De fleste musikere jeg kjenner ønsker å gjøre kronene så drøye som mulig, når musikkutstyr skal kjøpes inn. Dessuten kommer momenter som personlig service og tilgjengelighet om noe skulle feile. Det å kjøpe utstyr blir en totalvurdering.
Selv har jeg noen grunnprinsipper:
- Jeg kjøper aldri GITAR usett/uprøvd. Her er det så store variasjoner, både på helt nye instrumenter og på brukte.
- Selv om en høykvalitets rør-amp eller kabinett også har variasjoner, så er netthandel mer forsvarlig. Pass bare på å få 230V strømforsyning.
- Forbuksmateriell er det MYE å hente på (strenger, stikker, plekter) forutsatt at du kjøper litt kvanta.
Erfaringer på godt og vondt i det siste:
Bestilte endel ting (ca. 15K NOK) fra Thomann i Tyskland 20. desember. Thomann hadde jeg ikke prøvd før. Prisene var MEGET forlokkende MEN,
- Nettbestillingen feilet ETTER at jeg hadde tastet inn VISA-kort opplysningene.
- Deretter utrolig treg respons på E-post HOTLINE.
- Etter masse om og men, måtte jeg bestille på nytt, ikke på nett, men med en e-post inneholdende de enkelte varenummer!!!
- Deretter en e-post tilbake med prisutregninger fratrukket tysk MVA og krav om pengeoverføring via bankforbindelsen før varene skulle sendes.
- En uke går før Thomann bekrefter mottak av penger (jeg brukte 1 dag).
- Ytterligere to uker går før de melder via e-post at varene er sendt fra Thomann. Men denne e-posten sier ingen ting om HVEM som er speditør, ei heller ref. nummer eller shipmentreferanse.
- Ny e-post sendes til Thomann - 4 dager går uten et pip.
- Så ringer plutselig Schenker (speditøren heldigvis) og forteller at godset er i Norge og at jeg skal motta en epost eller fax som forteller hva jeg skal betale i norsk MVA. (gjort i dag).
- Lurer på NÅR jeg får varene på døra (i morgen er det 2 måneder siden jeg la inn ordren første gang).
Har jeg vært uheldig med Thomann eller er det slik med handel musikkutstyr på nettet?
Jeg har derimot MEGET god erfaring med netthandel ellers, f.eks. til Komplett, NetOnNet, Platekompagniet osv.