[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg niljack » Tir Sep 27, 2011 10:27 am

Er på utkikk etter ny mikser og trenger erfaringer!!
Vi har lenge hatt i tankene å kjøpe Soundcraft VI1 men det blir for dyrt i denne omgang.
så trenger tips hva slags mikser dere ville valgt.
hær er noe av det jeg tenker: Soundcraft SI compakt 32, Yamaha LS9, Presonus studio/live 24. Noen erfaringer med dette??? andre tips??
på analog siden er det bare Soundcraft MH serien vi tenker på, da om noen selger denne brukt, men vi vil helst ha en digital mixer for å slippe alt ekstra stasj!!

-Thomas
niljack
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Tir Sep 27, 2011 10:06 am

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg hkh » Tir Sep 27, 2011 2:22 pm

Av de der ville jeg handlet si compact, men ville heller prøvd å spare litt mer og kjøpe vi1 eller eventuelt den nye midas pro 2

Verken ls9 eller si compact er en PRO mikser i mine ører, dessuten mangler de litt funksjonalitet
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg niljack » Tir Sep 27, 2011 3:32 pm

Takk for svar. Midas pro2 høres meget interessant ut, Midas hadde vært en drøm å få betjene. Hva tror du prisen er?
Målet våres er å ha 2 mixere, alt etter størrelse på arrangemang, i første omgang ønsker vi kjøpe en club mixer, en lett betjenelig digital mixer for små konserter og løpet av året kjøpe en større live mixer. vi har nettopp kjøpt inn et stack Nexo alpha, dette låter kanon på våres nåværende Allen&heath PA22 mixer men denne mixern er alt for liten.

-Thomas
niljack
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Tir Sep 27, 2011 10:06 am

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg hkh » Tir Sep 27, 2011 5:26 pm

130 for compact-utgaven og det inkluderer stagebox, flight og kabel til stageboksen

It's a steal, bedre pris enn vi1

Nexo alpha er jo ok nok, men de gangene jeg har skrudd på det har jeg måttet ratte mye med den grafiske for å få det til å låte
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg toraabe » Tir Sep 27, 2011 8:43 pm

LS9 32 har mesteparten av det en trenger og låter bra med siste firmware ( begge eq )
A&H ILive er jo et fint alternativt der man kan ha en stor og en liten konsoll og stagerack man kan ha etter ønske.
Skal man bruke mer penger så er Digico SD11 noe man kan bygge videre på.
Unsett så ville jeg ha valgt en av disse.
Man får LS9 også med stagerack,men blir da uinteressant etter min mening.
Etterhvert så kommer det nok flere brukte PM5D RH på markedet om det er interessant da
Analogt
Soundcraft MH4 liker jeg helt enkelt ikke .... men derimot Midas XL200 er mye bedre å jobbe på og låter ikke minst mye varmere...Men som sagt en trenger en masse outboards for å få det man trenger.
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg hkh » Ons Sep 28, 2011 2:49 am

Jeg hater ls9, det er en drittmikser i mine ører

Den låter ikke bra
Og det går vanvittig tregt å skru på den

SD11 er fin, men den havner i samme prisklasse som vi1 og pro2compact og da ville jeg heller hatt en av de sistnevnte.
Med mindre space is everything

Analogt er ikke egentlig et alternativ, da må du ha outboard som koster med enn en god digitalmikser for å komme opp i samme funksjonalitet
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg niljack » Ons Sep 28, 2011 3:39 pm

Takker for erfaringer.

Har brukt LS9 et par ganger, den var forsåvidt grei å bruke men da etter en god del trykking for å få ting i fingrene, syns ikke den låt spesielt bra i forhold til våres analoge mixer (allen&heath PA22) men som sakt, har bare brukt den 2 ganger og det har væll litt å si hva slags mixer man er vant å jobbe med.
Tror vi i første omgang kjøper en rimelig digitalmixer, og etter nyttår satser på VI1 eller Pro2.
Så ønsker enda erfaringer på hva slags lavbudsjett digitalmixer som egner seg best??? Ser der er en Presonus studio/live! er det bare dritt???

-Thomas
niljack
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Tir Sep 27, 2011 10:06 am

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg hkh » Ons Sep 28, 2011 4:16 pm

presonus-mikseren har jeg ikke prøvd, så der skal jeg ikke si noe. Men tror ikke den har motoriserte fadere og det er litt nedtur.
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg toraabe » Tor Sep 29, 2011 8:21 am

Vedr LS9 så er det mange meninger om den. Med siste formware hvor det ligger begge EQ ene inne ++ så låter den bedre enn før. Det er nå min mening.
Så er det jo meninger om Soundcraft MH og jeg har blandede erfaringer med den. Må si at Xl200 er favoritten min når det kommer til analoge miksere
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg Bugbass » Fre Sep 30, 2011 6:23 pm

Jeg har en Presonus 24 ch og synes det er mye god lyd for pengene. Låter like bra som ls9 etter min mening, men har selvfølgelig ikke samme mulighetene. Allen&Heat iLive låter også fint og har vel gått litt ned i pris tror jeg.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg oysteinaasheim » Søn Okt 02, 2011 1:54 pm

Eg er "daglig" borti både iLive T112 og VI1. Kan begynne med rigging. iLive har fordelen med cat5 og stagerack. Multikabel er "bare så 2009".. :lol:

Multikabel er jo ein stor kostnad du og må rekne med i pris. Samme gjelder om du vil ha LS9, Si Compact eller lignende. Stagerack er framtida.

I bruk er iLive meir oversiktlig etter mi meining. Fleire "direkteknappar" på kontrollflate, som feks ein knapp direkte inn til FX. Ja, du har userdefined keys på VI1 som garantert kan ver ein slik knapp, men den har jo trossalt bare 6 knapper, der ilive har 8 userdefined keys, i tillegg til fleire "direkteknappar" som eg snakka om. I tillegg når du skrur på iLive og trykker "select" på ei stripe, så får du heile stripa opp med ein gong, der du på Vi1 må trykke om du enten vil jobbe EQ, dynamics, Input eller bus-send. (Sistnevnte blir jo heller lite brukt, pga send-on-fader)

Ang labelling, har iLive enda ein fordel: "Hurtiglabelling". Du har ei liste med dei mest vanlige instrumenta (Kickin, kickout, sntop, snbtm, RT1, RT2, FT1, FT2, OH OH, bass, gtr, keys, vox osv osv osv). Der må du på VI1 skrive alt inn manuelt. Så kan du og endre farge på LCD'en på kvar stripe om du vil det. Det blir då iLive sin "konkurrent" til faderglow.

Angående FX, så er VI1 overlegen på klang. ilive har bedre utvalg i andre typar effektar (Feks sub-synth). Pga Vi1 sine gummi-knottar, er det enklare med delay på iLive. Å tappe ein delay på gummiknappar er 74,22% vanskligare enn å gjere det på plastknappar.

Ein anna ting er kvalitetsfølelsen. Der gruuuser VI1 iLive. iLive har veldig "plastikkfølelse". Men syns absolutt Vi1 kunne blitt levert med stagerack "från børjan av". Men ein plass må dei vel spara for å kunna levera noko i nesten samme prisklasse som iLive.

Men uansett kor mykje enklare iLive er å skru på, så vil alltid Vi1 låte bedre.. hehe..
Øystein Aasheim
oysteinaasheim
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Tir Sep 20, 2011 6:18 pm
Bosted: Stord

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg oysteinaasheim » Søn Okt 02, 2011 6:51 pm

ein ting til: Største fordelen med iLive vs. så og sei samtlige digitalmix er pc-editor via wlan. Å gå på scena å ta eq på monitor med ein laptop før artisten kjem er heilt fantastisk. Eller å gå på scena ilag med band å sette monitor.

Såvidt eg veit, har ikkje soundcraft denne muligheten enda, og yamaha sin kan fungere så godt den bare vil - kjem aldri til å bruke den uansett pga LS9 låter dritt... Gammalt og utdatert.. alt for liten prosessor i bordet - bordet kneler med ein gong du har eit heilt band.

Btw, testa LS9 med eksterne outboards i sommar. Absolutt alt av eq og fx var eksternt. Då fungerte miksaren heilt ok, låt heilt ok. Så tydlig at å få eksterne outboards har ein del å seia, men kva er poenget med digitalmix om du må ha med tonnevis med rack til FOH?
Øystein Aasheim
oysteinaasheim
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Tir Sep 20, 2011 6:18 pm
Bosted: Stord

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg hkh » Søn Okt 02, 2011 8:48 pm

Fjernkontroll er genialt og er det store minuset med vi-serien for min del
virtual vi kan brukes som fjernkontroll, men ikke samtidig som kontrollflaten. Tåpelig.
Og det kommer kun til pc

Har fjernstyrt m7 ganske mye, utrolig chill å sette monitormiksen på scenen med laptop
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg oysteinaasheim » Søn Okt 02, 2011 9:27 pm

Soundcraft's store svakhet.. Såvidt eg veit, så kan du ikkje fjernstyre nokon i VI-serien når du bruker kontrollflata..
Øystein Aasheim
oysteinaasheim
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Tir Sep 20, 2011 6:18 pm
Bosted: Stord

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg hkh » Søn Okt 02, 2011 9:58 pm

Stemmer

Liker opplegget til ilive, ser for meg bra kompaktløsninger med kun et rack på scenen og laptop som kontrollflate
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Neste

Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron