I MP6 tester vi U2-gitarist The Edges nye signaturforsterker fra Fender.
The Edge har gjennom det meste av karrieren vært mest kjent som ivrig Vox-bruker. På begynnelsen av 2000-tallet snublet han imidlertid over en Fender Tweed Deluxe fra 1957 som ga ham fullstendig hakeslipp. Ampen ble blant annet brukt på den lett gjenkjennelige introen til «Vertigo» fra albumet How to Dismantle an Atomic Bomb (2004). Deluxe-modellen så dagens lys så tidlig som i 1946, men gikk gjennom forskjellige endringer før Leo Fender ca. ti år senere kom fram til designet som ble mest ettertraktet – populært kalt 5E3.
Nær sagt enhver tilbyder av «bygg din egen amp»-sett har i dag en 5E3 i sortimentet, mens boutique-produsenter som Victoria, Kendrick og Carr alle selger lett oppdaterte versjoner. Det er dette designet som danner utgangspunkt for The Edges signatur-amp.
Forsterkeren har to kanaler («Inst.» og «Mic.»), separate volumkontroller for hver kanal og felles tonekontroll. Ikke mye å skru seg bort på, med andre ord. Rørbestykningen er 2 x 12AX7 og 2 x 6V6, samt 1 x 5Y3 likeretterrør. Den største forskjellen mellom The Edge-ampen og originalen er høyttaleren. I stedet for Jensen-høyttaleren Fender brukte på 50-tallet, har man satt inn en 15 watts Celestion Blue-høyttaler, kjent fra Vox AC30. The Edge Deluxe har dessuten standby-bryter, som sikrer bedre levetid på rørene. Kabinettet er av heltre furu og kommer med en lett mørknet, riktig så lekker tweed-innpakning. Det følger også med et trekk.
Resten av testen kan du lese i MP6 som er i salg i morgen.
Lyst å prøve to blader hjem i postkassen for bare 139,-? Bestill her!
TC Electronic fortsetter sin satsing på bassforsterkere og har klare to nye komboer, eller rettere sagt én ny kombo, med to forskjellige høytalerkonfigurasjoner. 05.06.2010
ABC Studio er et Pro Tools HD-basert studio med en Digidesign C24-kontroller. Det betyr at Kjetil Ulland benytter seg av det meste på plugin-fronten samt det som trengs av outboard. 04.11.2011
Det er harde tider i «plate»-bransjen. Strømmemodellen generer sjelden nok penger til å rettferdiggjøre innspilling og promotering av dyre album. 08.12.2014
I MP 4 2014 testet vi Fender Starcaster. Her hører du hvordan den låter. Du finner også lydeksempler fra når vi gjenskapte lyden til John Mayer – og til Analogsynth 5. 16.09.2014
10. mars var vi klar for å sende ut MP i helt layout. Pandemien gjorde at samtlige annonsører satte alt på hold, og det ble besluttet å utsette utgaven. Nå er den imidlertid ute, og du kan lese intervjuer med Talk Talk-bassist Paul «Rustin Man» Webb, Thomas Eriksen, Rick Astley og Pete Waterman. Geir Sundstøl snakker ut om sitt G.A.S. (må leses!) og vi tester blant annet Moog Matriarch og Waves Ovox. God sommer til alle!
03.07.2020
I MP4 snakker vi med legendariske Backstreet Girls i et forrykende intervju, og «vår egen» Skjalg Mikalsen Raaen! Vi tester noen utrolig etterlengtede og kule produkter, for eksempel: SSL Six – en vaskekte analog SSL-mikser til 14 000 (!) PMC result6, Soyuz mikrofoner, nye hodetelefoner fra AKG, Blackstar forsterkere, Korg Gadget 2 og ikke minst; UAD Capitol Chambers og 175b/176 Limiter. Mye å glede seg til, løp og kjøp! 28.10.2019
Sommerens utgave av Musikkpraksis er, om vi skal si det selv, en riktig godbit. Vi smeller til med intervjuer av Gregg Wells, Tre Små Kinesere OG Waterboys! Wells skulle ikke trenge noen nærmere introduksjon, dette er en av verdens aller mest ettertraktede produsenter og låtskrivere for tiden. Frontmann hos "kineseran" – Ulf Risnes – er heller ingen lettvekter, og i et omfattende intervju øser han av sin visdom om låtskriving, samlet opp gjennom 40 år i bransjen. Geir Sundstøl tar for seg fenomenet "glede-seg-videoer" som artister må lage og poste i sosiale medier for tiden. Dette og mye mer finner du i Musikkpraksis #3 som er i salg nå.
09.08.2019