NAMM 2014 Dag 3 Studio
Av Ole Henrik Antonsen
publisert: 25.01.2014 Mikrofonmodellering er det mange som har prøvd seg på tidligere – uten spesielt hell. Når Steven Slate gjør et seriøst forsøk er det verdt å spisse ørene. Vi har tittet på hans Virtual Microphone System. API 500-8B er en ny lunchboks med 8 slotter. Denne har ekstern strømforsyning, som gjør at du nå får 250 mA per slott – mot 215 mA i forrige lunchbox 500-6B, som fortsatt skal produseres. Det kommer rackører til 500-8B, slik at dette blir en noe rimeligere måte å skaffe seg et API-rack på. Boksen har en fin finesse med at svitsjer på baksiden kan seriekoble en slott inn i neste. Perfekt for deg som vil bygge din egen kanalstripe. Tilkobling gjøres med DB-25 only.
Mange vil nok like den nye 565 Filter Bank, som bygger på modulen 215 i APIs gamle miksere. Dette er en filterseksjon med høypass-, lavpass og notch-filter. Alle filter har svitsjer for separat bypass. Høypass kan justeres fra 20 - 600 Hz mens lavpass går fra 20 kHz ned til 500 Hz. På begge disse kan du velge mellom - 6 dB eller - 12 dB slope. Notchfilteret har kontroll for frekvens (20 - 200 Hz med x 1/10/100) og Q-faktor. Alle skrukontroller er trinnløse potter – og ikke vendere som API ellers bruker i sine EQer. Denne modulen vil være en perfekt match til 550A, 550B eller 560, eller hvilken som helst annen EQ egentlig. 505-DI ble vist fram på AES i fjor, og er en ny preamp beregnet særlig på DI-Input. Den har høy inngangsimpedanse som kan velges mellom 100 kW eller 400 kW, valg for tonekarakter (fra Thin via Fat til Fatter) med «bright-kontroll». Sist men ikke minst har den Hi-Z in og thru, slik at du kan sette den før en eventuell amp i signalkjeden. Perfekt for det stadig økende reamping-markedet. Til sist var det altså The Box, den prisgunstige API-mikseren beregnet på de som ikke tracker et helt band samtidig. Her er fire inngangskanaler hvorav to har en 550A EQ integrert og to har en ledig 500-slott til formålet. Mikseren har i tillegg 16 kanaler for summering, og på utgangen sitter to kompressorer omtrent tilsvarende 527. Det er ikke så alt for lenge til denne mikseren kommer til Norge, og vi kommer til å gjøre en test på denne. Selv om 130 000,- ikke er småpenger, så er dette en vassekte API-mikser.
SLATE DIGITAL Jeg skal ærlig innrømme at lite får meg mer skeptisk enn slike sitater, og jeg har en del – dette gjør en hvilken som helst mikrofon om til en Neumann U47-reklamer friskt i minne. Likevel, Steven Slate er ingen dumskalle. Han har levert uttallige produkter – både analogt og digitalt, som beviser at han har peiling på hva han driver med. Det er derfor grunn til å ta dette på alvor. Systemet består av to mikrofoner, en stormembran og en småmembran, en stereo preamp med konvertere – samt software i form av et plugin. For å ta det første først; Både mikrofon, preamp og konverter er laget så nøytral som overhodet mulig. Dette er gjort for å ha et så rent utgangspunkt før prosessering som mulig, og høres jo veldig logisk ut. Det vil etter hvert komme ekspansjonspakker med gjenskapninger av mikrofonene i masse kjente studios. Jeg må innrømme at jeg fremdeles er litt skeptisk, men skal gi dette en real sjanse. Faktisk så gleder jeg meg litt til å få testet det ut i ro og mak. Slate hadde satt opp en U47 for sammenligning på standen, men tro meg; Messehallene på NAMM er ikke stedet for A/B testing av sofistikert studioutstyr … Pris og levering er ennå ikke klart, men det ble snakket om rundt $ 2 000,- for hele herligheten.
EVENTIDE
|
Postadresse: Kong Christian Frederiks plass 3, 5006 Bergen, Norge | E-post: