yhoyland » Fre Mai 06, 2011 6:47 pm
Jeg mikser som regel med mixbuss comp fra første sekund. Har en hardware SSL mixbuss comp som står fast over miksbussen i 4:1 ratio, den tar 3-4 db på det aller meste.
En stereokomp over mixbussen kan gjøre det utrolig mye kjappere å mikse. Satt opp riktig så "limer" den miksen din og gjør mye av arbeidet for deg, helt gratis. Samtidig så krymper du selvsagt sammen det dynamiske spennet i miksen, og hever dermed gjennomsnittsnivået. Det å mikse med en busskomp har flere store fordeler - men det viktigste er kanskje at du ikke overlater viktige balansebeslutninger til masteringteknikeren: Når du skviser sammen en miks så forandrer den interne balansen seg. Å bestemme den interne balansen er kanskje det viktigste du gjør - det er jo derfor du mikser - så å overlate all komprimering av mixbussen til masteringteknikeren er egentlig vill gjetting, og ganske dumt. I en ideell verden så bør ikke miksen komprimeres mer når du gir den fra deg til mastering. Og det er det én enkel grunn til: komprimering forandrer en miks mer enn noe annet. EQ, filtrering, stereoperspektivjusteringer etc etc - alt annet er mye mildere. Derfor bør du absolutt mikse med en busskompressor.
MEN det å mikse inn i en stereokompressor kan ha en ganske heftig learning curve - nettopp fordi alle justéringer du gjør underveis blir påvirket av kompressoren (hvis du mikser 4 minutter med bare vers er ikke dette et problem).
Men hvis du har en vanlig låt med flere ulike seksjoner...vers/ref/bridge etc, og arbeider deg gjennom miksen seksjon for seksjon i låten (som er vanlig), kan kompressoren virkelig lage trøbbel for deg.
Her er et typisk gå-på-trynet-scenario:
- Du mikser første vers. Helt perfekt. Kompressoren stortrives og spiser akkurat nok til at det låter kuler og kanoner. Fett!
- Så kommer du til refrenget. På grunn av flere spor som kommer inn og mer trøkk i refrenget, blir miksen inn i kompressoren hottere og den overkomprimerer. Da må du justére ned input på kompressoren.
- Når du så går tilbake til verset igjen så funker ikke kompressoren din som den gjorde isted, fordi du justérte den for refrenget. Hvis du nå justérer igjen så ødelegger du balansene i refrenget, etc....du ender fort opp med å jage deg selv i sirkel!
Å mikse inn i en busskomp krever med andre ord at du har oversikt nok til å lage en plan for hvordan dynamikken i miksen skal bli gjennom hele låten - helst ned til så lite som 1dB - før du begynner mikseprosessen.
Dette krever at du gjør deg veldig godt kjent med arrangementet, med forskjellige spor og seksjoner etc før du begynner. Du bør lage deg en plan for hvordan du skal "løse" miksen, hvilke virkemidler skal du bruke for å løfte refrenget, hva skjer når du kommer til siste refreng og det kommer enda flere gitarer...etc etc.
Men ikke la deg skremme av dette! Det tar tid å venne seg til men miksing blir mye enklere når du får taket på det. Get pumpin'!
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com