det som faktisk er tyveri og t.o.m. ran som jeg tror overgår den umenneskelige urett platebransjen opplever...
Skal da REMA1000 ha rett til å hyre ett selskap til å ta seg inn til meg for å sjekke kvitteringene på maten jeg har i kjøleskapet... det kan jo være at jeg ikke har betalt for alt.

En annen ting er at når platebransjen først ønsker å ta fildelere så tar de enkeltpersoner... blir som å arresterere rusmisbrukere for å bli kvitt narkotika problemet...
De fokuserer på piratebay... Egentlig ikke noen stor side i det hele tatt... bare masse pr som startet på grunn av navnet. De som laster ned masse styrer unna den siden og heller betaler en liten sum pr. måned så kan de laste ned med voldsom hastighet og kjempegod kvalitet...i tillegg så slipper de å laste opp...
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg yhoyland » Søn Apr 06, 2008 1:18 pm

En av de største utfordringene rundt det å stoppe ulovlig nedlasting er at det
er fryktelig vanskelig å få dømt/stengt de som driver "linkservere".
Limewire, pirate bay/torrentsider osv driver i prinsippet ikke ulovlig
virksomhet, fordi de selv ikke deler innholdsmateriale, kun linker til
nettverksbrukere som deler. Derfor må myndighetene gå etter
enkeltpersoner og gjøre eksempler av de for å "skremme vekk" potensielle
ned/opplastere.

Hvis LimeWire og andre nettverk ble ulovliggjort så hadde saken vært biff...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Bugbass » Søn Apr 06, 2008 5:50 pm

Mange gode poeng i debatten her.
Jeg er opptatt av tilgjengelighet. Ikke alle som bor i større byer med opptil flere platesjapper.
Jeg liker helst å kjøpe cd plater, men utvalget blir dårligere og dårligere lokalt, snart er det vel bare på Statoil jeg kan få kjøpt cd-er her jeg bor..
Så jeg må bestille på nett, noe som tar noen dager hvis de da har plata på lager..Jeg kjøper nemlig ikke så mye listepop.
Derfor ender jeg ofte opp med å bruke iTunes.
Forresten, tjener artistene like mye på musikk som er solgt via feks iTunes?
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Griffin » Søn Apr 06, 2008 7:35 pm

yhoyland skrev:En av de største utfordringene rundt det å stoppe ulovlig nedlasting er at det
er fryktelig vanskelig å få dømt/stengt de som driver "linkservere".
Limewire, pirate bay/torrentsider osv driver i prinsippet ikke ulovlig
virksomhet, fordi de selv ikke deler innholdsmateriale, kun linker til
nettverksbrukere som deler. Derfor må myndighetene gå etter
enkeltpersoner og gjøre eksempler av de for å "skremme vekk" potensielle
ned/opplastere.

Hvis LimeWire og andre nettverk ble ulovliggjort så hadde saken vært biff...


Uansett hva du gjør så kan du ikke gjøre fildeling ulovlig, rett og slett fordi hele internett er bygd opp på det.
Så lenge internett ikke forbys (som jo er ett av de nettverkene du foreslår) så vil det alltid være måter å dele musikk ulovlig på. Dessverre har jeg ikke noen fullgod løsning, men å jakte på sin egen kundemasse kan bare føre til platebransjens død. Og det ønsker ikke jeg i allefall.

Dessuten... som jeg har pirket litt innom... Når platebransjen (også dere her inne) plater om fildeling... så er dere på Piratebay.. som jo ikke er en versting... Bare kjent for navnet. Mininova er mye større...for ikke å snakke om de som tar betalt og lar deg laste ned med heftig hastighet, uten å laste opp dersom du ikke ønsker dette. Disse tjener penger på platebransjen, filmbransjen og spillbransjens arbeid uten noe annet enn å opprette en side som krever invitasjon hvor kundene legger ut det som skal deles.
Limewire er en egentlig dårlig klient som er kjent for å ha mye bogus filer som egentlig er det vi på folkemunnet kaller virus (men som egentlig ikke er virus, men aggressive program).
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg OAT » Ons Apr 09, 2008 7:39 pm

Jeg har sakset nok en artikkel fra VG til vår lille debatt 8)
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=531447
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Innlegg FinnArild » Ons Apr 09, 2008 8:17 pm

Griffin skrev:Og fordi som vil ha en liten preview på en knallbra plate...
Nils Lofgren's Acoustic Live
http://cdbaby.com/cd/nilslofgren3

... mens vi først driver med uforskammet selvpromotering her: http://cdbaby.com/cd/finnarild :twisted: (billigere for dere å kjøpe den rett av meg, da - http://www.finnarild.com)
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg OAT » Tor Apr 10, 2008 11:42 pm

Platebutikker legges ned. Dette sier vel sitt?
http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/10/532143.html
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

ForrigeNeste

Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest