Mike Hartung om miksing av trommer del 2
Av Ole Henrik Antonsen
publisert: 26.07.2015 I MP 3 handler det om trommer i serien Miksing. Her er del 2 av et eget intervju med Mike Hartung om temaet. Les del 1 av intervjuet med Mike Hartung – Er det mulig å si noe generelt om EQing på trommer? – Vel, for en tyngre rockeinnspilling er det definitivt mer «scoopet» i mellomtonen, og solid sub sub i basstromma, enn når man går for et retro vintage, sound. I hip-hop etc, kan det være masse punch, men likevel en litt høyere (frekvensmessig) basstromme. Man må tenke litt over om bass eller basstromme skal dominere de lave frekvensene. – I hvor stor grad bruker du parallell prosessering? – Jeg bruker ikke så mye generell parallell komprimering på hele bussen. Jeg velger i stedet hva jeg vil sende ut til parallellbussene, for bedre kontroll. Noen ganger er det mono parallell for basstromme og skarp, og så en stereo parallell for resten. Andre ganger er det kun en stereo parallell som brukes til det som trengs. Hva jeg velger avgjør jeg etter å ha brukt litt tid med trommesporene for å se hva som funker best. Hvis jeg vil at cymbalene skal pumpe med groovet, sender jeg litt av overheadene til parallellbussen. – En ting man skal være særlig oppmerksom på ved busskomprimering av live-trommer er at noen trommeslag kan høres svakere ut, eller nesten forsvinne. Dette skyldes ofte at to trommer slås på nesten samme tid. Den tromma som treffer busskompressoren først «vinner» og høres godt, mens nummer to blir knocket ned av kompressoren. Programmerte trommer har sjelden dette problemet, men om du har en trommis som spiller oppå programmerte ting, vil all form for «sloppyness» sannsynligvis høres verre ut når ting komprimeres. – Men jeg må også si at ting ikke alltid behøver være så komplisert med rutinger hit, dit og alle veier. Noen ganger er det greit med en trommebuss med litt kompresjon på, kanskje man kan holde overheadene utenom denne. Om det fungerer med et enkelt setup, bruker jeg det. – Har du et fast oppsett du alltid bruker? – Nei. Jeg skulle kanskje hatt det, man kan nok spare litt tid, men på den annen side gjør det at man går i faste mønster – som jeg prøver å unngå. – Bruker du mye hardware? – Både og, men jeg lever fint med plugins om de innspilte sporene har tilstrekkelig kvalitet. I Propeller har vi masse analog outboard, og dette brukes i stor grad til å farge lyden på innspillingene. Med et godt resultat her er vi halvveis, og jeg har ingen problem med å sluttføre miksen i boksen. Selv om jeg elsker lyden av analogt utstyr, må det sies at plugins i dag låter veldig, veldig bra, og de kommer til å bli enda bedre i framtiden. – Hvilke bruker du på trommer? – Det går en hel del i Waves SSL E-channel. Jeg bruker også Avid 7-band EQ mye. Begge disse er perfekt med D-Command (kontrollflate) som vi har tre av. Det er bra for arbeidsflyten. Jeg bruker Transient Designer en del når det trengs. For eksempel om man har en skarp som låter OK, men «fighter» hi-haten. Da bruker jeg Transient Designer for å få den til å stå litt mer ut for seg selv. Normalt sett lager jeg en trommebuss, og der kan det sitte en Waves SSL Buscomp, en 1176 eller en LA-2A – alt etter hvilket sound jeg er ute etter. I det siste har jeg også brukt en Waves API 2500 en del til dette formålet. Denne trommebussen er imidlertid veldig lett komprimert, man ønsker fortsatt at trommene skal puste. Tung komprimering gjøres i parallell. – Hvor mye kompresjon har du på «hoved-trommebussen»? – Nja, det kan vel dreie seg om gainreduksjon på 2 til 4 dB som regel. Noen ganger er det medium raskt attakk, andre ganger er det seint – det kommer an på sangen og uttrykket. Om direktelyden fra trommene har masse raske transienter kan det også hende jeg bruker et kjapt attakk for å temme det hele litt, og motsatt; om det låter litt dvaskt kan jeg bruke en sein reaksjon på kompressoren for å få litt mer «edge» i lyden. Om det er mye transienter liker jeg også å leke litt med ulike tape-emulatorer, for eksempel Wave Kramer Master Tape eller Slate Virtual Tape Machines. – Bruker du samples? – Noen ganger. Men jeg er litt lei av at alt skal høres helt likt ut, så jeg forsøker å bruke noe jeg har tatt fra det aktuelle trommesettet, eller noe som … det ikke står navnet «Steven Slate» på, haha! Ikke et vondt ord om Steven Slate, pluginene hans er kjempebra, men jeg etterstreber personlighet i lyden og innspillingene. Det som det kan hende jeg gjør, er å trigge et sample fra Steven Slate med ambiens, om trommesettet har dårlig eller lite ambiens. Dette sender jeg kanskje også inn i en klang for å få det til å låte enda større. – Noe annet å tilføye? – Noen ganger er det veldig kult å la trommesettet være i mono, eller i alle fall mono-ish. Trommer må ikke alltid være «wide-screen». Det er også viktig å tenke sceneskifter gjennom en låt, både i trommer og i hele produksjonen. Trommer som låter «smalt» på verset, for så å breie seg i stereobildet på refrengene, kan gi veldig effektfulle overganger. Så er det mange ganger veldig bra å ha litt distortion på ting, og blende dette fint inn. Det kan skape mer interessante trommer. Noen ganger bruker jeg også litt EQ på trommebussen for å justere hele settet. Mikes studio: www.propellermusicdivision.com
mkii førersetet paul importør pickups octopre utgang laget tiden produktet navnet guitar gitar bing inngang softwarene reverb gitarene september plugger måten channel filter saffire spider versjon eddie model kanaler løsning kramer tanke ba-330 markedet konstruerte effekter focusrite gibson native åttekanals |
Postadresse: Kong Christian Frederiks plass 3, 5006 Bergen, Norge | E-post: