Lydeksempel 3 x rør DI for bass
Av Per Harald Ottesen
publisert: 02.05.2016 I MP 2/2016 tester vi tre Rørpreamper/DI-bokser for bass. Her kan du høre hvordan det låter. Alle boksene låter veldig bra, og hvilken man velger blir til syvende og sist et spørsmål om smak, praktiske detaljer og økonomi. Som du kan høre på lydeksemplene under, befinner de tre boksene seg i samme soniske landskap. Lydforskjellene er der, men de er relativt subtile. Vi har brukt en Rickenbacker 4001 fra 1978 med rimelig gamle og godt innspilte roundwound strenger, plugget den inn i rørpreampene, og sendt signalet videre til en RME Fireface UC. Opptakene er gjort i Logic 10, og lyden er ikke etterbehandlet på noen måte. Vi har brukt det originale trommesporet fra Deep Purple-låta Space Truckin, og har hatt Roger Glovers tøffe basslyd i tankene. Lydeksempel 1: Her har vi plugget Rickenbacker-bassen rett i A-Designs Audio REDDI-DI-boksen. Rickenbackeren er en litt vanskelig og kresen bass, og det er ikke alltid like lett å få den til å låte. Alle de tre preampene vi testet fikk likevel frem fine kvaliteter ved bassen, og selv REDDI, som ikke har EQ, låt bra med bassen plugget rett i. Lydeksempel 2: Her har vi brukt en Darkglass SuperSymmetry-kompressor mellom Rickenbackeren og REDDI-DI-boksen. Vi har kjørt på med ganske hard kompresjon, og det jevner ut det noe ujevne signalet fra RIckenbakcer-bassen. Lydeksempel 3: Her har vi byttet ut kompressorpedalen med en Darkglass Vintage Microtubes-pedal. Denne pedalen komprimerer også signalet en god del, gir en fin og organisk vreng, og låter bra sammen med REDDI-DI-boksen. Lydeksempel 4: Her har vi plugget Rickenbacker-bassen rett i Noble-DI/preampen. EQ-seksjonen er stilt helt flatt. Rickenbackeren låter kanskje hakket mer fyldig i bunnen med Noble enn med REDDI, mens REDDI muligens låter litt mer fyldig i mellomtoneregisteret? Lydeksempel 5: Her har vi brukt en Darkglass SuperSymmetry-kompressor mellom Rickenbackeren og Noble. Kompressoren har den samme innstillingen som den hadde på tilsvarende spor med REDDI-DI-boksen. Lydeksempel 6: Her har vi byttet ut kompressorpedalen med en Darkglass Vintage Microtubes-pedal. Noble-DI/preampen tar også vrengboksen fint. Lydeksempel 7: Her har vi plugget Rickenbacker-bassen rett i Jule Monique-preampen, EQ-kontrollene er stilt flatt, og Sensitivity-kontrollen er skrudd helt ned. Lydeksempel 8: Monique-preampen har flest innstillingsmuligheter av de tre DI/preampene vi har testet, og er også kanskje den som låter aller best sammen med den litt ”vanskelige” Rickenbacker-bassen. Her har vi skrudd opp Sensitivity-kontrollen til klokka 12, og selv om lydforskjellene er subtile så er forskjellen i respons fra bassgitaren når vi spiller merkbar. Lydeksempel 9: Her har vi skrudd Monique-preampens Sensitivity-kontroll på fullt, og i våre ører løfter det Rickenbacker-lyden enda et lite hakk. Lydforskjellen er fortsatt relativt subtil når hører på sporene, men lyden oppleves som hakket mer saturert. Lydeksempel 10: Her har vi dratt ned Sensitivity-kontrollen til klokka 9, og plugget Darkglass SuperSymmetry.kompressoren inn mellom Rickenbacker-bassen og Monique. Lydeksempel 11: Her er Moniques Sensitivity-kontroll igjen skrudd helt ned, og vi har plugget inn Darkglass VMT-overdrivepedalen. En enkel og grei signalgang som låter tøft, og som kanskje eliminerer behovet for en stor og tung rørbassrigg i studio?
native tiden paul moog bing spider konstruerte laget gitar navnet effekter channel mkii spille kanaler pakka plugger gitarene løsning produktet filter guitar tanke softwarene octopre åttekanals eddie inngang importør saffire kramer markedet måten ba-330 pickups reverb focusrite gibson førersetet versjon |
Postadresse: Kong Christian Frederiks plass 3, 5006 Bergen, Norge | E-post: