[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Ustabil trådløs forbindelse

Ustabil trådløs forbindelse

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Ustabil trådløs forbindelse

Innlegg fredo » Lør Des 03, 2011 8:37 pm

Jeg har ett rack med 4 stykk Shure PSM-200 trådløse in-ear. Dette har funka fint. Men har nå i tillegg satt inn 2 stk Shure SLX til trådløse mic`er.

De to trådløse mic`ene klarer jeg ikke å få ett stabilt signal på. Har forsøkt med frekvensene og gruppene som Shure wireless workbench anbefaller, men det blir ikke stabilt.

Noen som har noen tips, eller har vært borte i samme problemet?
fredo
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Lør Des 03, 2011 8:28 pm

Re: Ustabil trådløs forbindelse

Innlegg hkh » Lør Des 03, 2011 10:46 pm

6 kanaler trådløst burde ikke være noe problem

Står racket ved scenen? hvis ikke, flytt det til scenen (kortere avstand, alltid bedre)
Sett racket litt høyere opp?
Prøvd med antenne-forsterker/distro?
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Ustabil trådløs forbindelse

Innlegg fredo » Lør Des 03, 2011 11:10 pm

Har ikke testet det live enda. Er koblet opp i øvingslokalet. Så signalet på micene kommer og går, selv om jeg står en meter ifra. Trådløs in-er funker bra, men det virker som micene blir forstyrra av PSM-200. Hvis jeg skrur av alt til in-ear, eller setter SLX mottagerene 5-6 meter unna PSM, så går det bra.

Har ikke forsøkt med en antenneforsterker, men tror nok det er frekvensforstyrrelser og ikke signalstyrke som er problemet.
fredo
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Lør Des 03, 2011 8:28 pm

Re: Ustabil trådløs forbindelse

Innlegg yhoyland » Man Des 05, 2011 2:32 am

Vi bruker stadig vekk store systemer på 24 mygger og 12 par stereo in-ears samtidig uten problemer. Det krever nøye planlegging, og oversikt over hva som skjer oppe i radioland. Dette gjelder mindre systemer like mye som store.

Jeg tipper, utifra det du skriver at:

- Enten er noe feil med frekvensplanen din, slik at over/undertoner eller modulasjoner mellom in-ear signalene treffer lyttefrekvensen til de trådløse mikkene og dermed blir mikken "forvirret",

- Eller så får du problemer fordi kretsene i inearsendere og trådløsmottakere står for nært hverandre (da skjer i grunnen akkurat det samme). I prinsippet skal en sender og en mottaker aldri være montert i nærheten av hverandre (selv om de hører sammen). Flere sendere skal heller ikke være plassert veldig tett på hverandre (på grunn av modulasjoner). Unntaket er systemer med felles antennedistro.

Mottakere driter i utgangspunktet i om de ligger i nærheten av andre mottakere, de "lytter" bare, så de kan nærmest stå hvor som helst. Det du må ha tunga rett i munnen på her er senderene.

Jeg tror neppe at problemet ditt er signalstyrken, som hkh hinter til i sin post. Jeg tror heller at det er noe rot i frekvensene dine. Kanskje inear-signalene går mikkene dine i næringa. Husk på at selv om grunnfrekvensene til hhv in-ears og mikrofoner ikke er de samme, så finnes det et vell av over- og undertoner her, og sannsynligvis moduleringer mellom frekvensene på grunn av liten avstand (inearsenderene står i samme rack med hver sin antenneforsterker, f.eks?). Alt dette betyr at radioverden blir full av støy og virrvarr. Mottakere er dumme og vet ikke forskjell på en overtone og en grunnfrekvens.

SLX-systemene er ikke kjent for å være de mest presise i verden. Sannsynligvis blir det rett og slett for mye rot i radioen for de. Det betyr at du må prøve å rydde plass i radioland slik at de kan få den plassen de trenger.

Prøv f.eks. dette:
Plasser inear-racket og mottakerene til SLX minst en meter i fra hverandre. Gjerne slik at de står inntil samme vegg og har fri sikt til det de skal sende til/motta uten at noe annet kommer i vegen.

- Sett på alle in-ear sendere, og følg frekvensplanen til produsenten. (Husk at du må holde deg innenfor de lovlige frekvensene her til lands.)
- Slå på SLX-mottaker nr 1, og scan etter en ledig kanal.
- Sync mikrofonen til SLX 1. La den stå på. Ikke legg mikrofonen fra deg oppå racket med sendere/mottakere.
- Slå på SLX 2, scan etter ledig kanal.
- Sync mikrofonen til SLX 2.

Nå skal i utgangspunktet SLX-systemene ha funnet kanaler i de to "ledigste" områdene i spekteret. Bedre odds får du ikke...
Hvis det ikke virker nå, så må du prøve å flytte rundt på rack eller eventuelt bytte ut SLX-systemet med noe som du kan tune frekvenser på manuelt.

Hvis systemene har pilottoner, så kan det være verdt å prøve å slå denne funksjonen av på alt. (En pilottone er en ekstrafrekvens fra senderen som lar mottakeren vite om senderen er påslått, slik at mottakeren kan åpne for audio ut). Det siste du trenger i denne situasjonen er seks ekstra frekvenser å bekymre deg for...

Trådløsverden er grusom. Lykke til!
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Ustabil trådløs forbindelse

Innlegg fredo » Man Des 05, 2011 5:44 pm

Takk for ett utfyllende og godt svar yhoyland. Som sagt, så har jeg testa å sette SLX ett stykke unna PSM, og da fungerer det. Snakka med en på Benum idag, og han sa at siden det var sender og mottager i samme rack, så ville det bli tull. Vi kommer til å sette SLX for seg selv, og da er problemet løst.
fredo
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Lør Des 03, 2011 8:28 pm

Re: Ustabil trådløs forbindelse

Innlegg hkh » Man Des 05, 2011 9:16 pm

yhoyland skrev:
Trådløsverden er grusom. Lykke til!


hell yes

god info, takk
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen


Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron