NAMM Preview Day
Av Ole Henrik Antonsen
publisert: 22.01.2014 I det onsdagskvelden senker seg over Anaheim, er NAMM så smått i gang. Dagen ble brukt til Media Preview Day, pressekonferanse hos Roland og VIP-event hos Fender. Media Preview Day er rett og slett en anledning for media å komme inn i messehallene mens det rigges til. De største nyhetene er gjerne skjult, men vi fikk se et par riktige lekkerbiskener – og man får et inntrykk av hvor de store nyhetene kan komme. Universal Audio boothen var et slikt sted. Ryktebørsen har gått ganske hot de siste dagene, og det spekuleres i både en ny Thunderbolt Sattelite og en Octo Apollo. I morgen får vi vite.
For undertegnede var det største å få klådd på den nye Moogsynthen. Denne har det vært ganske mye blest om på nettet på forhånd, og Moog har selv røpet en hel del med å legge ut et bilde av frontpanelet – dog uten komponenter i eller labler på. Mye har tydet på at den nye synthen skulle være en Sub Phatty med 37 tangenter, og dette viste seg å stemme. I og for seg ikke så rart all den tid Little Phatty akkurat har gått ut av sortimentet. Sub 37 som nyvinningen heter, har imidlertid langt mer knapper enn sin lillebror. I all hovedsak har de to synthene nesten identiske spesifikasjoner, alle de ekstra knappene er for funksjoner som er skjult i editoren i Sub Phatty. På noen områder skiller den seg dog; Sub 37 har en feedback krets hvor du kan gjøre det kjente Minimoog-trikset med å koble tilbake utgangen inn i synthen for å lage feed. Nykommeren har display hvor du kan gi lydene navn, og ikke minst; Du kan spille parafont (med to-toners polyfoni). Synthen har fortsatt bare en stemme med ett envelopeforløp og så videre, men du kan splitte oscillatorene slik at du kan spille intervaller. Det er også mulig å la den ene oscillatoren styres av arpeggiator/step-sequenser – mens du spiller den andre fra keyboardet. Vi måtte love å ikke publisere bilder av Sub 37 før kl 10 L.A. tid, så vi holder oss i skinnet litt til. Sub 37 var ikke helt ferdig, men ble utstilt ganske fungerende – uten lydsett ombord. Shipping er satt til mai, og etter hva vi erfarer skal norsk pris bli rundt 13 000,-. Ser ut som en ny stor hit dette. På Avid-standen var det ingen da vi gikk forbi, men den fantastiske Anders Glanz hadde rigget sin dator og gitarr. For øvrig så jeg for første gang den nye kontrollflaten S6 i levende live. Den var svært imponerende, selv uten strøm slått på.
Roland holdt pressekonferanse uten de helt store nyhetene. De helt store nyhetene er nemlig en ny serie som kalles AIRA. Disse instrumentene/boksene skal være «fortsettelsen» på TR 808, TR 909, TB 303 + en synth og en vocoder. Det legges ut teasere fra Roland på nett i heftig tempo om dagen, og det store spørsmålet er om de nye boksene blir analoge slik Korg har stor suksess med om dagen – eller om det blir digitalt VA. Release er i februar, så det er bare å smøre seg med mer tålmodighet.
Det Roland kunne by på var en ny workstation med navn FA-06/08 med henholdsvis 61 synthtangenter/88 vektede. Det kommer et nytt stagepiano – RD800, og to nye effektpedaler basert på klassikerne DS-1 og OD-1. Mens førstnevnte ennå er i salg, forsvant den gule som kjent ut av sortimentet på tidlig 90-tall fordi man var tom for en komponent. De nye boksene er digitale og heter DS-1x og OS-1x. I demonstratøren Joshua Munday´s hender låt de i alle fall bra. Det gjorde også det nye effektbrettet ME-80. Hos Fender var det VIP-partai, med god mat og drikke. Her dreier mye seg om at Stratocasteren fyller 60 år i 2004, og fire ulike modeller i alle prisklasser feierer begivenheten. Som vanlig var det en god del nye modeller, og dette kommer vi tilbake til i gitardekningen. Det dukker også en video med Greg Koch opp etter hvert – stay tuned.
Vi er tilbake i løpet av kvelden/natten med stoff fra første dag. Nå er det bare tre timer til kalaset sparkes i gang.
|
Postadresse: Kong Christian Frederiks plass 3, 5006 Bergen, Norge | E-post: