Lurer du på hvilke instrumenter gutta i Karpe Diem spiller på? Vi har snakket med bandleder Thomas Kongshavn om utstyr, og å jobbe med Chirag og Magdi.
Karpe Diems liveband etter en av flere hundre konserter i fjor .
BEGYNNELSEN Min rolle i Karpe Diem er å være musikalsk leder og gitarist for liveshowet til Karpe Diem. For omtrent tre år siden fikk jeg en telefon fra Morten Bakke, lydmann for duoen i mange år. Han var lei av å skru lyd på DJ og to vokaler og ville ha et liveband, siden han nettopp hadde sett en konsert med Timbuktu og bandet Damn! Jeg var allerede interessert i å spille live med dem, og valgte å bruke mitt eget band.
ROLLER Min jobb varierer veldig i forhold til om det er før en stor og viktig konsert, type Øya eller Rockefeller, eller underveis midt i en turné. Hovedsaklig deles min rolle inn i tre:
1) Jeg er ansvarlig for bandet og det musikalske – jeg setter blant annet opp bandøvelser, planlegger preprod sammen med lyd- og lysmann. Ved behov tar jeg kontakt med eksterne musikere og har tett dialog med Tobias (produsenten) for å få de filene vi trenger fra innspillingene. Pluss annet som dukker opp.
2) Studio/miksing/arrangering – jeg klargjør alle trackene som DJen spiller av live. Dette løses ved at jeg får ferdig miksede enkeltfiler av produsenten og setter disse opp i et prosjekt i Logic med klikk og opptelling. På noen av de gamle låtene har jeg måtte mikse alt fra bunnen ettersom disse ble mikset analogt.
Når vi har øvelser blir vi enige om hvilke lyder trommeslageren sampler, og hvilke parts vi andre spiller. I tillegg ser vi om vi ønsker å legge til en del, eller kanskje ta bort noe. Etter dette lager jeg en miks som DJen får. Dette vil si at vi ikke spiller rett oppå singbacken, men lager altså ett skreddersydd track med tanke på besetningen.
3) Når det kommer til arrangeringssiden så skaffer jeg/skriver noter/arrangementer til for eksempel strykere eller kor de gangene det har vært behov for det. I forbindelse med 22/7-minnekonserten i Oslo Domkirke i fjor lagde Eirik (på keyboard) og jeg i all hast et arrangement for KORK til "Tusen Tegninger" to dager før.
LÅTENE LIVE For Chirag og Magdi har det vært veldig viktig å beholde originaluttrykket i låtene. Folk skal kunne kjenne igjen låten selv om det er et liveband som spiller. Samtidig har vi i Something Sally ønsket å sette et live-preg på låtene slik at man får en annen opplevelse live enn i studio. Nøkkelen har vært å holde det enkelt.
Normalt sett hører vi på låtene og plukker ut parter vi ønsker å spille. Det er ofte at det ikke er noe gitar på låta, så da har jeg enten måttet lage en egen part eller plukke for eksempel en synth eller strykerlinje.
UTSTYR Keyboardist Eirik Kiil Saga bruker Mainstage 2 fra en Mac og MIDI-kontrolleren Akai MPK 61 til softsynther. Han bruker også Access Virus KB, Roland Juno 106 og Korg Kronos 73. Alt mikses gjennom et MOTU 828 MK2 lydkort, slik at lydmannen kun får en stereo linje. Preprod er da helt essensielt for å sette nivåene riktig.
Frode Eggum Have spiller på et vintage Rogers trommesett fra 1969 med størrelsene 24x14, 13x9 og 16x16. Skarptrommen er en Sonor Force 3002. Cymbalene er fra Murat Diril og varierer litt etter dagsformen, men stort sett går det i 15" hi-hat, 2 stk 20" crasher, 21" ride og én eller annen effektcymbal på siden. I tillegg har Rolands nye SPD-SX trommesampler kombinert med en RT-10K basstrommetrigger.
Kristian Sveholm spiller på en Gallien-Krueger 2001RB bass amp med Gallien-Krueger NEO 412 kabinett. Han veksler mellom Duesenberg Starplayer bass, Duesenberg D-bass og Fender Music Master '74. Begge Duesenbergene bruker de fire laveste strengene (H-E-A-D) i et femstrengssett. Av effekter går det i Tech 21 Sansamp Bass Driver DI, EBS Multicomp, Ibanez Tube Screamer og Onkart Grombass.
Thomas Kongshavn spiller på Fender Telecaster Deluxe og Stratocaster, Gibson ES 335 samt en Taylor CE 514 kassegitar. Forsterkeren er en Fender DeVille 2x12" mens pedalbrettet inneholder Ernie Ball volumpedal, Dunlop Whawha pedal, Pro Co The Rat, Boss Giga Delay, Carl Martin Drive 'n' Boost, Ibanez Tube Screamer, Strymon Blue Sky, Boss tremolo, Boss Chorus og Dunlop Sex Drive.
DJen Marius "ESHM" Tingvald sender ut et stereospor i tillegg til to ulike clicktrack. Til dette bruker han Ableton Live med Serato Itch og Numark NS6.
10. mars var vi klar for å sende ut MP i helt layout. Pandemien gjorde at samtlige annonsører satte alt på hold, og det ble besluttet å utsette utgaven. Nå er den imidlertid ute, og du kan lese intervjuer med Talk Talk-bassist Paul «Rustin Man» Webb, Thomas Eriksen, Rick Astley og Pete Waterman. Geir Sundstøl snakker ut om sitt G.A.S. (må leses!) og vi tester blant annet Moog Matriarch og Waves Ovox. God sommer til alle!
03.07.2020
I MP4 snakker vi med legendariske Backstreet Girls i et forrykende intervju, og «vår egen» Skjalg Mikalsen Raaen! Vi tester noen utrolig etterlengtede og kule produkter, for eksempel: SSL Six – en vaskekte analog SSL-mikser til 14 000 (!) PMC result6, Soyuz mikrofoner, nye hodetelefoner fra AKG, Blackstar forsterkere, Korg Gadget 2 og ikke minst; UAD Capitol Chambers og 175b/176 Limiter. Mye å glede seg til, løp og kjøp! 28.10.2019
Sommerens utgave av Musikkpraksis er, om vi skal si det selv, en riktig godbit. Vi smeller til med intervjuer av Gregg Wells, Tre Små Kinesere OG Waterboys! Wells skulle ikke trenge noen nærmere introduksjon, dette er en av verdens aller mest ettertraktede produsenter og låtskrivere for tiden. Frontmann hos "kineseran" – Ulf Risnes – er heller ingen lettvekter, og i et omfattende intervju øser han av sin visdom om låtskriving, samlet opp gjennom 40 år i bransjen. Geir Sundstøl tar for seg fenomenet "glede-seg-videoer" som artister må lage og poste i sosiale medier for tiden. Dette og mye mer finner du i Musikkpraksis #3 som er i salg nå.
09.08.2019