Proffenes oppsett
Av Ole Henrik Antonsen
publisert: 15.10.2012 MP 5 2012 er et temanummer om mastering, med mange smarte tips fra de beste masteringteknikerne i bransjen. Her kan du lese hvilke oppsett Björn Engelmann (Cutting Room), Chris Sansom (Propeller Mastering), Morten Lund (Lunds Lyd) og Tomas Siqveland (Lydmuren) benytter seg av i det daglige arbeidet.
– Generelt kan jeg si at bare det beste får plass i mitt studio (noe en titt på www.cuttingroom.se/studios bekrefter, journ. anm.). Jeg benytter aldri plugins eller software i den kunstneriske delen av arbeidet, men derimot det gjeveste fra analogverden – det høres og føles!! Jeg bruker alltid magefølelsen som ledestjerne når jeg mastrer, og stoler på min intuisjon. Når gåsehuden kommer – da vet jeg at jeg har lykkes.
– Kjeden er omtrent slik: Digital pre-eq plug-in (Pyramix X-eq), D/A og MS-koding (Dangerous S and M), Great River Electronics EQ, Manley Massive Passive EQ, Manley Variable Mu kompressor, Vintagedesign CL1 kompressor, A/D og MS-dekoding, TC M-2000 (som de-esser), Weiss DS1 kompressor og Waves L2 limiter (hardware).
mkii førersetet paul effekter kanaler octopre model focusrite tiden softwarene pakka guitar gitar tanke måten bing løsning gitarene utgang pickups produktet channel navnet plugger spider versjon eddie ba-330 filter inngang kramer importør saffire reverb konstruerte september laget gibson native åttekanals |
Postadresse: Kong Christian Frederiks plass 3, 5006 Bergen, Norge | E-post: