Lydeksempler Analogsynth 2
Av Ole Henrik Antonsen
publisert: 22.10.2013 I MP 5 2013 handler det om filter i Analogsynth. Her kan du høre et knippe eksempler på hvordan de ulike typene låter. For å vise hvordan de forskjellig typene låter har jeg valgt en Rob Papen Predator. ULIKE FILTERTYPER:I lydeksemplene 1 - 5 er resonans (Q) satt til 0 og så sveiper jeg cutoff freq helt ned – og opp igjen. I eksempel 6 - 11 starter jeg med cutoff freq helt av, sveiper så opp – og ned i gjen. LYDEKSEMPEL 1 Denne dempingen er ikke så veldig drastisk, men kan være fin til filtersvip – kanskje særlig når man kjører ekstern lyd gjennom filteret. LYDEKSEMPEL 2 Dette er den dempingen som Tom Oberheim benyttet i sine synther. LYDEKSEMPEL 3 Dette er en relativt uvanlig demping – i alle fall i hardware synther. I software får en jo som kjent i pose og sekk, så vi tar den med. LYDEKSEMPEL 4 Dette er dempekurven som Bob Moog benyttet i sitt legendariske The Ladder filter – kretsen som nylig brakte ham inn i Inventors Hall of Fame. LYDEKSEMPEL 5 Vi koster også på oss et såkalt 6-pols filter. Som du merker er dempingen kraftig her, og nesten all lyd blir borte tidlig i sveipet. LYDEKSEMPEL 6 Her sveiper vi fra bunnen og opp og ned igjen med et Oberheim-aktig 12 dB/oktav HP filter. LYDEKSEMPEL 7 Mens her gjøres det samme med Moog sin foretrukne dempekurve. LYDEKSEMPEL 8 Her sveiper et båndbassfilter fra bånn til topp og ned igjen med 12 dB/oktav dempekurve. LYDEKSEMPEL 9 Og her gjøres det samme med 24 dB/oktav demping. LYDEKSEMPEL 10 Her er det Rop Papen kaller et notch-filter (som dog krever høyere Q-faktor for at det skal være korrekt i henhold til definisjon) med 12 dB/Oktav demping. LYDEKSEMPEL 11 Samme filter med 4 pols demping. RESONANS:LYDEKSEMPEL 12 Her er en enkel sinustone som går gjennom et 24 dB/oktav Lavpassfilter. Resonans er helt av, og jeg sveiper fra topp til bånn – og opp igjen. LYDEKSEMPEL 13 Samme tone som over, her med resonanskontrollen til omlag 50%. Ikke den helt store forskjellen, men du hører at tonene blir mer resonante når sveipet kommer ned i frekvens. LYDEKSEMPEL 14 Her hører du at det kommer til en overtone når jeg sveiper ned. Dette er filteret som selvoscillerer. LYDEKSEMPEL 15 Her tar vi bort oscillatoren som spiller sinustonen, all lyden du hører er filteret som selvoscillerer mens jeg fremdeles sveiper ned og opp igjen cutoff.
|
Postadresse: Kong Christian Frederiks plass 3, 5006 Bergen, Norge | E-post: