[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Bransjerelaterte emner.

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg yhoyland » Ons Aug 24, 2011 12:08 am

Jeg nekter å tro at tilgjengelighet er problemet. Jeg finner 95% av alt jeg ønsker meg gjennom Wimp, Spotify eller iTunes. Hvis jeg ikke finner det der - så finnes det på youtube, pandora eller en av hundre andre steder. I verste fall går det an å bestille CD'en på nett fra Amazon el.lign. for like mye som iTunes-kopien koster. Jeg har ikke kjøpt fysiske CDer på tre år, med unntak av ting jeg snublet over i platesjapper eller "hull" i samlingen jeg allerede har.

Hvis det var tilfellet at tilgjengelighet var grunnlag for piratvirksomheten så burde det være tydelig at "utilgjengelige" artister blir lastet ned ulovlig mer enn de artistene som er tilgjengelige overalt. Såvidt jeg har forstått er det heller omvendt.
Hvis statistikken pekte mot tilgjengelighet som en årsak så ville artister og plateselskaper reagert med mer tilgjengelighet for å bekjempe problemet.

Jeg tror heller sakens kjerne er denne: folk føler ikke at de "stjeler". Hvordan kan ellers lovlydige og hyggelige mennesker stjele fra andre?
Det er ikke mange av oss som har samvittighet til å stjele fysiske ting. Det er et viktig poeng at det å laste ned en torrent er noe helt annet enn å naske i en butikk, i praksis. Det å sitte hjemme i stua og stjele mp3'er fra noen du aldri har møtt, og det med helt marginal risiko for å bli oppdaget - og enda mindre for å bli anmeldt for det, kan ikke sammenlignes med å stjele plater i en CD-sjappe eller brød på Rema. Den diskusjonen synes jeg vi kan legge død en gang for alle. Men i prinsippet - rent lovmessig - er det selvsagt akkurat det samme som å stjele CD'er. Problemet ligger ikke i prinsippet her, det ligger i den praktiske forskjellen. Folk føler rett og slett at det er "mindre ulovlig".

Jeg tror personlig at mye av årsaken til at dette skjer kan ligge hos de tidlige fildelingsprogrammene (tidlig Napster m.fl.) som brøytet veien for fildeling over nett. Det at man kunne trykke på en link og få alt mulig "gratis" dengang var spennende, morsomt og kult. Husk at den første nettgenerasjonen har vokst opp med dette, mens foreldregenerasjonen var vitner til overgangen fra LP til kassett. Samme effekten, bare på mindre skala. Begrepet om nettkriminalitet/piratvirksomhet eksisterte ikke i ordboka til folk flest for 10-15 år siden. Langt mindre hos tenåringer (som kanskje er de som laster ned mest)...Sjansen for å bli tatt for slik nedlastning er fortsatt forsvinnende liten, så det føles ikke engang farlig eller spennende/risikofylt. MEN - dette er det folk som forsker på på heltid. Jeg bare spekulerer...

Det jeg HAR store problemer med å forstå er hvorfor det utrolig gode streamingtilbudet som finnes ikke har satt en stopper for det. Både spotify, wimp og flere andre er både MER praktiske (får det med en gang, på mobilen, laptopen, ipoden, ipaden, tv'en etc) og HELT lovlige. Alle som driver med piratnedlasting VET at det er ulovlig, men det ser ikke ut til å virke for det.

Hvis tilgjengelighet er et problem - så er det heller det at musikken er tilgjengelig ULOVLIG enn at det ikke er tilgjengelig LOVLIG.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg Dozerbabar » Ons Aug 24, 2011 7:34 pm

For å tenke tilbake til når jeg var 13-14 år (rundt 96-97)...

Jeg og noen kompiser oppdaget Napster. Vi brukte ca 30 minutter på å laste ned en sang. Så kjøpte vi blanke CDer som den gangen kostet ca 25 kr. Så brant vi det på en brenner som klarte 2x hastigheten, noe som var kjapt.

Jeg var ikke klar over at det var ulovlig før Metallica saksøkte Napster. Selv da tror jeg ikke at jeg fullt ut skjønte greia, men sakte, men sikkert gled det inn. Jeg levde i dobbeltmoralens verden lenge ettersom det var så mye enklere enn å gå i platesjappa. Noen ganger var det jo bare den ene låta jeg ville ha. Det var ingen av foreldrene våre som så noe galt i det. Det var ingen som sa til oss at dette er feil.

Så ble jeg voksen.

I dag kjøper jeg hele albumet selv om jeg bare vil ha en låt. Det er billig og jeg hater å ha album i iTunes-biblioteket som ikke er komplette.

Jeg lurer på hva slags holdning jeg hadde hatt om jeg var 14 år i dag.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg yhoyland » Lør Aug 27, 2011 9:39 pm

Dozerbabar skrev:Det var ingen av foreldrene våre som så noe galt i det. Det var ingen som sa til oss at dette er feil.
[...]
Så ble jeg voksen.
[...]
Jeg lurer på hva slags holdning jeg hadde hatt om jeg var 14 år i dag.


Nettopp.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg FinnArild » Søn Aug 28, 2011 12:35 am

yhoyland skrev:Jeg nekter å tro at tilgjengelighet er problemet. Jeg finner 95% av blabla ....

Veldig godt innlegg Yngve!
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg yhoyland » Søn Aug 28, 2011 3:39 pm

Er det flere her som har problemer med å forstå hvorfor 99,- pr mnd i streamingabbonement ikke er billig nok til at kidsa slutter å laste ned ulovlig? Det er mindre enn én 3D-kinobillett... jeg skjønner det bare ikke... hva er det egentlig som skjer?

Føler de et behov for å "hamstre" musikken, eller på en annen måte "ha" den? Jeg sliter med å finne gode grunner...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg Kroon » Tir Sep 13, 2011 12:01 am

(...) Det jeg HAR store problemer med å forstå er hvorfor det utrolig gode streamingtilbudet som
finnes ikke har satt en stopper for det. Både spotify, wimp og flere andre er både MER praktiske (får
det med en gang, på mobilen, laptopen, ipoden, ipaden, tv'en etc) og HELT lovlige. Alle som driver
med piratnedlasting VET at det er ulovlig, men det ser ikke ut til å virke for det. (...)


De fleste som driver med piratnedlasting er nok så unge at de ennå ikke har VISA eller Mastercard,
noe som er eneste aksepterte betalingsmiddel på de fleste lovlige nedlastings- og streamingtjenester.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg hkh » Tir Sep 13, 2011 1:14 am

Man får jo kjøpt spotify-kuponger i butikken

Jeg skjønner ikke greien.. Etter at spotify kom ble livet enkelt å leve og jeg har ikke lastet ned en låt
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg yhoyland » Tir Sep 13, 2011 2:40 pm

hkh skrev:Man får jo kjøpt spotify-kuponger i butikken

Jeg skjønner ikke greien.. Etter at spotify kom ble livet enkelt å leve og jeg har ikke lastet ned en låt


Point. :D
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg Kroon » Ons Sep 14, 2011 3:42 pm

Man får jo kjøpt spotify-kuponger i butikken


For tungvint.

Ved kjøp av kuponger i butikk er du allerede over terskelen for hvor lettvint det må være for at folk skal bruke det.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg yhoyland » Fre Sep 16, 2011 2:16 pm

Det kan nok tenkes at du har rett i det. Men hvordan skal man løse den problematikken da?

Det er lett å tenke at dette er noe foreldrene bør steppe inn og ta ansvar for - men er de samvittighetsfulle (eller observante) nok til å gjøre det?
Fortrinnsvis er det også i stor grad et prevantivt tiltak å spandere wimp/spotify abbonement på poden, slik at han/hun ikke kommer i vane for å laste ned ulovlig - men tenker de i det hele tatt over muligheten?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg Dozerbabar » Fre Sep 16, 2011 2:32 pm

Nei, fordi de selv har samme holdning til nedlastning.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg yhoyland » Lør Sep 17, 2011 1:05 am

Dozerbabar skrev:Nei, fordi de selv har samme holdning til nedlastning.


Det tror jeg du tar feil i - i alle fall delvis... jeg tror ikke det er så mange 40-åringer som driter i om ungene stjeler åndsverk på nettet.
Jeg tror derimot det er mange 40-åringer som har "kjeltringunger" uten å være klar over det - eller å ha tenkt over at det engang er noe å tenke over.

Tror du ikke at hvis foreldrene fikk greie på hvor galt og umoralsk ungene oppførte seg på nettet, så ville de ta tak i det?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg Dozerbabar » Lør Sep 17, 2011 10:42 am

Jeg håper jeg tar feil.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg toraabe » Lør Okt 29, 2011 10:05 am

Dette er egentlig veldig enkelt å fikse
Alt dette kan fikses gjennom hvilken type internetabbonement en har.
HAr man basis så har man web, mail streaming ol.
HAr man full pakke så betaler man enkelt ekstra på hva man laster ned.
F.eks at en får tilgang til å laste ned fra " pool" der alt ligger og faktura bare legges på internettabn i ettertid ..
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg toraabe » Man Nov 21, 2011 2:55 pm

Leser man dagens avis så står det om ledlasting og årsak.
Årsak er tilgjengeligheten og enkelheten, slik jeg har skrevet i tidligere innlegg
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

ForrigeNeste

Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron