Slik bruker du Facebook for å promotere din musikk
Av Tomas Fordelsen
publisert: 14.12.2016 I del 3 av vår serie om egen promo tar vi for oss hvordan du kan bruke sosiale medier for å nå flest mulig med din musikk. Facebook er det største og mest komplekse sosiale mediet, og det er følgelig her du når flest potensielle fans. – Facebook er stedet for de grandiose og egosentriske kunngjøringene, forteller Claire Mas, digital leder i det London-baserte plateselskapet Communion Music. Hun reiser rundt på bransjetreff og deler erfaringene hun har med å promotere artister på sosiale medier. Video er hot Den gjennomsnittlige rekkevidden på statusoppdateringer ligger et sted mellom 5 og 10% av din følgerskare, dersom du ikke har betalt for økt spredning. Statusoppdateringen spres først til dine mest trofaste følgere, rekkevidden deretter bestemmes av engasjementet disse har vist på postingen din. Er du kreativ med innholdet er det faktisk mulig å nå opptil 80% av følgerne – helt gratis. Facebooks algoritmer belønner likes, delinger og kommentarer. Facebook ønsker å konkurrere mot Youtube, og prioriterer nå spredning av egne videoer. Fremdeles er video ganske nytt på Facebook, og det fungerer ennå ikke så bra som på Youtube. Legg derfor ut fullversjon på Youtube og en kortere snutt på Facebook for å tease. – En periode var man sikret høy spredning så lenge man hadde et bilde med i statusoppdateringen. Dette medførte at folk inkluderte helt tilfeldige og irrelevante bilder, kun for å få best mulig spredning. Resultatet ble at Facebook endret algoritmen, slik at bilde ikke har så mye å si lenger, forklarer Claire Mas. Fyll ut alt Husk at en Facebook-profil ikke er komplett uten at du fyller ut seksjonen som heter «Om». Den bør du utnytte maksimalt ved å legge inn biografi, kontaktinformasjon og lenker til hjemmeside og andre sosiale medier. Da blir du lettere å google – og journalister vil elske deg. Svar på henvendelser så ofte du kan – og dine fans vil elske deg. Lik og del-konkurranser tillates ikke av Facebook, og ingen liker spam. Det fremstår som et smakløst og billig triks, men det hender at slike funker. Dersom du gjør ting på riktig måte kan det virke, og ved å droppe oppfordring til deling minker du spam-elementet. Om folk kommenterer vil konkurransen spre seg likevel. Innhold som skaper engasjement, rangert etter viktighet:
Smart bruk av Facebook:
Resten av denne artikkelen finner du i MP 6 2016, som er ute nå. Bli abonnent? Prøv to nummer direkte hjem i postkassen for bare 139,-
native tiden paul moog bing spider konstruerte laget gitar navnet effekter channel mkii spille kanaler pakka plugger gitarene løsning produktet filter guitar tanke softwarene octopre åttekanals eddie inngang importør saffire kramer markedet måten ba-330 pickups reverb focusrite gibson førersetet versjon |
Postadresse: Kong Christian Frederiks plass 3, 5006 Bergen, Norge | E-post: