[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Opphavsrett, royalties og jus - hva er praksis?

Opphavsrett, royalties og jus - hva er praksis?

Bransjerelaterte emner.

Opphavsrett, royalties og jus - hva er praksis?

Innlegg 2fast4me » Søn Nov 30, 2008 3:53 pm

Jeg føler det er på sin plass og få litt mer info og synspunkter på hva som gjelder i musikkbransjen. Jeg er usikker på hva er gjeldende praksis m.h.p. bruk av andres musikk.

Noen eksempler:
Hva må f.eks. Alejandro Fuentes gjøre juridisk, for å gjøre alt riktig (på riktig side av loven) når han bestemmer seg for å fremføre f.eks. David Gray's Sail Away på scene eller CD?

Hva måtte f.eks jeg gjøre om jeg hadde lyst til å fremføre Rolf Graf sin Runaway, med mitt eget band på en lokal pub i Oslo, legge en egen tapping av denne ut på nettet eller gi ut en CD som inneholder en egen versjon av denne?

Hva med de artistene (f.eks Steve Vai) som utgir sin musikk "minus one" (altså f.eks. fjerner gitarsporet og beholder resten). Kan jeg, (gud forby...!) presentere min egen tappning av dette på den lokale pub'en?

Og, med forankring i lov om opphavsrett: Om jeg lager en låt - kan jeg da gi den bort til hvemsomhelst og at mottaker kan benytte låta mi, uten krav om TONO-, Gramo- eller annen "bruksavgift", om jeg ikke skulle være medlem i noen av de nevnte organisasjoner?

Når jeg går inn på sidene til TONO og Gramo, så gir dette et komplett forvirrende bilde. Slåss de om opphavsmenn? Hvilken passer for hvem?
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg Dozerbabar » Søn Nov 30, 2008 4:35 pm

Jeg er virkelig ingen ekspert på dette, så korriger meg gjerne dere som er eksperter! Som jeg har fortstått det så:

Hva må f.eks. Alejandro Fuentes gjøre juridisk, for å gjøre alt riktig (på riktig side av loven) når han bestemmer seg for å fremføre f.eks. David Gray's Sail Away på scene eller CD?

For å framføre den live må han vel strengt tatt ikke gjøre noe som helst? For å gi ut en cd med låta må det søkes til rettighetshaver av låta (være seg plateselskapet, låtskriver, artist osv)

Og, med forankring i lov om opphavsrett: Om jeg lager en låt - kan jeg da gi den bort til hvemsomhelst og at mottaker kan benytte låta mi, uten krav om TONO-, Gramo- eller annen "bruksavgift", om jeg ikke skulle være medlem i noen av de nevnte organisasjoner?

Ja.

Forskjellen på Tono og Gramo er at Gramo krever inn og fordeler vederlag til utøvere og produsenter, mens TONO representerer komponister, tekstforfattere og musikkforlag.

Jeg er helt enig i at det er en forvirrende jungel av informasjon og terminologier. Som sagt er jeg ingen ekspert på det her, så jeg antar at noen med mer peiling enn meg retter meg opp hvis jeg kommer med feilinformasjon :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg 2fast4me » Søn Nov 30, 2008 9:43 pm

Hva musikkorganisasjoner angår er altså: Gramo = Utøver+Produsent og TONO = komponist+tekstforfatter+musikkforlag.

Hvis formlene over stemmer så tolker jeg følgende: Gramo er for de som synger, trakterer strenger og tangenter samt de som ansvar for spakene i kontrollrommet. TONO er for de som er opphavet til teksten, musikken og som utgir (markedsfører) dette.

Historisk sett så ser jeg klart at dette har sin relevans fordi utøveren/produsenten normalt var avhengig av et apparat (tekst og tonesnekkere) rundt sin virksomhet for i det hele tatt å bringe sin musikk ut til folket (forbrukerne). Jeg har forstått at spillelister innrapportert til disse organisasjonene gir grunnlag for vederlag. Men hva nå - med de mulighetene som finnes i (inter-)nettet?

Hva med MySpace, YouTube, Urørt og andre nettsteder - opereres det med spillelister i forhold til disse? Hvis ikke disse mediene håndteres, hvor er da rettferdigheten i forhold til de over nevnte organisasjoner?
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg Kroon » Man Des 01, 2008 1:17 am

TONO er for de som er opphavet til teksten, musikken og som utgir (markedsfører) dette.


Det er riktig at TONO samler inn fremføringsvederlag på vegne av komponister,
tekstforfattere og arrangører.

Men de som utgir og markedsfører musikk (plateselskapene) får ingen penger
via TONO. Det du tenker på er musikkforlagene, som forvalter rettighetene til
enkelte komponister, tekstforfattere og arrangører. De får penger fra TONO
som de distribuerer videre til sine klienter minus en prosentandel (ofte 30%).
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Borrmann » Ons Des 03, 2008 5:32 pm

2fast4me skrev:Hvis formlene over stemmer så tolker jeg følgende: Gramo er for de som synger, trakterer strenger og tangenter samt de som ansvar for spakene i kontrollrommet. TONO er for de som er opphavet til teksten, musikken og som utgir (markedsfører) dette.



Hva med MySpace, YouTube, Urørt og andre nettsteder - opereres det med spillelister i forhold til disse? Hvis ikke disse mediene håndteres, hvor er da rettferdigheten i forhold til de over nevnte organisasjoner?


Hei,
Produsenter i Gramos forstand er desverre ikke vi som drar i spaker og mener om musikk, det er produsent i tradisjonell forstand, altså ansvarlig utgiver/fremstiller dvs. som regel plateselskapet.

Gramo har en kategori som heter musikalsk leder, i beskrivelsen av denne står det svart på hvitt at dette normalt ikke skal innebefatte musikkprodusenter, men derimot dirigenter/orkesterledere osv.
Jeg har ikke problemer med å definere meg inn under dette så lenge man er omfattende musikalsk involvert i låtene.
Er man ikke det får man ty til Handclap-metoden for å få en bit av kaka.

DVS.
Gramo fordeler penger opptejent ved avspilling på TV/Radio til musikere, solister og fremstiller.

Tono utbetaler penger til de med den kunstneriske opphavsretten, altså Tekst/melodi/arrangør

Når Noe av min musikk ble brukt i en TV-serie som senere solgte en hel masse dvd-er var fordelingen slik:
For Episodene på TV fikk jeg avregning fra TONO basert på minutt-verdier.
For DVD-salget fikk jeg penger basert på hvor mange prosent av totalmusikken jeg hadde laget fra noe som heter NCB,- Nordisk Copyright Buerau, disse pengene kom VIA TONO.
Gramo hadde ikke noe med dette å gjøre, og det er ingen rettigheter knyttet til det å spille eller synge på TV/Filmmusikk.

Å spille inn en coverversjon av en allerede utgitt låt kan man fritt gjøre uten å søke om tillatelse fra noen, med mindre man har endret låta drastisk(type slik at man kunne stått kreditert som medkomponist/Noe i retning av det Tono kaller verkshøyde).

Det vil si at Alejandro slipper unna, mens Farmers Market strengt tatt skulle ha sendt pene brev til halvannen million innstanser per plate de spiller inn.

Myspace/Youtube betaler ingen Tono-avgift, og det er ingen rettferdighet der. Du skal strengt tatt søke Tono om tillatelse før du legger dine egne låter ut på nettet. Du har tross alt overdratt forvaltningen av dine opphavsrettigheter til dem. Og de vil i utgangspunktet være forpliktet til å ha en holdning om at det å legge ut musikk på nettet er uheldig fordi man ikke får noe igjen for det.
I praksis legger de fleste ut ting på Myspace o.l. uten å tenke noe på det.


Nærradioer/Studentradioer/Utesteder betaler Tonoavgift for avspilling av innspillt musikk, men dette er ikke basert på lister, og pengene går derfor inn i potten som fordeles basert på Livespilling og spilling hos de store radio/TV-stasjonene. Slik jeg har skjønt det.
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg Kroon » Ons Des 03, 2008 9:16 pm

Fint innlegg. :)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg 2fast4me » Man Des 08, 2008 9:54 am

Du skal strengt tatt søke Tono om tillatelse før du legger dine egne låter ut på nettet. Du har tross alt overdratt forvaltningen av dine opphavsrettigheter til dem. Og de vil i utgangspunktet være forpliktet til å ha en holdning om at det å legge ut musikk på nettet er uheldig fordi man ikke får noe igjen for det.


Dette gjelder vel kun for de som har en avtale med Tono, ikke sant?

Har jeg forstått det riktig at de som IKKE er medlem i noen av de over nevnte organisasjoner, står HELT FRITT med hensyn på hvem de lar få bruke musikken og under hvilke betingelser. Et konkret eksempel på dette er www.shockwave-sound.com
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg nilsemann » Ons Des 10, 2008 2:31 pm

<Nærradioer/Studentradioer/Utesteder betaler Tonoavgift for avspilling av innspillt musikk, men dette er ikke basert på lister, og pengene går derfor inn i potten som fordeles basert på Livespilling og spilling hos de store radio/TV-stasjonene. Slik jeg har skjønt det.>

Ikke helt, pengene fra utesteder kreves inn basert på hvor mange gjester det er plass til, om de betaler eller ikke for å komme inn osv, men lokalradioer er basert på lister, (var i hvertfall det før) Jeg og en kompis var endel spilt på lokalradion med en egen låt, og det året fikk jeg en del kroner fra Tono, ikke året etter (bortsett fra for live spillinger) så det må ha vært en grunn til at jeg fikk kroner, det må ha vært no listegreier såvidt jeg kan skjønne
nilsemann
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Fre Nov 21, 2008 9:02 am
Bosted: Sarpsborg

Innlegg Kroon » Man Des 29, 2008 5:55 pm

Har jeg forstått det riktig at de som IKKE er medlem i noen av de over nevnte organisasjoner, står HELT FRITT med hensyn på hvem de lar få bruke musikken og under hvilke betingelser.


Ja, det er riktig.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg moradi2 » Tor Jan 22, 2009 4:23 am

Jeg tror Tono gjelder for all offentlig fremføring, så det skal egentlig betales tono-avgift for cover versjoner spilt på konsert/pub/youtube etc etc. Det er vel arrangørs ansvar å betale inn og musikernes ansvar å melde hva som blir spilt?
moradi2
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Apr 22, 2008 5:34 pm

Innlegg nilsemann » Tor Jan 22, 2009 6:25 pm

Stemmer bra, all musikk som er beskyttet (stort sett all musikk er det) skal det betales Tono avgift for når den fremføres offentlig.
De fleste utesteder betaler avgiften automatisk basert på antall plasser etc.
Musikerne melder inn hvilke låter de bruker, slik at pengene blir riktig fordelt. Særlig viktig hvis du bruker egne låter

Man melder inn dette enten ved å sende inn skjema, eller via Tonos nettsider
Folket vil ha brød og sirkus
Hadde nøyd meg med ny gitar jeg ;-)

http://nilsemann.net
www.myspace.com/countrytrubadur
nilsemann
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Fre Nov 21, 2008 9:02 am
Bosted: Sarpsborg

Innlegg madsscott » Ons Feb 25, 2009 7:23 pm

TONO, NCB og GRAMO...

"

TONO er et andelsselskap, stiftet i 1928, som eies og drives av sine medlemmer; komponister, tekstforfattere og musikkforlag. Selskapet forvalter fremføringsrettigheter for musikkverk i Norge. Forvaltningen av de mekaniske rettighetene overdrar TONO videre til NCB (Nordisk Copyright Bureau).

Gjennom forvaltningsavtalen overdrar opphavsmannen disse rettighetene til TONO.
TONO representerer komponister, tekstforfattere og musikkforlag og har i dag over 18.000 medlemmer. Gjennom gjensidighetsavtaler med tilsvarende selskaper i andre land forvalter TONO i praksis hele verdensrepertoaret.

TONO innkasserer vederlag ved kringkasting og annen offentlig fremføring av musikk. Disse pengene fordeles deretter til rettighetshaverne i de fremførte verkene." Fra TONO sin hjemmeside




"Når en cd, film, video eller tilsvarende skal produseres, har produsenten plikt til å lisensiere musikken hos NCB. NCB er en nordisk forening med hovedkontor i København, og dekker alle de nordiske landene.

NCB forvalter de nordiske rettighetshaveres mekaniske rettigheter, også kalt lydfestingsrettigheter. I likhet med TONO har NCB gjensidighetsavtaler med søsterselskaper i andre land og forvalter utenlandske rettighetshaveres mekaniske rettigheter i det nordiske området.

NCB har lokalavdelinger i alle nordiske lands fremføringsselskaper. NCBs medlemmer er de nordiske forvaltningsselskaper: TONO i Norge, KODA i Danmark, STIM i Sverige, STEF på Island og TEOSTO i Finland. NCB har kontorer også i de baltiske land.
NCB/Norge er integrert i TONOs virksomhet og innkasserer vederlag for lokale fonogramproduksjoner, cd-rom, midi-filer, musikk i spillefilm og andre film- og videoproduksjoner, samt for musikk brukt i reklame. NCBs hovedkontor i København ivaretar all kontakt med nordiske produsenter som har inngått en løpende avtale (standardkontrakt) med NCB.

I NCB kalles alle som innspiller musikk for produsenter. Det er produsentenes eget ansvar å overholde de regler som gjelder for bruk og innspilling av musikk, men NCB er selvfølgelig alltid behjelpelig med veiledning. Gjennom NCB kan man som produsent få tillatelse til å spille inn praktisk talt all musikk som finnes. Visse forbehold må imidlertid tas, betinget av hvilken sammenheng musikken brukes i, f.eks. reklame, kortfilm, spillefilm osv.

Som lokal produsent (uten fast løpende avtale) kontakter man NCB/Norge for å få tillatelse til å spille inn musikken. Betalt faktura betyr at tillatelse er gitt.

Innkassert beløp avregnes til respektive rettighetshavere i de innspilte verkene og utbetales hvert halvår, kun fratrukket NCBs kommisjon. Kommisjonens størrelse fastsettes av NCBs styre som består av representanter fra samtlige nordiske fremføringsselskaper." Fra TONO sin hjemmeside



"På vegne av utøvende kunstnere og produsenter forvalter Gramo deres rett til vederlag når innspilt musikk blir kringkastet eller offentlig fremført på annen måte.

Gramo oppkrever vederlag fra radiostasjoner, kaféer, hoteller, butikker og andre som bruker innspilt musikk i offentlig fremføring, og fordeler dette vederlaget til alle som har medvirket på innspillingene.

I tillegg til sine 10.000 medlemmer, representerer Gramo også alle andre rettighetshavere som har deltatt på innspillinger beskyttet av åndsverkloven." - Fra GRAMO sin hjemmeside

håper alt er oppklart =)


Om A.Fuentes vil spille inn en coversang uten omarrangemang osv, så kan han bare spille inn sangen som den er. Uten å søke noen om dette.
madsscott
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Ons Feb 25, 2009 7:14 pm


Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron