[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Låtskriving

Låtskriving

Bransjerelaterte emner.

Låtskriving

Innlegg Lars » Tir Sep 25, 2007 9:59 pm

Hvordan jobber dere med låtskriving?

Skriver dere tekst først, eller melodi først?

Skriver dere sammen med andre?
Har egentlig lurt på hvordan man gjør de, jeg får ikke til å lage låter når det er andre tilstede :oops:

Jeg sitter som regel og jammer med kassegitaren, spiller inn på diktafon ting jeg tror kan bli noe og jobber ut låtskisser. Så setter jeg meg ned og skriver tekst etterpå.
Lars
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Tor Sep 20, 2007 12:05 am

Innlegg yhoyland » Ons Sep 26, 2007 1:28 am

O-lala. Her er det like mange meninger og metoder som det er låtskrivere...

Når det gjelder å skrive sammen med andre så er det mange som synes det er greit å få en kreativ med/motspiller som kan "tenke på det du ikke tenker på selv". Kvaliteten på låtene blir også fort høyere, da det er to par kritiske ører som lytter og ikke et. Det å jobbe med andre handler først og fremst om gjensidig respekt for musikalitet, og åpenhet - at man kjenner til sine egne svakheter, og lar andreparten styre skuta der du selv er usikker. Det har mange fordeler...

Og så er det noen som er så sikre på hvor de vil med musikken sin at de ikke vil ha noen innblanding, og helst vil skrive selv. Dette er noe man finner ut av etterhvert, men det er uten tvil verdt å prøve seg med en skrivepartner på et par låter.

Ikke minst så kan det være redningen dersom du har en "tørkeperiode" selv, da kan det være o.k. å jobbe med andremanns idéer mens du "venter" på ny inspirasjon/motivasjon.

Lykke til!
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg G_Sun » Fre Feb 01, 2008 1:05 pm

Når jeg vil skrive en låt trenger jeg to rammevilkår:
-Fred. Jeg trenger som oftest å være alene, og gjerne litt i forkant også, slik at "the buzz of the world"(J.Lennon) ikke er så påtrengende.
- Litt energi. Jeg klarer ikke å skrive en god låt om jeg er veldig sliten.

Så gjør jeg som så: Jeg lager sangen
Jepp, jeg tenker: "Jeg har det her og nå og det er bare å gjøre det".

Den eneste grunnen til at du opplever å stå fast melodi eller tekstmessig er en indre sperre i forhold til den låten du er i gang med å lage. F.eks. vil tanker som: "Denne melodien er for banal" eller "Jeg kan ikke si dette" stoppe sakene for deg. Og om du tror du ikke kan, så vil det bli din erfaring.

Så tenk "Jeg kan" og lag sangen din!
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg FinnArild » Fre Feb 15, 2008 6:03 am

Jeg har stort sett ett eller flere tema som surrer rundt i hodet mitt, før jeg får skrevet de ned eller tatt de opp - så har jeg på en måte "parkert" de.

Som resultat har jeg en haug med temaer liggendes; noen er bare strofer, andre er nesten ferdige melodier - men stort sett uten tekst, bare en "hook" her og der.

Når jeg begynner å sette sammen til "ordentlige" låter, kommer vi til det jeg har mye mer jobb med; tekster. Men etter 25 år begynner jeg å få det til også. Her bruker jeg i hovedsak 2 forskjellige metoder: Ofte har jeg en ganske styrende "hook" på forhånd, som jeg jobber teksten ut ifra - dette er også nyttig i de tilfellene hvor jeg har jobbet med tekstforfatter hvor han har kunnet dra nytte av det. Ellers så har jeg stort sett begynt tekster ved å "ralle" melodistemmer på semi-engelsk til det kommer noe som er både kult og forståelig. Så er det bare å jobbe videre på det.

Sist men ikke minst, her er et par uvurdelige hjelpemidler jeg bruker flittig:

http://www.rhymezone.com/
http://www.brainyquote.com/
http://dictionary.reference.com/
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg G_Sun » Fre Feb 15, 2008 11:03 am

Fine linker Finn Arild :)
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg OAT » Lør Feb 23, 2008 12:32 am

Jeg synes det er viktig å leke seg. Kutt bekymringer for om ting er bra nok eller ikke. Jeg henger meg ikke opp i små detaljer i første omgang. Jeg forkaster heller ikke alt som ikke har hit-potensiale. Jeg har erfart at det kan være lurt å sette sammen ideene (låtpartiene), før en begynner med opptak og arrangering av lyder. På den andre siden er det mange som arrangerer og tar opp mens de komponerer. Til slutt, finn noen å jobbe med 8)

Odd A.
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Innlegg Zardo » Tor Feb 28, 2008 3:22 am

Åhå - kan komme på nye låtideer bare ved å sitte litt fjern forran tv'en og klimpre på gitaren ved siden av.
Andre ganger er det et slit selv om jeg setter meg i ro for å prøve å skape noe.

Det er noe med at man må finne den rette modusen, og "slå til" når kreativiteten er merkbart tilstede.
Men for meg er det egentlig noe som bare skjer automatisk - når det føles tomt gidder jeg heller ikke prøve å anstrenge meg.

Så tror jeg det er lite heldig å sette seg ned å prøve og konstruere noe utfra tanken om at det skal være kommersielt.
Det viktigste er å stole på sin egen smak, og lage noe man selv liker - uansett hvilke sjanger man prøver å lage noe i.
Zardo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Tor Jan 17, 2008 5:39 am

Innlegg FinnArild » Tor Feb 28, 2008 6:48 pm

Jeg sykler til og fra dayjob - halvtimes sykkeltur - og der kommer det faktisk ganske mange ideer.

Du kan godt si at jeg har sykla fram flere låter :D
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg masyst » Lør Mar 15, 2008 1:20 pm

Samme har jeg det, masse ideer når jeg sykler...
Problemet er bare at jeg alltid glemmer dem før jeg kommer hjem :P
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg FinnArild » Lør Mar 15, 2008 7:03 pm

Jeg har veldig god musikalsk hukommelse - som kanskje kan forklare min elendige hukommelse ellers :D ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg Bent » Ons Mai 14, 2008 10:16 am

Generelt vil jeg vel si at jeg *lytter* meg frem til musikken. Og med *lytter* mener jeg at musikken kommer svevende gjennom lufta, jeg lytter (til noe ingen andre kan høre), og deretter spiller jeg det inn.. Det er noe medialt over det hele, akkurat som automatskrift i musikalsk form...

Med henvisning til låtene som ligger på MySpace-sida mi (se URL nederst): Jeg har egentlig null preferanser for hvordan en låt blir til, annet enn at jeg altså ofte *hører* musikken før og underveis mens jeg skriver den. Jeg tuller og leker med samplinger og soft-synther, spiller kassegitar når jeg er animert ("Time Will Fly"), får melodilinjer når jeg er ute og går, av og til våkner jeg midt på natta med strofer og melodilinjer i hodet ("Zielona Gora"), av og til kommer idéene mens jeg ser på film, osv.. Har en drøss med små temaer og komposisjoner uten tekst på harddisk som jeg har laget, jeg kan "oppdage" dem på nytt mange måneder etter at de er skrevet, og da hender det at jeg jobber videre og lager låter av dem... Finner titt og ofte små stykker som jeg ikke husker at jeg har skrevet... :)
Bent
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Ons Mai 14, 2008 8:53 am
Bosted: Bærum


Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest