HumdinGer » Fre Okt 08, 2010 2:20 pm
Ja, det er mye å huske på i denne forbindelsen. F.eks. så varierer utgangseffekten på en transistorforsterker med motstanden på kabinettet. En ideell forsterker dobler effekten ved halvering av motstanden. Dvs at en forsterker som yter 300W i 8 ohm skal yte 600W hvis du kobler på et 4 ohms kabinett. Nå er det vel ingen helt "ideelle" forsterkere der ute, men at den vil yte kanskje 450-500W i 4 ohm vil være ganske realistisk.
Dette vil uansett ikke være noe problem. Min erfaring er at det er lettere å sprenge høyttalerelementer med for små forsterkere enn for store. Jeg skal holde meg unna masse faguttrykk, men enkelt forklart så skal høyttalerelementet ikke bare settes i bevegelse, det skal stoppes også. Spesielt viktig om du vil ha en tight og nyansert basslyd. Mange ting spiller inn her, men sånn generelt kan man si at en kraftigere forsterker vil gjøre denne jobben lettere og bedre selv på lavere volum.
Forsterking er et forhold mellom hva som kommer inn og hva som går ut. Med et lavt signal inn på inngangen så vil kanskje ikke utgangseffekten overstige det forsterkeren er dimensjonert for selv på full styrke. Kjører du f.eks. en bass med aktiv elektronikk på fullt på inngangen så kan du banne på at utgangseffekten langt overstiger de 300W forsterkeren er konstruert for hvis du skrur på full guffe. Skrur du basstonekontrollen opp vil dette også føre til høyere effekt ut. Signalet klippes (vrenges), og på dette volumet er det ikke like lett å umiddelbart legge merke til denne vrengen, og sprengte høyttalerelementer er da ofte et faktum.
Med en overdimensjonert forsterker, altså en forsterker som yter mere "rene" watt enn det kabinettet tåler, så vil du i de fleste tilfeller høre små smell i elementet når grensen er nådd. Ikke det at det er sunt for høyttalerelementene akkurat, men demper du umiddelbart litt da så berger du kabinettet. På rørforsterkere er det mere snakk om impedanstilpasning. En mismatch (f.eks. at forsterkeren er stilt på 4 ohm, mens kabinettet er 8 ohm) vil ikke nødvendigvis skade hverken forsterker eller kabinett, men rørene vil slites fortere og lyden vil bli litt annerledes.
Til slutt så må det jo nevnes at det er forskjellige måter å måle watt på. Enkelte billigprodukter oppgis ofte med peak watt målt ved 1 kHz. Du kan få en fleredobling av reell wattstyrke (typisk hva forsterkeren kan yte konstant 20-20000Hz i 8 ohm) på denne måten (se f.eks. El-Kjøp annonser med surroundanlegg til 1995,- med 6 x 120W o.l. Bare tull!). Utprøv uansett alt med vett og forstand. Paralellkobler du 2 stk 4 ohms kabinett på utgangen så har du plutselig bare 2 ohms belastning på utgangen, og det er det ikke alle forsterkere som tåler! Den ideelle 300W i 8 ohm transistorforsterkeren jeg nevnte til å begynne med ville nå yte 1200W. Da skal f.eks. trafo, elektrolytter osv på forsterkeren være dimensjonert for dette. Les bruksanvisningen på det aktuelle produktet du skal bruke.
Håper det er forståelig det jeg har kommet med her...