Kommentar: Nye tider i Frankfurt
Av Ole Henrik Antonsen
publisert: 18.04.2016 Frankfurt er over for denne gang, og i år var det store, gjennomgående endringer. Musikmesse endres radikalt fra å ha et leverandør/butikk-fokus til å bli en messe for konsumenter. Er dette smart? Musikkpraksis har en lang historie med «verdens største musikkmesse». Helt siden 1985 har vi hver eneste vår tilbrakt en liten uke i Frankfurt. I løpet av disse årene har messa vokst kolossalt, og de siste 20 årene har det egentlig vært to parallelle arrangementer; Musikmesse og ProLight + Sound. Musikmesse dreier seg om MI (Musical Instruments); gitarer, forsterkere, synther, trommer, studioutstyr, rekvisita, noter og så videre. ProLight + Sound dekker PA, lys, installasjon med mer. De siste par åra har vi rapportert at det oppleves litt «schizofrent» å bevege seg mellom de ulike messehallene; Mens MI-segmentet har store utfordringer med nettsalg, pressede marginer og generelt litt dårlig stemning, er det motsatte i ProLight + Sounds nedslagsfelt. Musikmesse har stadig færre utstillere med mindre stands, samtidig som mange eksponerer seg breiere på ProLight + Sound. Til en viss grad kan dette tilskrives den teknologiske utviklingen. Man må ikke lenger reise langt for å sjekke ut en gitar eller synth, mange ganger gjør en YouTube-video samme nytten. Med en 2 x 21” sub er det verre, og dette taler selvsagt i ProLight + Sounds favør. Uansett årsak, 2016 ble et radikalt skille. ProLight + Sound startet og sluttet to dager før Musikmesse, og rykket inn i de «beste» messehallene. Musikmesse ble på sin side i mye større grad rettet mot konsumentene. Tidligere har «folk flest» bare sluppet inn den siste dagen, nå var det fritt fram hele veien, man holdt åpent til klokka 22 hver dag (tidligere stengte hallene klokka 18) og gjennom hele helga. Sett med bransje-øyne er ikke dette udelt positivt. For utstillere betyr utvidede åpningstider enda større utgifter, og mange valgte å stå over. En messe uten Fender, Gibson eller Marshall, med minimale stands fra Roland og Korg, er vanskelig å ta helt på alvor som «verdens største» – selv om den på papiret er det. Når samtidig mange av de «profesjonelle besøkende» sviktet, er det betimelig å spørre seg om Musikmesse har noen framtid; Norske musikkbutikker som tidligere har stilt fulltallig var nå så å si totalt fraværende. Det er ikke helt godt å si, men kan hende konsumentperspektivet ikke er så dumt; I en tid hvor stadig mer salg gjøres over nett, kan en varemesse være et av få steder hvor man virkelig kan få sjekket ut et bredt utvalg. Og om Fender, Gibson, Roland og Korg tror de selger produkter ved å være tilbake i Frankfurt, kommer de, vær du sikker. Vi får se i neste episode, i april 2017.
native tiden paul moog bing spider konstruerte laget gitar navnet effekter channel mkii spille kanaler pakka plugger gitarene løsning produktet filter guitar tanke softwarene octopre åttekanals eddie inngang importør saffire kramer markedet måten ba-330 pickups reverb focusrite gibson førersetet versjon |
Postadresse: Kong Christian Frederiks plass 3, 5006 Bergen, Norge | E-post: