Immersiv lyd
Av Ole Henrik Antonsen
publisert: 06.04.2016 Et begrep vi kommer til å høre mye om framover er Immersiv lyd. Mye tyder på at surround-konseptet endelig skal få sitt gjennombrudd – også i musikk. Mange ventet både lenge og vel på at surround-lyd skulle få sitt store gjennombrudd som musikkformat. Opplevelsen av å være «i musikken» langt bedre når du omsluttes av lyd, og den som mikser har en mye større verktøykasse til å la hvert instrument få sin rettmessige soniske plass – uten å måtte sloss med resten av miksen. Dessverre var ventingen på musikk-i-surround forgjeves for de fleste. Konseptet ble for vanskelig å gjennomføre i praksis; Ikke bare måtte du ha en haug høyttalere rundt i rommet – du måtte også plassere deg midt i mellom alle disse. Nå er imidlertid virkeligheten i ferd med å bli en helt annen. Ved hjelp av algoritmer kan man flytte lyden til ulike instrumenter og elementer rundt i rommet. De beste algoritmene lar deg ikke bare rotere lyden 360 grader, men også flytte den opp og ned. Dette er immersiv lyd, altomsluttende om du vil. 3D lyd brukes også som begrep. VR-teknologien som er ventet å treffe oss hardt i år, vil sannsynligvis drive utviklingen raskt, også på lydfeltet. Med sensorer som registrer bevegelsen du gjør med hodet, kan lyden følge bildet i VR-brillene. Vi overvar en demo hos KLANG, som ligger helt i front av utviklingen. Resultatet var mildt sagt imponerende. I en miks bestående av mange instrumenter, kunne man flytte ting rundt omkring – opp og ned. Separasjonen mellom de ulike instrumentene var enorm, og når man svitsjet over til vanlig stereo etterpå låt alt flatt og trangt. KLANG selger sine produkter sammen med egne utviklede hardwarebokser med DSP, og foreløpig satses det mest på monitoring. De jobber imidlertid med prototype på en sensor som registrerer hodebevegelsen. Perfekt for film og gameing i VR, skulle vi tro. Vi ser også at produkter som tar opp lyd i mange retninger kommer. Sennheiser har et eget mikrofonprosjekt for dette, som heter AMBEO 3D.
mkii førersetet paul importør pickups octopre utgang laget tiden produktet navnet guitar gitar bing inngang softwarene reverb gitarene september plugger måten channel filter saffire spider versjon eddie model kanaler løsning kramer tanke ba-330 markedet konstruerte effekter focusrite gibson native åttekanals |
Postadresse: Kong Christian Frederiks plass 3, 5006 Bergen, Norge | E-post: