Fredag har Sviggumen fordypet seg i fender, autotune for gitar, krympet polytune samt slått opp en gammel gitarskade fra 80-tallet.
FENDER Kurt Cobain Mustang er ikonet som befant seg i hendene på Cobain i Nirvana’s video av Smells Like Teen Spirit, en musikkvideo som snudde om på musikktrender og definitivt satte spikeren i kistelokket på 80-tallet (for en stund). En Mustang var også flittig brukt under In Utero turnéen og er blitt synonymt med Cobain og hans image. Fender Kurt Cobain Mustang er utstyrt med en vinklet Mustang single-coil og en Seymour Duncan JB humbucker skrudd rett i kroppen. Gitaren er utstyrt med av-på/fasevender brytere for hver pick-up, en skalalengde på 24", C-formet halsprofil med 7.25" radius og 22 bånd over et rosentre gripebrett. Gitaren kommer selvfølgelig også i lefthand versjon, som de aller fleste andre Fender modellene. En gitar og en musiker som endret musikkverdenen med enkle midler.
Kurt Cobain la også sin elsk på en annen Fender i samme designklasse. Jaguar feirer 50 år og har i likhet med Mustang en skalalengde på24" og et design som signaliserer et nært slektskap med Mustang. Jaguar er utstyrt med spesialdesignede hotte single-coils, en reposisjonert tremoloplate for en smidigere strengevinkel og forbedret sustain, Grattis med de 50 …
1962 - 2012 - 50 år og gir oss fremdeles assosiasjoner til surf, punk, indie og emo.
MACHETE - NY HIGH-GAIN AMP FRA FENDER MetalHead 500 har nå fått noen år på baken og Fender fokuserer igjen jack-kabelen mot high-gain markedet. Tweed og brun tolex forblir liggende på lageret mens mer moderne design med store innslag av sort og krom får regjere. Machete er en 50-watts, to kanals rørcombo med Celestion Vintage 30 12" høyttaler. Clean-kanalen kan levere alt fra krystallklar til aggressiv rytmevreng, mens vrengkanalen henter frem high-gain toner som til nå har vært ukjent for Fender.Machete er ellers utstyrt med mid notch-kontroll, trinnløst dempeledd, XLR utganger (med kabinett emulering når man kutter høyttaleren), digital romklang og push/pullpottmetere for bright/gain boost på vrengkanalen. www.fender.com
Macho markedsføring for Machete. Fender håper vel at den nye high-gain ampen er en knivsegg vassere enn andre sinte amper. Kutter gjennom i miksen?
AUTOTUNE I PARKER OG PEAVEY GITARER Alle har hørt om Autotune fra Antares. Mirakel pluggen som retter opp småsur vokal, eller som lager irriterende vokaleffekter alá Cher. Nå har Antares bakt inn teknologien inn i gitarer og de første som tilbyr dette er Parker og Peavey. Hva er så fordelene med Autotune for gitar? Vel, man har hele tiden en gitar som er stemt, i alle bånd, et slags elektronisk TT (True Temperament - www.truetemperament.com) system som ikke setter synsnervene på prøve.Systemet intonerer i sanntid og alle akkorder hvor som helst på halsen klinger klokkerent (høres ut som noe for Antonsen - red anm). So far so good. Autotune for gitar er intelligent og vil ikke gjøre forsøk på å pitche bends eller vibrato, som kanskje er en gitarists største varemerke, men lar disse utføres uten videre inngripen. Man kan også stemme om gitaren virtuelt og sette virtuelle capoer der man ønsker. Her får undertegnede assosiasjoner til tidligere forsøk fra VG-8/VG-99 (Roland) og Variax (Line 6). Det låter litt for prosessert for å kunne passere et kritisk øre. I tillegg har Antares også hevet seg på modelleringsbølgen og gir brukeren mulighet til å virtuelt skifte gitartype/pick-uper med Autotune-systemet, og igjen fullt på høyde med VG-Strat (Fender)/VG-8/99 og Variax, men ikke hørbart bedre. Systemet er avhengig av input fra et hexafonisk pick-up system, og Parker har valgt Graph Tech sensorer i hver enkelt stol og gjør det slik sett visuelt usynlig for det blotte øye. Man kan da samtidig bygge inn funksjonalitet for MIDI og styre programvaren i sanntid med ordinære MIDI-kontrollere eller IOS enheter som iPhone og iPad. Det burde heller ikke være noe i veien for at det kommer apps for Android eller Windows telefoner som kan sende MIDI data. www.parkerguitars.com www.peavey.com www.guitar.auto-tune.com
Parkers futuristiske design skjuler elektronikk og teknologi kjent som Autotune, nå for gitar.Blir det neste at man får oppleve karaokegitarister med autentisk Steve Morse vibrato? Man bare laster ned identiteten/fingeravtrykket til din favorittgitarist og voilá? Et forsiktig hjelp utropes kanskje … eller?
POLYTUNE HAR KRYMPET I VASK TC Electronic la for litt siden ut en video på Youtube for å pirre interessen i forkant av NAMM. En vaskemaskin med en Polytune pedal i kunne skimtes, og nå er Polytune Mini ferdig sentrifugert. Ikke så mye å si enn at den har krympet betraktelig samtidig som den har beholdt alle funksjoner som storebroren. Denne vil garantert bli særs populær grunnet størrelsen. Den stjeler minimalt med areal på pedalbrettet ditt. Smart. En lille skål til våre danske brødre utbringes. www.tcelectronic.com/polytune-mini.asp Polytune på kokvask og kraftig sentrifugering gjør pedalbrettene romsligere. Et velkomment, plassbesparende innslag uten endring i funksjonalitet. Applaus til T.C. Electronic. IBANEZ JEM 70V - 50-TALLS INSPIRERT 80-TALLS GITAR Det er ikke første gang at det bare er kosmetiske endringer som presenteres som nyheter. Hadde det ikke vært for nye former, farger og detaljer kunne vel hele bransjen fått plass i Oslo Spektrum når de skal avholde messe. Men når en ny farge får sortstripa på bankkortet til å krype sammen i kritthvit redsel, ja da er hensikten oppnådd skulle jeg tro. Jem gitarene fra Ibanez ble introdusert på tampen av de storslagne 80-årene da undertegnede fikk solide musikalske doser av more is more. Senskadene resulterer i stand, som en overivrig irsk setter foran en rype i lyngen. Jem 70V er min type rype, og det er lite jeg får gjort noe med. Vai og Ibanez har denne gangen valgt Sea Foam Green med matchende slyngplante-innlegg i gripebrettet. Ellers finner man DiMarzio Evolution humbuckere og single-coil, Edge vib-system i krom, monkey grip … du skjønner tegninga. www.ibanez.com
Steve Vai inntar en Greg Koch posering med sin nye 50-talls grønne Jem signaturgitar.
To legendariske ti-år møtes i en kollisjon av form og farge. Solen avslører lite nytt men må man så må man.
I vinter viste Waves fram NLS som emulerte soundet i utgangen av tre klassiske storformatmiksere, nå kommer en ny plugg i samarbeid med selveste Abbey Road. 10.12.2012
I MP 3 2012 testet vi blant annet Gibson Midtown, Wampler Amp-in-a-box-pedaler, Moogerfooger Cluster Flux og Daccapo reamping-boks. Her hører du hvordan det låter! 16.06.2012
10. mars var vi klar for å sende ut MP i helt layout. Pandemien gjorde at samtlige annonsører satte alt på hold, og det ble besluttet å utsette utgaven. Nå er den imidlertid ute, og du kan lese intervjuer med Talk Talk-bassist Paul «Rustin Man» Webb, Thomas Eriksen, Rick Astley og Pete Waterman. Geir Sundstøl snakker ut om sitt G.A.S. (må leses!) og vi tester blant annet Moog Matriarch og Waves Ovox. God sommer til alle!
03.07.2020
I MP4 snakker vi med legendariske Backstreet Girls i et forrykende intervju, og «vår egen» Skjalg Mikalsen Raaen! Vi tester noen utrolig etterlengtede og kule produkter, for eksempel: SSL Six – en vaskekte analog SSL-mikser til 14 000 (!) PMC result6, Soyuz mikrofoner, nye hodetelefoner fra AKG, Blackstar forsterkere, Korg Gadget 2 og ikke minst; UAD Capitol Chambers og 175b/176 Limiter. Mye å glede seg til, løp og kjøp! 28.10.2019
Sommerens utgave av Musikkpraksis er, om vi skal si det selv, en riktig godbit. Vi smeller til med intervjuer av Gregg Wells, Tre Små Kinesere OG Waterboys! Wells skulle ikke trenge noen nærmere introduksjon, dette er en av verdens aller mest ettertraktede produsenter og låtskrivere for tiden. Frontmann hos "kineseran" – Ulf Risnes – er heller ingen lettvekter, og i et omfattende intervju øser han av sin visdom om låtskriving, samlet opp gjennom 40 år i bransjen. Geir Sundstøl tar for seg fenomenet "glede-seg-videoer" som artister må lage og poste i sosiale medier for tiden. Dette og mye mer finner du i Musikkpraksis #3 som er i salg nå.
09.08.2019