[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Piratprat - så var det på'n igjen.

Piratprat - så var det på'n igjen.

Bransjerelaterte emner.

Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg yhoyland » Tir Jan 18, 2011 3:19 am

Kom over dette innlegget idag. Jeg blir så forbanna...

http://www.rabiatius.com/2011/01/er-pir ... yveri.html
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg FinnArild » Tir Jan 18, 2011 10:53 am

Den idioten der er en såkalt "markedsfundamentalist" - dvs - en tulling som mener at det frie markedet kan styre seg selv og har fullstendig glemt:

- Tulipankrisen på 1600 tallet
- Vestindiske krisen på 1700 tallet
- Florida eiendomskrisen i 1926
- Wall Street krisen/depresjonen på 30 tallet (1929)
- Jappekrisen i 1987
- Dotcom krisen i 2000
- Kredittkrisen i 2007

Så hva han mener om piratkopiering (i tillegg til at han selv sier: "Jeg vil også nevne at jeg ikke har den ringeste antydning av kunnskap om jus." ... og så idiotisk nok fortsetter å skrive) er vel kanskje et tegn på at dette er et syn forbeholt tullinger.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg Celsius » Ons Jan 19, 2011 1:09 am

Man kan bli lettere forbannet over frekkheten ja....
...at fyren åpenbart har en iq på nivå med en pose peanøtter er bare mildt ....tja..irriterende?
Egentlig mest irritert på meg selv for at jeg sløste med tidpg båndbredde ved å lese oppgulpet.
Leser man det han skriver fremstår han jo egentlig bare som en uvitende fjortis som vil ha ....vil ha...vil ha.....og helst gratis.

....i tillegg fikk jeg bekreftet min påstand om medias rolle i dette. Mesteparten av påstandene hans kommer jo derfra.
Legg så merke til kjøtthuet fra VG nett som referer bloggen.......man kan jo bare undre seg hvorfor....men en ting er sikkert...det skyldes ikke kvaliteten på bloggen....kanskje han ser på det som "folkeopplysning".....gleder meg til mange av disse mister jobben pga nettet/teknologi.......og da skyldes det ikke engang ulovligheter..Mwwwwwahahahahaha............
"I love the smell of Genelecs in the morning"
Celsius
Tørr bak øra
 
Innlegg: 24
Registrert: Tir Sep 18, 2007 10:34 pm
Bosted: Studio

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg yhoyland » Ons Jan 19, 2011 12:59 pm

Vi kan hetse og disse så mye vi vil, men faktum er at denne bloggeren sannsynligvis representerer et syn på saken som ikke er helt uvanlig blandt folk flest..

Jeg har ment lenge, og mener fortsatt, at den eneste måten å bekjempe problemet på er å "oppdra" nye forbrukere til å se dette som kriminelt og ulovlig. Dette er et ansvar som i stor grad må ligge på foreldre og skoleverk. Vi må kverke problemet før det inntreffer. Piratvirksomhet kan ha en smittsom og avhengighetsskapende tendens...det er nesten umulig å få noen til å betale for noe som de tidligere har fått "gratis". Konsekvensen ville bare blitt lavere forbruk. Og det er akkurat dette denne karen prøver å sko argumentasjonen sin på;

Bloggeren mener at det er urimelig å bruke en 1:1 modell for erstatningsutmåling i en rettssak. Han rettferdiggjør påstanden ved å si at det ikke er sannsynlig at forbrukeren hadde villet lastet ned produktet hvis han måtte betale for det. Det er her han tryner. Det urokkelige faktum er at, uansett om forbrukeren synes det er ok å betale eller ikke, så har han begått en kriminell handling. Handlingen er bevisst, og han vet godt hvor mye varene hadde kostet ham dersom han skulle kjøpt de lovlig i en nettbutikk. Straffeutmålingen må rimeligvis tilsvare den samlede butikkprisen av alle varene han har stjelt. Vi kan ikke gi formildende straff fordi han ikke hadde hatt råd til å betale for seg på lovlig vis - og at han derfor ikke ville kjøpt de likevel. Eksempelvis: Hvis jeg stjeler diamanter til 2 millioner kroner så kan ikke erstatningssummnen settes til 10'000 kroner bare fordi det var det jeg hadde råd til å bruke? Jeg synes debatten rundt dette temaet blir mer og mer fjåsete...

En lei effekt av at nettavisene blåser opp slike blogger er at Ola Nordmann lett kan la seg påvirke like mye av en hobbyadvokat/smoothtalker som en høyesterettsdommer...og Ola blir ikke på noen måte advart om at artikler og blogger slik som denne er utgitt av synsere og hobbyjournalister som ikke er bundet av de samme reglene for kildebruk og objektivitet som journalister er. For alt vi vet kan det hende Ola Nordmann leser dette blogginlegget og spiser det rått uten å tenke to ganger. Er vi på veg mot et mediebilde der populisme bestemmer hva som er rett og galt, eller?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg FinnArild » Ons Jan 19, 2011 2:14 pm

yhoyland skrev: Er vi på veg mot et mediebilde der populisme bestemmer hva som er rett og galt, eller?

... nei, der er vi allerede ...

Ellers helt enig.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg Bugbass » Fre Jan 21, 2011 4:38 pm

Jeg tror også at målrettet jobbing inn mot holdningsendringer er veien å gå her. Oppi all elendigheten ser jeg ellers at flere musikere må på veien for å skaffe seg inntekt, og det er ikke bare dumt, spesielt for oss som bor litt mindre urbant til..:)
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg yhoyland » Lør Jan 22, 2011 1:00 pm

Musikerene og artistene har ett bein ekstra å stå på ved å reise ut på tur og spille konserter etc. Det er dessverre ikke tilfellet for låtskrivere, plateprodusenter, studioteknikere og andre som har navlestrengen festet direkte til platebransjen.

Produksjonsbudsjettene for albumer i Norge (men også i resten av verden) er mindre enn noen gang. De store plateselskapene ser at de må belage seg på lavere salgstall enn tidligere, og derfor må produksjonene bli billigere for at det skal bli butikk av albumet. Resultatet er at plateprodusentene må gjøre flere plater i løpet av et år for å holde seg levende, og vi må jobbe kjappere enn før. Men vi må også kutte kostnader på hver plate - det er nesten slutt på å leie seg inn i kommersielle og velutrustede studioer med husteknikere etc, det er for dyrt - derfor blir det flere og flere "garasjeproduksjoner" der alt gjøres i produsenten sitt private studio. Lavere budsjetter til studiomusikere, eksterne miksteknikere, mastering etc følger etter... andelen av totalbudsjettet som går til produksjon av et album går ned, mens andelen til markedsføring og promo går opp for at plateselskapet skal klare å hevde seg i en stadig hardere konkurranse om å vinne forbrukeren sin gunst og lommebok. Bottom line er at hvis dette fortsetter så må plateprodusentene på et eller annet tidspunkt spare så mye for å holde seg levende at det går merkbart ut over kvaliteten på produktene de kan klare å levere.

Låtskrivere ligger også i en squeeze. De blir mer fokuserte på singler fordi inntekter fra platesalg blir en mindre og mindre viktig inntektskilde. Det betyr hardere kniving om singelplasseringer og radio/tv plasseringer blir enda viktigere enn før. Enklere og mer provoserende lettbeinte låter og tekster. Trenden blir videre forsterket av en økende andel salg av enkeltlåter fra f.eks. iTunes etc - folk kjøper færre og færre hele album. Da må flere låter på albumet slå hardt nok for at forbrukerene skal ville kjøpe hele skiva. Til slutt har vi bare "singler" på et album - dette skjer allerede flere steder bl.a. i USA der det nå er vanlig med 7-8 singler på et album istedetfor de klassiske 2-3 vi kjenner fra 90-tallet (og enda færre før det). "Albumsporene" som tradisjonelt har gitt oss litt rom for kunstnerisk alibi, forsvinner i kampen om kronene. Det igjen fører til at låtutvalget på albumer vil bli mer og mer spredt - kanskje fra 10 forskjellige låtskrivere. Etterhvert begynner albumene vi ser i butikken å ligne mer og mer på "best of" plater der låtene ikke har noen rød tråd og soundet på skiva trekker i fire forskjellige retninger.

Jeg gruer meg. Hva skal jeg leve av om ti år hvis dette fortsetter slik - og vil jeg egentlig drive med dette hvis jeg må lage "best of" plater resten av livet?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg Blix » Søn Jan 23, 2011 2:53 pm

yhoyland skrev:Musikerene og artistene har ett bein ekstra å stå på ved å reise ut på tur og spille konserter etc. Det er dessverre ikke tilfellet for låtskrivere, plateprodusenter, studioteknikere og andre som har navlestrengen festet direkte til platebransjen

[fjernet]

Jeg gruer meg. Hva skal jeg leve av om ti år hvis dette fortsetter slik - og vil jeg egentlig drive med dette hvis jeg må lage "best of" plater resten av livet?


Det er nok dessverre slik at de som befinner seg et eller annet sted i produksjonskjeden, som mellomledd mellom kilde og konsument, er de som blir borte når produksjon og distribusjonsteknikken endres. Musiker/låtskriver og publikum vil derimot alltid eksistere. Skribenter og lesere, film/fotografer og seere osv osv-

Situasjonen i dag er at det har blitt en enorm inflasjon i verdien av innhold, ikke bare fordi den er lett tilgjengelig, men også fordi terskelen for å få produsert og spredd innholdet knapt eksisterer. Så mye kunnskap og ferdigheter som man før måtte slite i årevis med, eller ha masse folk og resurser til, er nå innkapslet i apparatur og teknikken.

Men: Siden folk flest er tjukke i hue, og ikke har verken smak, kunnskap eller interesse for fordypning og kvalitet, så sitter vi igjen med en haug med dilletanter som folket koser seg med. Jfr. Pizza grandiosa og sportswiener i matbransjen.

Så Yngve, det er ikke håp. Du må se å kappe navlestrengen snarest og finne på noe annet.

:-)

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg yhoyland » Man Jan 24, 2011 12:27 am

Blix skrev:Så Yngve, det er ikke håp. Du må se å kappe navlestrengen snarest og finne på noe annet.


Jeg er vel heldig som kan smøre brødskiva med tonokroner også da...hvis teorien din holder... :)

Men for meg handler ikke dette om bare penger. Selvsagt synes jeg det er både urettferdig og trist å se at både kollegaer og kamerater sliter med å holde hjulene i gang på grunn av lavere prod.budsjetter, dårlige salgstall osv osv. Men i det lange løp kan denne fasen vi er i nå helt sikkert kalles en omstrukturering av bransjen - selvsagt vil det alltid eksistere musikk og artister, låtskrivere, distributører osv i en eller annen form. Det er jeg ikke i tvil om. Og det kommer til å være penger å tjene på det også. Det jeg er redd for er at en slik omveltning kan komme til å påvirke selve musikken og motivasjonen for å produsere den i en uheldig retning... om ikke annet så av ren nødvendighet mtp inntekter - ingen av oss kan leve helt lønnsløse i 5 år mens vi venter på at støvet skal legge seg...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg Blix » Man Jan 24, 2011 12:45 am

yhoyland skrev:
Blix skrev:Så Yngve, det er ikke håp. Du må se å kappe navlestrengen snarest og finne på noe annet.


Jeg er vel heldig som kan smøre brødskiva med tonokroner også da...hvis teorien din holder... :)

Men for meg handler ikke dette om bare penger. Selvsagt synes jeg det er både urettferdig og trist å se at både kollegaer og kamerater sliter med å holde hjulene i gang på grunn av lavere prod.budsjetter, dårlige salgstall osv osv. Men i det lange løp kan denne fasen vi er i nå helt sikkert kalles en omstrukturering av bransjen - selvsagt vil det alltid eksistere musikk og artister, låtskrivere, distributører osv i en eller annen form. Det er jeg ikke i tvil om. Og det kommer til å være penger å tjene på det også. Det jeg er redd for er at en slik omveltning kan komme til å påvirke selve musikken og motivasjonen for å produsere den i en uheldig retning... om ikke annet så av ren nødvendighet mtp inntekter - ingen av oss kan leve helt lønnsløse i 5 år mens vi venter på at støvet skal legge seg...


Er du redd for at folk skal lage dårligere musikk fordi det er inflasjon i markedet for innspilt musikk? Lage musikk bare for å selge? Så vidt jeg vet har folk holdt på med det så lenge det var økonomi og markedsmekanismer i musikken. Samtidig har vi ironien i at en genial verdenshit kan unnfanges nesten på direkten, den skriver seg selv nærmest, og kan gjøres i et par takes. Mens andre ganger sliter man i måneder og bruker masse resurser på å involvere forskjellige skapende krefter i alle ledd - og salget går rett i dass.

En annen sak er hvor mange norske sangere/musikere som har betydelige inntekter av platesalg. Jeg tror den andelen av inntektene er svært liten i det store bildet, men det hadde vært interessant å se tall. For de fleste er en innspilling heller et visittkort og et eksamenspapir.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg Kroon » Tir Mar 22, 2011 12:01 am

Nå er det jo slik at vi uten problemer lukker øynene for at millioner av folk sulter og blir undertrykket hver eneste dag.
Så vi skal nok klare å komme oss igjennom et lite tiår hvor fjortiser stjeler musikken våres på internett.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg Rolfkake » Man Apr 11, 2011 3:33 am

Kom inn på denne siden gjennom å lese bloggen til Rabiatus, som har kommet med et oppfølgingsinnlegg (http://rabiatius.com/2011/03/22/jeg-lik ... C3%B8tter/) etter det opprinnelige innlegget som denne tråden linker til.

Jeg er enig i at denne Rabiatus ikke fomulerer seg spesielt heldig, og at det opprinnelige innlegget ikke fungerer som noe annet enn rasjonalisering av egen adferd, på musikkskaperenes bekostning.

La meg derfor forsøke å presisere essensen i argumentet "for" piratkopiering.

For faktum er at folk flest nå om dagen laster ned alle mulige medier de kommer over, uten det spor av dårlig samvittighet. Selv de som innrømmer at de vet det er galt velger å laste ned lever fint med seg selv etterpå. Det er dette som blir foreslått å gjøre noe med, gjennom holdningskampanjer o.l, dvs å appellere til folks samvittighet slik at de velger å ikke laster ned. Problemet med dette er at dere kun henviser til de eksisterende juridiske rammene rundt beskyttelse av åndsverk, uten at dere egentlig appellerer til folks samvittighet eller rettferdighetssans. Trusler om å slutte med å skape musikk eller om at musikken på noen måte vil bli dårligere, fungerer heller ikke.

Årsaken til dette er at mennesker ser på musikk som et kunstnerisk uttrykk, ikke som en vare man går til innkjøp av i en forretning.
CD-platen er en vare. Musikken i seg selv er ikke det.
Når man da argumenter som en forretningsmann som ønsker å selge CD-plater, og blir nødt til å redusere kostnadene sine for å opprettholde en viss inntekt, mister man kredibiliteten som kunstner, og hele grunnlaget for å skape den dårlige samvittigheten hos piraten forsvinner. For nettopp som piratene selv beskriver, det å laste ned en digital kopi oppleves ikke som tyveri, selv når man er klar over at det juridisk sett er galt. Ja, selvfølgelig er det dumt at det å utgi musikk i fysisk form ikke lenger er like lønnsomt, og juridisk sett har dere alt på det rette, men når det å laste ned et album ikke påfører de som produserer eller distribuerer musikken et direkte tap (som ved å tappe kontoen for penger eller stjele en CD-plate), er det ikke noe sterkt insentiv til å avstå fra å laste ned.

Oversatt til forretningspråk: forbrukeren føler det ikke nødvendig å skulle betale kostnadene for en rekke fordyrende elementer ved produksjonen.
Ingen bryr seg om hvor mye det kostet å trykke CD-platene, designe coveret, markedsføre eller transportere produktet til utsalgsstedene.
Ingen bryr seg om kostnader relatert til produksjon som artisten betaler for, fremfor å gjøre på egenhånd. Skrive låter, mastring, produksjon osv, dette er kostnader musikerene pådrar seg som de ikke kan forvente at forbrukeren er villig til å betale for.
Ingen bryr seg egentlig heller om kostnadene ved tid i studio, da tidsbruk i studio er artistens eget ansvar, og fordi leie av topp moderne studio til titusener av kroner i måneden synes, og strengt tatt er, unødvendig for å produsere gode nok kunstneriske uttrykk til at lytteren kan nyte de.

Kort sagt: lytteren, eller forbrukeren, har ingen interesse av å betale for en rekke tjenester de ikke direkte forbinder med opplevelsen av å nyte det kunstneriske uttrykket, og da spesielt ikke når oppnåelsen av denne nytelsen kun består av å laste ned en digital kopi.

Musikerenes dystopi består således av å være hensatt til lytterens nåde samt egen kreativitet ifht. inntjening. Drømmen om å bli rikelig belønnet for sin innsats synes å tilhøre en svunnen tid. Å oppnå enome salgstall basert på kostbar markedsføring er ikke lenger aktuelt, og man frykter at selv om det kunstneriske uttrykket i seg selv er godt nok, vil man ikke kunne leve av å produsere det - hvertfall ikke uten å radikalt forandre sin strategi.

Lytterens dystopi består av å være hensatt til å måtte betale en klekkelig sum penger for hver anledning han ønsker å nyte et kunstnerisk uttrykk, med det resultat at variasjonen i hva lytteren kan lytte til blir redusert og i mye større grad enn i dag avhengig av i hvilken grad musikeren klarer å markedsføre seg selv. Dvs, lytteren blir hensatt til musikerenes nåde ifht. hva slags kostnader de pådrar seg i produksjon, markedsføring og distribusjon, og hvilken pris musiker, plateselskap og distributør blir enige seg i mellom å kreve av lytteren for å nyte det kunstneriske uttrykket.

Felles for begge parter er at musikk som kunstnerisk uttrykk er viktig og ønskelig. Det er nødvendig for musikerene og lytterene å jobbe sammen om å fostre frem god musikk, og å sørge for at produksjon av musikk er lønnsomt nok til at musikalske talenter kan leve slik at de får best mulig utbytte av dette.
Lytterens ansvar ligger i å støtte de musikerene de ønsker å lytte til økonomisk, dyrke og spre musikken slik at gode musikere blir kjente og populære, mens musikeren på sin side har ansvaret for å produsere musikken på en økonomisk forsvarlig måte for å lette presset på kravet til salgstall, og å utforske og utnytte de mulighetene som eksisterer for inntekt rent bortsett fra salgstall.

Fiendtligheten som har oppstått mellom musikerne og lytterne er ingen tjent med, og er svært lite løsningsorientert, men jeg tror med tiden at musikere og musikk som kunstnerisk uttrykk vil komme styrket ut av dette, selv om det kanskje ikke vil være like mye penger i omsetning i bransjen.
Rolfkake
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Man Apr 11, 2011 1:10 am

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg FinnArild » Tir Apr 12, 2011 10:16 pm

Jeg har bare ikke tid eller lyst til å lese så lange innlegg, jeg - har du en kortversjon?

(se forøvrig: http://www.useit.com/papers/webwriting/)

Ellers så jeg en link inne i innlegget ditt som jeg klikket - hvor han riktignok påpeker karakteristikkene som andre kommer fram til etter å ha lest mitt innlegg om markedsfundamentalisme - men aldri svarer på noe. Det røper nok at karakteristikkene ikke var helt "off mark"
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg Celsius » Ons Apr 13, 2011 9:16 pm

Kortversjon:

Litt rasjonalisering om "kunstnerisk uttrykk". Kostnader og (manglende)betalingsvilje.
De gamle argumentene om "reelt økonomisk tap",Samt litt generaliserende rør om at musikere flest mm, tror de skal bli styrtrike.
Konklusjon:
Folk gidder ikke betale når de kan ta det gratis, og enkelte argumenterer fortsatt med de samme gamle argumentene.
"I love the smell of Genelecs in the morning"
Celsius
Tørr bak øra
 
Innlegg: 24
Registrert: Tir Sep 18, 2007 10:34 pm
Bosted: Studio

Re: Piratprat - så var det på'n igjen.

Innlegg Celsius » Ons Apr 13, 2011 9:38 pm

Forøvrig vil jeg påstå at legendariske utsagn som dette:
rabiatus:
"Når bits treffer harddisk oppstår ingen reell, dokumenterbar skade direkte,"(herfra)
illustrerer nødvendigheten av å fornærme peanøttene. :mrgreen:


@rabiatus
Regner med at du kommer til å lese dette.
Penger, teknologi, slemme bransjefolk, grådige bransjefolk, tilgjengelighet og alt annet perifert vås satt til side, dreier dette seg egentlig om et veldig enkelt prinsipp man lærer fra man er veldig liten( sågar i barnehagen).
To ord.
"Mitt" og "Ditt"
"I love the smell of Genelecs in the morning"
Celsius
Tørr bak øra
 
Innlegg: 24
Registrert: Tir Sep 18, 2007 10:34 pm
Bosted: Studio

Neste

Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron