[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - honorar og skatt

honorar og skatt

Bransjerelaterte emner.

honorar og skatt

Innlegg ronny » Tor Jul 24, 2008 10:37 am

Hei.
Er det noen som har tips til hvordan man best organiserer det skattemessige til en trio som spiller inn 30 - 40 tusen pr år?

Er det vanlig at man får utbetalt hele honoraret brutto, eller skal arrangøren selv trekke skatt i fra? Man har jo ofte så mye utgifter at man nesten ender i null hvert år, så da er det jo greit å slippe å få utbetalt pengene uten 50% skattetrekk.

Tips mottas med takk :-)

Ronny
ronny
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Tor Jul 24, 2008 10:28 am

Re: honorar og skatt

Innlegg Blix » Man Jul 28, 2008 8:24 am

ronny skrev:Hei.
Er det noen som har tips til hvordan man best organiserer det skattemessige til en trio som spiller inn 30 - 40 tusen pr år?

Er det vanlig at man får utbetalt hele honoraret brutto, eller skal arrangøren selv trekke skatt i fra? Man har jo ofte så mye utgifter at man nesten ender i null hvert år, så da er det jo greit å slippe å få utbetalt pengene uten 50% skattetrekk.

Tips mottas med takk :-)

Ronny


Det vanlige er at honoraret utbetales brutto, nettopp pga utgiftene, noe arrangørene ikke kan/vil trekke inn i sine regnskaper. De påløper jo også etter at spillejobben er gjort...

I det siste er det imidlertid blitt strengere mht til at musikerne/den som kvitterer ut må være registrert som firma (enkeltmannsforetak) for å få utbetalt brutto.

Så tipset er at man må registrere seg i Brønnøysund. Om alle eller en kvitterer eller det går på omgang får dere finne ut av. I forhold til skatteetaten gjelder bare at dere har orden i sakene og fyller ut næringsoppgavene korrekt. Hvis ikke kan de skjønnsligne, ilegge tilleggsskatt, straffeskatt osv osv.
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg nilsemann » Fre Nov 21, 2008 9:21 am

med en inntjening på 30-40 tusen fordelt på 3 mann blir det ikke mer enn at det går som hobbyinntekt. Jeg pleier å skrive et brev til futen sammen med ligningen hvert år om at jeg har tjent sånn og sånn på hobbyvirksomhet, de tar det med i skatteberegningen og i grunnlaget for neste års ligning, så jeg betaler "spilleskatten" av vanlig lønn, og koser meg med hyra :)

Men ta vare på kvitteringer ol i fall det blir spørsmål (samt evt oppgaver tilsendt fra arrangører) og registrer deg i enhetsregisteret.
nilsemann
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Fre Nov 21, 2008 9:02 am
Bosted: Sarpsborg


Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron