yhoyland skrev:Neivel? Hva om jeg forteller deg at en "gjennomsnittlig" norsk
plateproduksjon (ikke nødv. listepop) koster rundt 100,000 kroner i rene
utgifter? FØR man kan begynne å selge plater og tjene penger (eller
ikke). Og det er bare innspillingen og et lite promo/førstetrykk...
yhoyland skrev:Og ja, utrolig nok, så er det flere av oss som bruker penger på dette. Og
det er helt klart at for at vi skal kunne gjøre det igjen, og bruke såpass
mye tid og krefter på det for å holde kvalitetsstandarden oppe, så må det
i det minste være god nok butikk til å betale husleia og få mat i magan på
lik linje med alle andre i arbeid. Det lar seg rett og slett ikke gjøre å holde
en så høy standard på produksjonene som det forventes av oss hvis vi
skulle gjort det på hobbybasis i tillegg til vanlig jobb. Sagt fra levra så er
det en utakknemlig nok jobb å ha for tiden, om ikke folk skal prøve å
frata oss levebrødet og degradere alt det vi har jobbet for hele livet til en
"morsom hobby". Jeg tror vi lever i to vilt forskjellige verdener. Det er
langt ifra boller og brus å leve av dette her (verken for artister eller andre
i bransjen), selv om det nok kan virke litt lettkjøpt for "utenforstående".
yhoyland skrev:Det er viktig å huske på oppi alle prinsippene som flagrer veggimellom
her at artister, teknikere, produsenter, managere, arrangører, trykkerier,
distributører, platekjeder, internettbutikker og en hel skokk andre som er
avhengige av musikkbransjen som inntektskilde representerer et
skremmende stort antall mennesker (og vi stjeler ikke brød, vi kjøper det
akkurat som alle andre). Hvordan har du tenkt at det bør være?
Skal det være opp til staten å forsørge artistene? Hva skjer da med
mangfoldet, fremdriften og innovasjonen? Og hvem i huleste er det som
skal sitte og bestemme hvem som får lov å være artist og ikke??
yhoyland skrev:Jeg ser poenget ditt med at man ikke stjeler en TING når man laster ned
en låt ulovlig / får et spor av en kompis fordi det "ikke gjør noen forskjell
hvis du ikke hadde kjøpt den likevel". Nehei? Hvorfor i all verden har du
lastet den ned da? Skal du bare høre den noen ganger før du finner ut om
du vil kjøpe den og sette den på hylla (eller vente til den kommer på
tilbud - når artistene tjener tilnærmet lik ingenting fordi de har en dårlig
deal med distributøren?)
yhoyland skrev:Og hvis ditt neste argument er "jeg kjøper sannsynligvis plata" så er jo
det vel og bra - men folka på RIMI blir neppe så fornøyde neste gang jeg
begynner å åpne sjokolader og baconpakker for å sjekke om jeg liker de
før jeg bestemmer meg for å kjøpe....
For å begynne med slutten.. Jo, det er forskjell mellom faglitteratur og skjønnlittertur... men når brorparten av promotert skjønnlitteratur selger på billige klisjeer og sex, så kan du ikke akkurat kalle det like bra som Hamsund, Tolkien m.m.. Du kan kjøpe musikk solgt på Lene Aleksandras pupper så mye du vil, men du skal slite litt med å kalle det kvalitetsmusikk på linje med Aretha Franklin f.eks. Uansett hva du personlig foretrekker...yhoyland skrev:Ellers synes jeg du gjør et interessant skille mellom "samlebåndsmusikk"
og "gode gamle slitere". Jeg kan til en viss grad være enig i at enkelte
produksjoner har en høyere kunstnerisk verdi enn andre, men det er og
blir (og vil alltid være) en ytterst subjektiv sak. Det finnes i
utgangspunktet to hovedkategorier som man kan plassere
"stjerneartister" i - de som er skapt "for anledningen" (for å lage en plate
og tjene penger), og de som kommer med en original idé og slår gjennom
på kunsterisk grunnlag (pepper mottas for denne påstanden). Hva så med
"de gamle sliterene" (Beatles, Springsteen, Clapton osv) som har tjent så
mange penger at de nesten ikke vet forskjellen på en hundrings og en tier
- og som fortsetter å lage nye plater, med kommersiell motivasjon?
Fortjener de å tjene penger? Og hvem er det egentlig som bestemmer
hvor grensen går for hva som er økonomisk eller musikalsk motivert?
Enda viktigere - kan man forsvare å forskjellsbehandle de på dette
grunnlaget? Har ikke hver "kategori" sin verdi - på samme måte som det
er forskjell på faglitteratur og skjønnliteratur, se&hør og aftenposten,
årgangsvin og rusbrus? Jeg synes du er for bastant og generaliserende.
Griffin skrev:Kan være enig i at vi lever i to forskjellige verdener, men det er på tide å ta innover seg hva markedet ønsker... tror du ikke det?
Griffin skrev:Selv er jeg av den delen av markeded som ønsker fysiske plater, ikke mp3 i variert møkkvalitet, men jeg ser jo at jeg er en minoritet...og det er noe plateselskap ikke har fått med seg... inludert Studio Voss merker jeg. Samtidig så er det store deler av platebransjen som heller å ønsker å gjøre det vanskeligere for sånne som meg (som kjøper mye musikk) enn å tilpasse seg markedet.
Mange må nok bare holde seg til musikk som en hobby, selv om det sårt for mange. Det er nok en drøm som brast for mange da Liverpool ikke ønsker de som nye fotballspillere også.
yhoyland skrev:Takk for skarp og grundig tilbakemelding og kritikk der Griffin!
yhoyland skrev:Bare for å ha det sagt så holder jeg trygg avstand fra
"samlebåndsproduksjoner". Mesteparten av det jeg jobber med (tett
oppunder utelukkende!) er materiale fra enten etablerte "slitere" eller
nykommere (som ikke selger seg på sex eller mote, men musikken i seg
selv). Så som "forbruker" forstår jeg deg godt... men din kritikk rettet
mot meg som "samlebåndsprodusent" er en stygg skivebom. Over
halvparten av arbeidet mitt dreier seg rundt jazz, som neppe kan sies å
være den musikksjangeren som er hardest rammet av nedlasting...
videre så er det sjelden at våre produksjoner selger stort mer enn 4-5
tusen kopier med den modellen vi opererer med idag. Så jotakk, jeg har
det faktisk ganske bra sammenlignet med mange andre.
yhoyland skrev:Jeg, personlig, mener slett ikke at beina sparkes inn under meg og mine inntekter (f.eks. på grunn av avsnittet over). Og jeg er slett ikke sikker på om det er slik at ulovlig nedlasting av musikk rammer bransjen så hardt som bransjen selv gir uttrykk for. Men det er nå engang slik at vi har et lovverk som vi må forholde oss til - og som enhver annen bransje så holder musikkbransjen fast ved sine rettigheter. Vi driver ikke med veldedighet. Vil folk ha musikken vår, så får de betale for den akkurat som de betaler for andre produkter. Det gjelder forøvrig ikke bare den enkelte privatkunde, men også alle kaféer og andre offentlige steder som burde levert fra seg tono- og gramo-skjemaer langt oftere enn de gjør.
yhoyland skrev:Hvis ikke forbrukeren ønsker å betale for musikken, så må noen andre gjøre det. F.eks. kunne all musikk vært reklamefinansiert, men du kan jo bare forestille deg hva det vil gjøre med "kvalitet/kvantitet" debatten din.
yhoyland skrev:Slik jeg ser det er den eneste måten å sikre "kvalitet", mangfold og videreutvikling innen musikken på (samtidig som vi skal kunne leve av det) er å basere seg på salg av musikk. Ja - klart det vil være artister som selger tusenvis av plater fordi de har store pupper, men du kan nok dessverre ikke velge, den ene følger den andre... kanskje er det like greit å holde kjeft og kikke den andre veien når det dukker opp et cover fullt av pupper og lår, så kan du bla uforstyrret videre i avdelingen for
kvalitetsmusikk?
yhoyland skrev:Når det gjelder ditt forslag om flere "seriøse" markedsanalyser rundt
musikkbransjen så er jeg helt enig med deg. Og de store selskapene er
nok allerede i gang med det - men innholdet er en internsak og vil nok
ikke komme ut i offentlighetens lys til "gratis" nytte for alle andre.
yhoyland skrev:en situasjonen platebransjen er i nå er vrien. Alle sliter, store som små (om det skyldes nedlasting er uinteressant). Hvis noen visste hva som var det neste logiske steget, så hadde vi tatt det for lenge siden! Studioer legger ned, plateselskaper selger ut katalogene og kutter ansatte, produsenter pensjonerer seg og artister selger hytter og hus for å holde seg levende. Det kan minne om et internt "krakk". Men hvor ligger veien videre? Hvor skal pengene komme fra, hvis kundene ikke vil betale for musikken som produseres?
yhoyland skrev:Jeg tror at denne "malstrømmen" som vi nå er midt oppi kan få negativt utslag på kvalitetsmusikken. Det blir farligere og farligere å ta sjanser, og er det noe de store plateselskapene har greie på så er det risikoanalyser, og (dessverre) så kommer butikken i første rekke og musikken i andre. Slik har det vært helt siden platebransjen ble til... det som imidlertid er litt ålreit å tenke på er at "de gamle sliterene" som er god butikk fortsatt vilha en plass i hyllene, mens døgnfluene vil komme og gå fra den ene uka til den andre. Det produseres nok av "kvalitetsmusikk" idag også, men det viser kanskje ikke så godt igjen fordi det skygges over av massive markedsføringskampanjer, gamle slitere og store pupper.
yhoyland skrev:Joda, men hvis man bare skal tenke butikk så er det helt åpenbart at det ikke er "kvalitetsmusikken" som blir førsteprioritet. Det er flere kroner og øre i å gi ut en drøss med døgnfluer som lager "forbruksmusikk" enn å gi ut plater som folk kan høre tre tusen ganger uten å bli lei av de!
...Og det er jo akkurat det motsatte av hva du (og helt sikkert de aller fleste i bransjen) ønsker seg i en ideell verden.
Griffin skrev:yhoyland skrev:Selv er jeg av den delen av markeded som ønsker fysiske plater, ikke mp3 i variert møkkvalitet, men jeg ser jo at jeg er en minoritet...og det er noe plateselskap ikke har fått med seg... inludert Studio Voss merker jeg. Samtidig så er det store deler av platebransjen som heller å ønsker å gjøre det vanskeligere for sånne som meg (som kjøper mye musikk) enn å tilpasse seg markedet.
Mange må nok bare holde seg til musikk som en hobby, selv om det sårt for mange. Det er nok en drøm som brast for mange da Liverpool ikke ønsker de som nye fotballspillere også.
Hm. Vi gir ut platene våre i fysiske kopier. Ikke ta helt av med beskyldningene her da!
yhoyland skrev:Jeg sliter med å finne ut av hva du mener med "markedet". Er det de som kjøper masse musikk og genererer penger i kassa, eller er det de som kjøper kvalitetsmusikk i ny og ne? Det er jo helt klart at du utelukker "samlebåndskundene" fra din definisjon? Hvorfor tror du at det gis ut så mange "samlebåndsplater"? Fordi markedet vil ha det - hvorfor skulle de ellers kjøpe det? Ingen vits i å lage noe som ingen vil ha?
yhoyland skrev:Klart at det er mange som ikke lykkes. Langt flere enn de som lykkes,
mislykkes. Se bare på kanaler som myspace, urørt og uhørt for å nevne
noen. Et vanvittig mangfold av musikk. Storparten av alle disse vil aldri
kunne leve av det de driver med, dessverre.
OAT skrev:http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=502417
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest