En titt i kulissene på «Til Byen»
Av Ole Henrik Antonsen
publisert: 07.07.2015 Lørdag 13. juni var det for 18. gang klart for «Til Byen» i Bjergstedsparken – en årviss gratiskonsert til Stavangers innbyggere fra Statoil. Dette året sto artister som Jarle Bernhoft, Ole Edvard Antonsen og Ingrid Olava på programmet – selvsagt backet av Stavanger Symfoniorkester. MP var imidlertid i Stavanger av helt andre grunner. Det hele starter et par måneder tidligere. John Idar Bakke fra Scandec Systemer ringer: – «Hei! Du Ole Henrik, vi snakket om at du kunne tenke deg å være med ut på en gigg, ta litt bilder og lage sak om den nye K2-riggen til L-Acoustics …» – Ja? – «Jo, nå skal du høre! West Audio i Stavanger har kjøpt K2, og om alt går etter planen rekker vi akkurat å levere den til den store konserten Statoil gir til Stavanger i juni. Blir du med?» VERNESKO Jeg blir tatt i mot av John Idar som kom over dagen i forveien for å kurse West Audio i de nye anleggene deres: – L-Acoustics tenker veldig helhetlig, og opplæring på utstyret har alltid vært viktig. En del av min tid går derfor til å reise rundt til våre kunder og gå gjennom hvordan alt fungerer og skal settes opp. Det er ikke så rart. En rigg av det kaliberet som settes opp i Bjergstedsparken er en omfattende greie, som jeg skjønner jeg skal få lære en hel del om de neste timene. L-ACOUSTICS – Gratulerer med ny PA! – Takk! Det blir veldig spennende å sjekke den ut nå i helga, dette er jo liksom jomfruturen. – Hvorfor valgte dere L-Acoustics? Bjarte titter over på John Idar, og svarer kjapt: – Det var billig. Og så skulle de levere i mai, hæ-hæ! John Idar repliserer at det var ingen grunn til å klage på leveringstiden: – Sannheten er at dere var griseheldige! Dessuten lovde jeg aldri levering i mai, du fikk dem til konserten din.
– Seriøst, så var det flere faktorer som førte til at vi landet på L-Acoustics. Slik vi ser det, er det tre «verdensenere» i dag: Meyer, d&b og L-Acoustics. Alle disse leverer veldig bra varer, men L-Acoustics passet best både med tanke på produktrange og priser, forklarer Bjarte. – Det er heller ikke til å komme bort fra at PA er litt «motepreget», og at det er ekstremt mye buzz rundt K2 om dagen. Om vi for eksempel valgte d&b, så hadde det blitt 5-6 år gamle bokser som ikke er like hippe lenger – selv om de kanskje er «like gode». UTESCENE – Se her, sier han og peker på Macbooken som kjører softwaret L-Acoustics Soundvision 3. – Her er kartdata for Bjergstedsparken lagt inn, slik at terrenget og bygningene rundt framstilles grafisk. Programmet kalkulerer hvordan man får best mulig utnyttelse av de tilgjengelige resursene. Jo mer nøye man er med å plotte informasjon, jo raskere går oppsett og kalibrering av riggen. West Audio har hatt L-Acoustics KARA, ARCS WIDE, SB18 og LA-8 forsterkere siden mars, og har nå fått levert 24 K2 topper, 8 SB 28 subber og 5 «LA-RAK». Sistnevnte er ferdige touringrack bestående av tre LA-8 forsterkere i hver. Det står også 8 K1 SB «flysubber» i bestilling. Det meste er i bruk i Bjergstedsparken: – Alle K2-kassene er rigget i front, og det settes i tillegg opp to delay-tårn med KARA som sikrer god dekning bakerst i parken, forklarer John Idar. – Dette er slik vi har designet systemet i mange år med den høyttalerflaten West Audio har hatt tidligere. Det blir veldig spennende å høre hvilke forbedringer de nye investeringene gir, sier Bjarte. – For meg som er ute i felten var disse mindre, skalerbare, riggene også en viktig del i valget av L-Acoustics. K2 vil kanskje bli brukt 10 til 15 ganger i året: For eksempel her, på Jazzfestivalen i Molde og noen relativt få tilsvarende store arrangementer. KARA og ARCS WIDE er i bruk nesten daglig. Siden forsterkere og software er likt, får vi rutine og kunnskap med de mindre systemene som jeg er sikker på vi også har igjen for når K2 skal brukes. I det ettermiddagen stunder mot kveld, har vi vært med på oppsetting av delay-tårn, løfting av hovedrigg og en ørliten testkjøring av det hele. I fall du lurer; Det låt grisefett. Det er tid for å haste av sted for å rekke siste Oslo-fly.
Påfølgende uke ringer vi opp Bjarte, som er i full gang med forberedelser til monitorjobb for Morten Abel på Over Oslo. – Hvordan gikk konserten? – Vi er strålende fornøyd med den nye PA-en! Det er en grunn til all hypen rundt K2.
TRE STANDARDER
En større reportasje kommer i MP 4 i september.
mkii førersetet paul importør pickups octopre utgang laget tiden produktet navnet guitar gitar bing inngang softwarene reverb gitarene september plugger måten channel filter saffire spider versjon eddie model kanaler løsning kramer tanke ba-330 markedet konstruerte effekter focusrite gibson native åttekanals |
Postadresse: Kong Christian Frederiks plass 3, 5006 Bergen, Norge | E-post: