[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Line Array eller klassisk PA?

Line Array eller klassisk PA?

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Line Array eller klassisk PA?

Innlegg 2fast4me » Tir Jan 06, 2009 11:10 pm

Ser at det annonseres mye for såkalte linearray systemer i fagpressen for tiden.

1. Hva er fordeler og ulemper?
2. Er det størrelsen på rommet som avgjør om det er fordel med LA?
3. Hvis man skulle velge et PA for et 60 kvm rom, hva ville være best?

Kanskje dette tema kunne være av interesse for andre også i en fremtidig MP artikkel?
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg 2fast4me » Tor Feb 19, 2009 6:13 pm

Takker til alle bidragsytere her. :shock:
Slik formidabel respons, har virkelig gitt meg god oversikt :?
Glad for at andre er opptatt av det samme :oops:

Tør jeg å slippe til enda et bidrag, før denne threaden bør lukkes? :roll:
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg nilsemann » Tor Feb 19, 2009 6:39 pm

Sorry, ante ikke engang at det fantes et alternativ til PA jeg, kan det være noe gøy da? Kanskje mer for fast installasjon eller?

Nei, nå MÅ jeg begynne å lese fagblader igjen :shock:
Folket vil ha brød og sirkus
Hadde nøyd meg med ny gitar jeg ;-)

http://nilsemann.net
www.myspace.com/countrytrubadur
nilsemann
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Fre Nov 21, 2008 9:02 am
Bosted: Sarpsborg

Innlegg 2fast4me » Tor Feb 19, 2009 7:12 pm

Flott - der satt'n !!

Takk og takk!!
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg Fredster » Tor Feb 19, 2009 10:56 pm

Tror nok det er mer ment til faste installasjoner i store saler/haller, hvor "tribune" eksempelvis går i store nivå forskjeller. Man kan jo enklere med et slikt system gjøre lydopplevelsen bedre for alle.

f.eks Gran Ole Opry i Nashville har vel et av de flotteste systemene innenfor dette. Datastyrt mot mengde mennsker osv...

For oss andre "dødelige" er vel dette et lite aktuellt system tror jeg da...
________________________________

http://www.signesvei.no/funstudio

Musikere pensjonerer seg ikke, de slutter når det ikke er mer musikk igjen i dem.
Louis Armstrong

Fredster :)
Brukerens avatar
Fredster
Aktiv
 
Innlegg: 177
Registrert: Fre Nov 07, 2008 12:43 pm
Bosted: Sandefjord

Innlegg zetell » Fre Feb 20, 2009 12:28 am

Tror nok det er mer ment til faste installasjoner i store saler/haller...


Dette systemet blir jo brukt på mange utekonserter, festivaler eller hva det måtte være. Lenge siden jeg har vært på en konsert av større format og ikke sett LA system.

Når lyd skal kastes over større avstander er dette systemet suverent, men på den lokale puben vil det ikke utgjøre noen forskjell :)

At systemet har lav vekt er heller ikke noe minus. Grøsser av tanken på å drasse på den gamle Turbosound-riggen vår... :lol:
Less isn't more. Less is less and more is more, but sometimes less is better.

www.haugesundlyd.no
zetell
Med på notene
 
Innlegg: 74
Registrert: Tor Mar 06, 2008 10:40 am
Bosted: Kopervik

Innlegg 2fast4me » Lør Feb 21, 2009 10:07 am

Begynner å forstå at det er vekt/ytelse faktoren som er gunstig med LA. Snakket med flere leverandører på LLB09-messa om dette. Synes det virket svindyrt i forhold til antall watt, men det er jo forsåvidt ikke en faktor man skal se se blind på.

BOSE har faktisk kommet et LA system, som ser ut til å passe i mindre sammenhenger, men har ikke hørt på det og aner ikke hva det koster. Vet ikke om det passer til hardrock (som er mest aktuelt for min del).
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg Hellesylt Slim » Lør Mar 07, 2009 6:44 pm

60 m2 er jo ikkje store rommet så det blir fort dekka av eit vanlig PA oppsett. Berre toppane blir plassert høgt nok så blir lyden spredd i heile rommet. Som sagt 60 m2 er ikkje store rommet.
Brukerens avatar
Hellesylt Slim
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Lør Mar 07, 2009 6:35 pm
Bosted: Sula

Innlegg moradi2 » Tor Aug 27, 2009 1:51 pm

En line array sprer vel på en måte lyden MINDRE og derfor kan de nå lengre. De er ofte designet for å spre mindre i "høyden" slik at man ikke kaster bort effekt med å sende masse lyd i retninger der det ikke er publikum. For å få denne effekten er man avhengig av en viss høyttalerflate i forhold til hvilken frekvens line-array effekten fungerer på. Derfor eksisterer det vel ikke små anlegg som fungerer som line array (selv om man kan lage et lite anlegg bestående av såkalte line array høyttalere så vil de vel fungere som "vanlige" høyttalere og ikke line array)?

Jeg har ingen praktisk erfaring fra temaet bare slik jeg har forstått det ut fra det jeg vet om akkustikk/har lest om L.A.
moradi2
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Apr 22, 2008 5:34 pm

Innlegg TTO » Tor Apr 15, 2010 11:48 pm

Noe av grunnlaget til linearray er at det er plane bølger ikke sfæriske, derfor kaster LA lengre enn konvensjonell PA siden den kun har ca 3 db tap pr dobling av lengde mens konvensjonell har 6 db tap.
Derfor ved steder det skal nå over ett større omeråde vil LA være det ypperlige valg.
LA sprer mer horisontalt enn vanlig konvensjonell PA men har en mindre vertikalt.
LA må ha min 4 bokser for at det skal få en bra effekt, men hvor mye de sprer er forskjellig fra merke til merke.
I ett lokalet på 60 kvm vil det være å kaste penger ut av vindu ved å kjøpe linearray.
TTO
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Tor Apr 15, 2010 11:20 pm
Bosted: Øvre Eiker


Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron