[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Bransjerelaterte emner.

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg OAT » Ons Feb 16, 2011 2:47 pm

For så vidt enig i at utvalget på nettet er bredt i massevis. Problemet er vel mer å finne et kvalitetsfilter. For min del er også litt av sjarmen med musikk det å ha et fysisk produkt. Jeg syns dette er mer praktisk og enklere å holde system på enn x-antall låter i mapper på hard-disken. Jeg synes også vi i dag er i ferd med å miste mye av mangfoldet ved å bruke en "dings" til alt her i verden. Det brukes for mye tid med laptoppen på fanget (meg inkludert). Jeg er klar over at jeg her er gammeldags. Det er også naturlig at kulturvanene til folk forandrer seg over tid. Kultur og kunst gjenspeiler jo gjerne tiden vi lever i. Datamaskinen er et flott verktøy til mange ting, men jeg er ikke umiddelbart enig i at all ny teknologi går i riktig retning. Jeg spår også at datamaskiner om 10 års tid vil være langt mindre viktig i folks hjem enn de er i dag. Uten at jeg vil generalisere for mye, tror jeg at mange bruker datamaskinen mer som en tv/underholdningsboks enn et verktøy. Ingenting galt med det, men denne type underholdning vil det nok komme andre og bedre løsninger for i framtiden.
Odd Andreas
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg FinnArild » Ons Feb 16, 2011 4:31 pm

Det er allerede bedre løsninger. Jeg har all musikken min i lossless på en såkalt NAS, og den hører vi musikk fra mediasentert på og på radioen på balkongen. Hvis jeg vil kan jeg sette opp min egen radiokanal på lukket nett til jobben og høre på musikken hjemme der også (men det har jeg ikke giddet enda). CD samlingen er pakket trygt ned i permer i kjelleren.

Datamaskinen kommer til å være langt MER viktig i folks hjem om 10 år enn i dag - men kanskje mindre synlig og integrert i andre apparater - først og fremst TV.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg Henrik » Tor Mar 31, 2011 2:27 pm

Ett interessant innlegg på DN.no ""Slik lurte de piratene": http://www.dagensit.no/article2107678.ece
Henrik
Med på notene
 
Innlegg: 99
Registrert: Tir Jun 19, 2007 12:05 pm

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg OAT » Tor Mai 19, 2011 7:20 pm

Nå ser det endelig ut som det begynner å skje noe: http://www.abcnyheter.no/nyheter/Kultur ... tkopiering
Odd Andreas
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg OAT » Tor Mai 19, 2011 7:30 pm

Enda et relatert innlegg: http://e24.no/naeringsliv/naa-kjoeper-v ... t/20059690

Kanskje ting er i ferd med å gå seg til av seg selv? Jeg ser også at Amazon er kommet med en interessant løsning hvor en kan lagre kjøpt musikk på deres server, for så og kunne streame den til hvilken som helst enhet. Jeg syns dette ser spennende ut. Kanskje framtiden blir at man har alle filer liggende på en server ala "dropbox". Det blir jo da også mindre kompilsert å kjøpe ny datamaskin :wink:
Odd Andreas
Brukerens avatar
OAT
Tørr bak øra
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Sep 11, 2007 12:11 am
Bosted: Salangen

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg toraabe » Tor Jul 28, 2011 10:01 pm

Problemet slik jeg ser det er utvalget. Det er ofte altfor dårlig... Det er en rekke ting som ikke lar seg oppdrive på noen av nettbutikkene. Enten det er Itunes eller annet. Gjør man et søk på samme låt / DVD / annet på en eller annen torentside så er det haugevis av den / de låtene en er ute etter. Evt det er CD plater som ikke er utgitt på 20 år, selskapene har ikke gitt ut skiva i Mp3.. man ønsker låta.. Hva gjør man da ? Har noen faktisk tatt den debatten med plateselskapene ?
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg Celsius » Lør Jul 30, 2011 9:31 pm

1. Mesteparten av det som deles og lastes ned er jo tilgjengelig lovlig. og da blir et sånt argument litt perifert
2 At noe ikke er til salgs betyr vel heller ikke at man kan rappe det? Det er fortsatt noen som eier rettighetene.

For å si det på en annen måte.
Dersom man ser noe man svært gjerne vil kjøpe men det er ikke tilsalgs, skal man da påberope seg retten til å ta det uten å betale?

Noen eksempler på hva som er så " umulig " å oppdrive på lovlig vis?
"I love the smell of Genelecs in the morning"
Celsius
Tørr bak øra
 
Innlegg: 24
Registrert: Tir Sep 18, 2007 10:34 pm
Bosted: Studio

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg toraabe » Man Aug 01, 2011 10:53 pm

Mulig at denne her er å oppdrive et eller annet sted, men jeg har ikke tatt meg bryet til det enda
http://en.wikipedia.org/wiki/Ross_%281983_album%29
Jeg har endel andre slike eksempler også så det er utvlalget som er problemet.
Det gjelder ikke minst streamingtjenester som Spotify og Wimp....

Dessuten så sa du mesteparten.. ikke alt.
Og når en støtt og stadig møter " veggen" at den ikke er tilgjengelig lenger / ikke i din region eller slikt så går en lei av at det faktisk er sånn..
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg Celsius » Ons Aug 03, 2011 2:26 am

Du argumenterer med musikk som ikke er å oppdrive, og leverer et eksempel som du IKKE har tatt deg bryet å leite etter?
Ikke et veldig godt eksempel, og heller ikke umulig å få tak i.

Noen ganger må man faktisk leve med at man IKKE får kjøpt/anskaffet hva det måtte være.
"I love the smell of Genelecs in the morning"
Celsius
Tørr bak øra
 
Innlegg: 24
Registrert: Tir Sep 18, 2007 10:34 pm
Bosted: Studio

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg toraabe » Lør Aug 06, 2011 12:06 pm

Faktum er hvor lang tid en skal gidde på å lete etter musikken en ønsker.
Jeg vet den er mulig å få tak i flere steder, men dog mer troklete enn andre ting slik jeg har oppfattet det.
For min del så måmusikken være enkel og tilgjengelig..
Spotify har en fin kjøpefunksjon, men utvalget er for dårlig etter min smak.
Skal man få bukt med ulovlig nedlast så burde det vært like lett å kjøpe som å laste ned.
Personlig ser jeg på løsninger der man har ulike typer av nettaksess.
Full nettaksess koster mer, kompensasjon gis til artister som blir nedlastet basert på hva som blir lastet ned.
Normal nettaksess er da sperret mot ulovlig nedlasting, men alle andre tjenester er tilgjengelig.
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg Celsius » Søn Aug 07, 2011 12:01 am

Jepp. det kan være "troklete" å finne enkelte ting, men hva så?

Ditt ønske om at ALL musikk skal være tilgjengelig med et tastetrykk er ikke bare urimelig men også fullstendig urealistisk.
Jeg er også glad i at ting er billig og lett tilgjengelig, men jeg går ikke rundt og innbiller meg at det er noe argument for å forsyne seg uten å betale.
"I love the smell of Genelecs in the morning"
Celsius
Tørr bak øra
 
Innlegg: 24
Registrert: Tir Sep 18, 2007 10:34 pm
Bosted: Studio

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg toraabe » Søn Aug 21, 2011 6:58 pm

Faktum er at når en ser til årsaken til at det blir piratkopiert, er nemlig tilgjengeligheten.

Ellers så er såkalte " copy-parties" blitt mer og mer populære....

SPør man de som kopierer så får man dette svaret og det må faktisk musikkbransjen ta innover seg om man skal ta dette innover seg. Enkelhet enkelhet enkelhet......
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg Dozerbabar » Søn Aug 21, 2011 8:36 pm

Har du kilder til noe forskning som viser at det er dårlig tilgjengelighet som gjør at folk blir piratkopiert?

Ikke at jeg har noen kilder på det, men jeg vil tro at 95% av de som laster ned ulovlig gjør det fordi de ikke vil betale (eller vet at det bør betales for)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg bjornsjoflot » Søn Aug 21, 2011 11:15 pm

toraabe skrev:Faktum er at når en ser til årsaken til at det blir piratkopiert, er nemlig tilgjengeligheten.
Enkelhet enkelhet enkelhet......



Dette skjønner jeg bare ikke... Kan ikke tenke meg noe som er særlig enklere enn f.eks. iTunes Store.

Det er heller viljen det skorter på, ikke at det ikke er enkelt å kjøpe musikken.
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Re: Ulovlig kopiering og spreding av musikk på nettet.

Innlegg Celsius » Tir Aug 23, 2011 10:26 pm

toraabe skrev:Faktum er at når en ser til årsaken til at det blir piratkopiert, er nemlig tilgjengeligheten.


Det at det hyppig brukes som en dårlig unnskyldning gjør det faktisk ikke til en sannhet.
Og du har heller ikke klart å vise til alt det utilgjengelige materialet.
Faktum er at det som lastes ned mest er lett tilgejngelig på nett.


Ellers så er såkalte " copy-parties" blitt mer og mer populære....

SPør man de som kopierer så får man dette svaret og det må faktisk musikkbransjen ta innover seg om man skal ta dette innover seg.


Som sagt: En hyppig brukt unnskyldning som har gått ut på dato.

Enkelhet enkelhet enkelhet......


Årsaken er enkelt og greit at folk ikke gidder å betale når de så enkelt kan slippe.
"I love the smell of Genelecs in the morning"
Celsius
Tørr bak øra
 
Innlegg: 24
Registrert: Tir Sep 18, 2007 10:34 pm
Bosted: Studio

ForrigeNeste

Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest