Frå studiotråden.
Hei - lurar på om:
1. De har ein spesiell rekkefølge når de miksar. (F.eks - først trommer, så bass etc...) Med meg er det gjerne litt sånn tilfeldig frå gong til gong, og det er sikkert nokre lure triks her.
2. Det er tommelfingerreglar som hjelper deg å finne rett nivå i det du set igang med første tracket, slik at du ikkje slepp opp for headroom undervegs i miksen?
(Kan vere det har vore trådar på dette før, men fann det ikkje i farten..)
_________________
------------------------
www.lidlyd.no
Til Toppen
yhoyland
MP forum orakel
Ble Medlem: 22 Sep 2007
Innlegg: 1138
Skrevet: Tir Nov 10, 2009 6:31 pm Tittel:
--------------------------------------------------------------------------------
Slik pleier det foregå hos meg:
1)
Først sjekker jeg ut hvordan alle sporene låter, hva jeg kan hente ut av
trommer, bass, gitarer, pianoer osv. Fin mellomtone her, fin bunn der etc
- prøver så langt som mulig å bygge miksen opp slik at alle sporene sine
"gode" sider kan trekkes frem.
2)
Så setter jeg en veldig ruff balanse bare med faders og pan, og danner
meg en idé om hvordan låten "fungerer" - hvilke elementer er musikalsk
viktigst, hvilke er "krydder", hvor er det god plass, hvor er det trangt osv.
- Det er surt å skru verdens feiteste gitarlyd på verset hvis du ikke har
plass til den samme lyden på refrenget...
3) Legg en plan for hvor fokus i miksen skal være i de forskjellige delene.
Det å mikse musikk handler mye om å "styre" oppmerksomheten til
lytteren - jeg legger gjerne en plan for dette så tidlig som mulig. Noen
ganger sier det seg selv, andre ganger ikke.
4)
Når jeg har gjort det er det tid til å åpne verktøykassa. Jeg pleier å
begynne med det jeg anser som viktigst i miksen - i de fleste tilfeller er
dette vokalen. Kanskje litt utradisjonelt, men vokalen er det folk flest
kommer til å høre på og da er det viktig at den låter.
5) Når det gjelder headroom så hjelper steg 2 til her, men det hender jo
jeg må gå over og kneppe ned alle spora litt for å hente mer headroom.
Jeg liker best å mikse når jeg kan skru ned spor heller enn å skru opp
(bruke EQ/Comp til å definére spor uten å skru de mer opp). Da er ikke
headroom så problematisk.
Håper det hjelper! Alle har sin måte å gjøre dette på, og det finnes så
absolutt ingen fasit på hva som er "riktig". Det er ofte sjangeravhengig,
og ikke minst så tror jeg det er sunt å bytte litt om på metoden iblandt for
å friske opp prosessen.
_________________
Yngve Høyland
Crystal Air Music
www.crystalairmusic.com
www.yngvehoeyland.com