[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Fri kildekode

Fri kildekode

Forumet for deg som bygger ting selv! Debatter, fortell om oppdagelser og ikke minst - vis bilder av boksene du har bygget!

Moderator: Ole Henrik

Fri kildekode

Innlegg Paradox Uncreated » Tir Apr 24, 2012 10:08 pm

Fri kildekode er vel relatert til DIY i den forstand at man utveksler informasjon om prosjekter åpent.

Jeg har også noen fri kildekode VST plugins for PC her - http://pxu.sourceforge.net/

Det burde være ganske bra. Litt sånn drømmeeffekter for meg selv egentlig. NB: Tidlig beta, ikke mye GUI-funksjonalitet på det meste. Trenger en sequencer som har "parameter view" eller lignende.

Metodikk kan jo selvfølgelig diskuteres. Og analoge design kan jo også gjøres på mye av det her.

Mye av disse pluginene har du kanskje fra før, og liker kanskje f.eks Waves limiter, eller annet. Om du bare skal laste ned noe, så vil jeg f.eks anbefale "wide eq", den har jeg ikke sett i pluginform før. En EQ med 6dB phasevreng kun, uten unødvendige feedbackstrukturer. Den har jeg også skrevet litt om her. PS: Tidlig beta, som trenger gain for å fungere rett. Men gaine slik er ofte et triks for å få analoge eq`er til å låte bra likevel, så det gjør vel ingenting for øyeblikket. Skal ta en kikk på algoritmen når jeg får tid.
Kompressor er også veldig fin synes jeg. Endel tweaks på klassisk kompresjon. Ellers bruker jeg alle pluginene selv, og ja, download og test som du vil selv.

Fred være med deg.

Edit: Dette er også plugins, hvor den ene er limiter fra "lyd i verdensklasse" i dt.no.
Sist endret av Paradox Uncreated den Lør Apr 28, 2012 2:53 pm, endret 3 ganger.
Paradox Uncreated
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Tir Apr 24, 2012 4:01 am

Re: Fri kildekode

Innlegg Ole Henrik » Ons Apr 25, 2012 9:39 am

Kult! Du får si fra når du lager noe for mac, så skal i hvert fall jeg teste ut :D
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: Fri kildekode

Innlegg FinnArild » Ons Apr 25, 2012 4:29 pm

Hva med en Haas plugin?

Nei, Fred er ikke med meg. Har ikke sett ham på en stund. :P
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Fri kildekode

Innlegg Paradox Uncreated » Lør Apr 28, 2012 2:44 pm

Haas-plugin, hva menes med det?

PS: Om du kan holde tråden uten dårlig humor så hadde jeg satt pris på det.

Fred være med deg.
Paradox Uncreated
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Tir Apr 24, 2012 4:01 am

Re: Fri kildekode

Innlegg Paradox Uncreated » Lør Apr 28, 2012 2:55 pm

Jeg la til link i første post også om "lyd i verdensklasse" som gjorde meg kjent i div. lydmijøer i Norge, for en stund tilbake. Dette er da plugins i samme klasse, og limiteren er en videreutvikling av artikkelens limiter.

Fred.
Paradox Uncreated
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Tir Apr 24, 2012 4:01 am

Re: Fri kildekode

Innlegg FinnArild » Ons Mai 02, 2012 11:02 am

Denne linken beskriver Haas effekten. Bruker den mye på crunch gitar og slik, men det er litt pes å sette opp.

Skal laste ned og teste plugsa dine ved anledning og komme tilbake til deg.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Fri kildekode

Innlegg Paradox Uncreated » Ons Mai 02, 2012 12:43 pm

Rask echo altå. Eller "early-reflections" som det kalles i reverb.
Jeg har lekt litt med tanken på å lage en reverb også, men det er langt frem på min priority-liste.
Paradox Uncreated
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Tir Apr 24, 2012 4:01 am

Re: Fri kildekode

Innlegg FinnArild » Ons Mai 02, 2012 1:31 pm

Nei - mer en akustisk effekt som du får til ved å ta i bruk panning, fasing og delay.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Fri kildekode

Innlegg Paradox Uncreated » Ons Mai 02, 2012 2:30 pm

Altså når jeg ser "panning, phasing og delay", så tenker jo jeg de pluginene i stedet.
Vil du ha en kombinert plugin med disse ? I såfall er det ikke det jeg driver med. Opensource-tankesettet er mye modulært, man lager som regel ikke komboplugins slikt sett. Forda irriterer du deg neste gang du vil ha panning/chorus/delay, for å si det slik.

Men jeg har også tenkt på disse pluginene. Når moroa har det slik.

Fred.
Paradox Uncreated
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Tir Apr 24, 2012 4:01 am

Re: Fri kildekode

Innlegg FinnArild » Ons Mai 02, 2012 7:38 pm

Ikke phasing, men fasing - dvs, man snur fasen. Hele Haas effekten er jo noe man gjør ganske problemfritt i en DAW ved å rute og panne - men det viser seg at det er en gratis plugin her: http://www.vescofx.com/vfxFreeHaas
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Fri kildekode

Innlegg FinnArild » Ons Mai 02, 2012 11:13 pm

Testet MLimB26 i Cubase 5 64bit med jBridge (fikk den ikke til å kjøre uten jBridge)

Pluggen limiter som den skal men når jeg kjører den hardt og krysskontrollerer mot Cubases medfølgende Limiter, er det mer artifakter og pumping på MLimB26.

Kontrollene var også litt irriterende - når du tar tak i en pot og drar til du synes du har riktig level og slipper, spretter potten tilbake til utgangspunktet. Sat og Release knappene var litt for små, Gain litt vel stor. På limiter foretrekker jeg igrunn å styre input (gain) og output separat slik at man ikke blir lurt av volumet når man bypasser pluginen for å sjekke.

Alt i alt fant jeg ut at jeg foretrekker Cubases limiter, men hadde jeg ikke hatt en fra før av er dette en helt grei substitutt som gjør jobben i normale situasjoner. Fortsett å kode plugins, artig å se hva folk mekker.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Fri kildekode

Innlegg Paradox Uncreated » Fre Mai 04, 2012 9:02 pm

Gui er midlertidig, som det står ganske klart på siden :)

At du snakker om "mere pumping" etc, kommer jo selvfølgelig helt ann på hva slags sat/release tider du stiller. De kan stilles helt på max så all pumping er borte. Men da får man altså kun hardlimiting, og det er vel ikke det de fleste vil ha.

Derfor har du et hel range av muligheter du kan stille her. Jeg ville ikke brukt noen annen limiter. Selvfølgelig om Cubases limiter passer deg bedre, så for all del. Som ingeniør er det dog kun min egen limiter jeg ville brukt.
Paradox Uncreated
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Tir Apr 24, 2012 4:01 am


Gå til DIY

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

cron