[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Honorarer rundt omkring i landet

Honorarer rundt omkring i landet

Bransjerelaterte emner.

Honorarer rundt omkring i landet

Innlegg 2203 » Fre Sep 14, 2007 2:50 pm

Hva er vanlig å få i honorar ved spilling?

For eksempel cover band 5 personer ved julebord, bygdefester osv...

Har vært borti 5000-12000, og varianter med fast grunnbeløp og avtalt prosent av overskuddet.

Hva tar dere betalt?

Tillegg for reiser, kjøregodtgjørelse....
2203
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Fre Sep 14, 2007 2:39 pm

Innlegg Rolf » Tir Sep 18, 2007 10:39 am

Hvis dere er flinkere til å bygge opp et renommé, vil prisen stige etter hvert. Coverband får vanskelig radiospilling selv på lokalradioer, men hiver dere inn et par selvlagde låter og gir ut en EP, kan dette være med på å skape mer buzz.
Prisen ligger på kr 1000 pr mann og oppover. Dvs 5 lapper for 5-manns coverbandet til 15 lapper. Avhengig av kjøring, om dere har eget PA og lys, eller om dette er på stedet. Overnatting bør dere alltid få i tillegg, men for arrangøren kan det da være smartere å booke et lokalt band. Så i mange tilfeller pakker man i bussen og kjører hjem etter jobben - selv om det er 40 mil.
En annen smart ting er å finne seg en litt mer kjent frontfigur som dere kan backe. Da stiger plutselig honoraret til 25 - 50 lapper, men kvalitetskravet stiger i samme takt. Dvs bedre lyd og lys, bedre og proffere band.
Men har man ikke ambisjoner da?
Gode plakater, enkel men praktisk nettside og MySpace m/låter er et must.
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg Dag » Søn Okt 07, 2007 1:18 am

Hahahaha.
Lønn får man i himmelen.
Når jeg startet i "danseband" for 30 år siden fikk vi 3-8 lapper for jobben. Når jeg var "proff" på 80-tallet fikk vi 6-15 lapper. Når jeg tråkket ned Smuget og andre klubber i Oslo på 80 og 90 tallet fikk vi knapt 1500 pr. pers.
Men jeg har av og til fått 10 lapper pluss, minus for å kompe' en stjerne også.
Mye av problemet i problematikken rundt hyre ligger i at mange nye band må selge seg billig for i det hele tatt få jobber. Dette vet arrangørene og prisene blir der etter. For mange år siden ble jeg intervjuet av Musikerforbundet om dette. Ble da anbefalt om å bruke tariffen når jeg forhandlet om avtaler. Dette resulterte i at jeg sansynligvis mistet 8-10 år med revyjobbing i en sommer-revy. Klok av skade tror jeg ikke at "solidaritetsånden" virker i disse miljøer.

Når man booker en jobb så kan man stille seg følgende spørsmål:
Hvor mye omsetter plassen eller arrangementet for?
Hva er rimelig nok for å få jobben?
Er dere de riktige for "settingen"?
Vil alle parter bli fornøyd etterpå og dere få et re-engasjement?
Dette er en vinn-vinn situasjon.

Lykke til.
Dag
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Okt 06, 2007 9:27 pm


Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron