[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Monoteo Audio Engineering Plugins

Monoteo Audio Engineering Plugins

Forumet for deg som bygger ting selv! Debatter, fortell om oppdagelser og ikke minst - vis bilder av boksene du har bygget!

Moderator: Ole Henrik

Monoteo Audio Engineering Plugins

Innlegg Ove Karlsen » Ons Sep 24, 2014 7:01 pm

Jeg starter en ny tråd for pro versjonen av disse pluginsene.


Bilde

Limiter er da en limiter med adaptiv envelope for typisk prosessering av peaks, med envelope saturasjon med høyere gain. Med finesser som smoothed linking til absolute limits, som jo er veldig fornuftig. Hardlinked processing i en limiter skaper jo intermodulasjon mellom kanaler, og er jo ganske absurd. Med et avansert lookahead filter, man ikke ser andre steder tror jeg. Som er et minimalphase gaussian rise, + mirror for fall, som er veldig optimalt for en slik prossess.

Softclip er basert på min erfaring med analogt utstyr, og ofte er det peak saturasjon som gir den "analoge" klangen til lyder. Den er modellert her, og jeg synes den tilogmed låter bedre enn real analog, for å si det slik. Og mye lettere å bruke. Gjør seg meget bra på en skarp transient, man vil saturere litt. I disse dager kan f.eks snares låte litt raslete pga mye limiting, og da kan det være greitt å ta en høy peak fra snare, inn til softclip f.eks, som gir en mere markant snare. Slike ting er jo mye av grunnen til at folk bruker analogt enda.

Dither er en 16ordens dither-plugin, som jeg har håndtunet selv, for å få nær 24bits reverb lyd, på mine 16bit filer. Har feedback filter på senere orden, slik at de første ordnene brukes ordentlig. Ellers er jo dither ikke engang full førsteordens egentlig ;)

Jobber også på en linearphase EQ, EQ bruker gaussian (ringless) filtre, og har instillinger for fase også, om man skulle ville stille på det. Og en RMS kompressor, og en multibånds RMS kompressor. Som blir vel gitt ut etterhvert som jeg får gjort de ferdig. Delefiltre her er spesiellt tuned for multibånd-prosessering, og er for tiden 12dB i en oktav og 24dB over.


Min website er edit: under development på ubestemt tid..

FVMD.
Sist endret av Ove Karlsen den Man Jun 17, 2019 12:04 pm, endret 3 ganger.
MVH.
Brukerens avatar
Ove Karlsen
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Fre Des 27, 2013 11:56 pm

Re: Monotheo Audio Enigneering Plugins

Innlegg FinnArild » Ons Okt 01, 2014 8:03 am

Dither plugin for 24bits reverb lyd på 16bit filer ... den der må du forklare.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Monotheo Audio Enigneering Plugins

Innlegg Ove Karlsen » Tir Nov 11, 2014 11:31 pm

Hva mener du? Vet du ikke hva dither er? Altså konversjon fra 20/24/32bit til 16 bit resulterer i et lite tap av signalkvalitet, som da gjøres opp ved å sette på en dither (noise) algorithme, som gir et gjennomsnitt lik høyere bit dybde, og høres mye slik ut. Som er hovedsakling bitkvantiseringsfeil i negativ feedback, slik at støy fra bitkonversjon flyttes opp i frekvensområde, og blir mere en gjennomsnittstilnærmelse lik høyere bitdybde. Og isttedet for grov forvrengning over hele frekvensspektret i slutt på bitdypde, så blir det da kun høyfrekvent hvit støy. Som da gjør at signalet låter mere som 20/24/32bit originalen.

Dette er også en 80bits algorithme, som ikke låter "glassy" pga for lav oppløsning. (Og egentlig ikke fungerer slik den skal, tilogmed Waves gjør denne feilen.).

FVMD.
Sist endret av Ove Karlsen den Man Jun 17, 2019 12:07 pm, endret 1 gang
MVH.
Brukerens avatar
Ove Karlsen
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Fre Des 27, 2013 11:56 pm

Re: Monotheo Audio Enigneering Plugins

Innlegg FinnArild » Lør Nov 15, 2014 1:01 am

Ja, men det blir fremdeles 16 bit reverb - bare med den sedvanlige dither-støyen. Dette er jo ikke kvantemekanikk akkurat - vi har kjørt dither algoritmer siden lenge før kuene kom hjem. Har du noen andre tester enn ditt eget øre som sier at akkurat din dither er bedre enn - si - PSP X-Dither?
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Monoteo Audio Engineering Plugins

Innlegg Ove Karlsen » Man Jun 17, 2019 12:09 pm

Reverb burde være 80bit om mye feedback paths brukes.

PS: Dette prosjektet er lagt litt på siden. Feilen i mastering er at folk ikke kan bruke DSP, og pusher en multibåndslimiter, istedet for korrekt bruk av RMS multibåndskompresjon, hvor nivået ikke bør gå over -10dB RMS. (Det har inget formål).

Den gratis ReaXComp kan brukes for å lære seg dette, før evt, noe ny masternigsdsp egentlig er nødvendig.

Jeg har nå også byttet navn til Ywe Cærlyn.

Se også https://www.youtube.com/channel/UCi7TCo ... TuIigrG9GQ hvor en bekjent ler litt av masteringsbransjen.

Fred!
MVH.
Brukerens avatar
Ove Karlsen
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Fre Des 27, 2013 11:56 pm


Gå til DIY

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

cron