Spotify har vært en snakkis en god stund nå, og mange har i likhet med meg allerede skaffet seg programmet. For de som ikke kjenner Spotify, så går det ut på at man kan streame musikk i tilnærmet lik MP3-kvalitet. Ingen nedlasting - musikken spilles av direkte bare nanosekunder etter at man har valgt låt. I tillegg har programmet et fabelaktig brukergrensesnitt med informasjon om band og artister, i tillegg til mange andre gjennomtenkte funksjoner. Det mest revolusjonerende med programmet er likevel at de har lykkes i å få i land avtaler med de største plateselskapene, slik at omfanget og tilbudet er enormt. Et par vilkårlige testsøk fant Vazelina Bilopphøggers, Mr. Bungle og Jon Balke.
Jeg kjenner ikke i detalj hvordan forretningsmodellen er bygd opp, men i skrivende stund kan man betale i underkant av tusenlappen for et års abonnement. Dette betyr i praksis tusen kroner for all musikk du måtte ønske et helt år. Såvidt jeg forstår skal også noe av finansieringen skje gjennom reklame. Jeg betalte ingenting for mitt medlemsskap, men fikk en invitasjon og blir tidvis ekponert for reklame.
Spotify synes for meg å være en del av et nytt tipping point i musikkbransjen. Jeg anser det som mest sannsynlig at dette er måten vi skal høre på musikk på i fremtiden.
Så er spørsmålet; hva har dette å si for musikkbransjen? Tegn og fortell. Jeg har med hensikt skrevet dette innlegget i kategorien "musikkbransjen", og det er således ikke tekniske spisfindigheter som komprimering og lydkvalitet som er siktemålet.
Kjør debatt!